Verbruik V60 Recharge T6

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Volgens mij zit de winst van B tov D tussen de oren. Het enige wat B doet is afremmen op de elektromotor, waarbij stroom geregenereerd wordt. Dit regenereren gebeurt in D ook, alleen moet je daarvoor dan het rempedaal (verder) intrappen ;)
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1059
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Rolandk schreef: 09.01.2023 - 08:32 Volgens mij zit de winst van B tov D tussen de oren. Het enige wat B doet is afremmen op de elektromotor, waarbij stroom geregenereerd wordt. Dit regenereren gebeurt in D ook, alleen moet je daarvoor dan het rempedaal (verder) intrappen ;)
Als je remblokken meetelt toch een beetje winst dan. ;)
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Bij licht remmen (in D) wordt er geen remblok gebruikt en “rem” je puur op de elektromotor :D ;)

Bij de eerste S/V60 hybride was duidelijk te voelen wanneer de “echte rem” erop ging, dat hebben ze in de loop der jaren aanzienlijk verbeterd. In de mijne (MY21 late) voel ik de overgang eigenlijk niet, terwijl ik het in een MY20 nog wel voelde.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 329
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Ik sta op het punt mijn V40D4R in te wisselen voor de V60Recharge Long Range. Mijn woon-werk is 35 km (90% snelweg 100kmh). Een eis van mij is dat ik electrisch heen en terug moet kunnen rijden. Opgave Volvo is 88km voor de longrange.
Nu heb ik proefgereden (rijdt natuurlijk zoals verwacht super!) maar ik red het net niet….. (wel hele tijd regen en 10’C)
Verkoper geeft aan dat dit het eerste (?) model 2022 Longrange is (hebben nog niet de Google navigatie) en de nieuwe zou het wel halen ivm nieuwere software. …..
Kan iemand dit bevestigen?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
Ruier
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.10.2007 - 19:08

PhysicalZen schreef: 15.01.2023 - 10:57 Ik sta op het punt mijn V40D4R in te wisselen voor de V60Recharge Long Range. Mijn woon-werk is 35 km (90% snelweg 100kmh). Een eis van mij is dat ik electrisch heen en terug moet kunnen rijden. Opgave Volvo is 88km voor de longrange.
Nu heb ik proefgereden (rijdt natuurlijk zoals verwacht super!) maar ik red het net niet….. (wel hele tijd regen en 10’C)
Verkoper geeft aan dat dit het eerste (?) model 2022 Longrange is (hebben nog niet de Google navigatie) en de nieuwe zou het wel halen ivm nieuwere software. …..
Kan iemand dit bevestigen?
Je zou zeggen dat dat moet lukken (natuurlijk wel wat afhankelijk van weersomstandigheden en rijstijl). Zie de test van ‘Volvo Kristian’ met een V90:


Via VW en Opel terechtgekomen bij Volvo en daar blijven hangen met nu alweer de 6e (na twee keer een V50, twee keer een V70, een V60, XC40-T4 Inscription, nu sinds half februari een XC60 T6)
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 329
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Rijstijl komt overeen met filmpje. Goed filmpje!
De setup V60 Recharge T6 Longrange is precies gelijk aan de V90 T6 Longrange ?
Dacht dat de V90 nog zwaarder is…
Ik lees namelijk ook over gasvering, maar kom dat in de specs niet tegen.

Zit er dus een verschil (of een gewijzigde uitvoering) in de Longrange V60 2022 (met de verschillende software)?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

In alle gevallen moet je er rekening mee houden dat je in de winter zo maar een 30% minder range hebt. Als Volvo 88 km zegt zal dat in de winter dus zo maar een kleine 60 km zijn, zeker bij 90% snelweg @100km.uur. M.a.w. al zou er een andere SW versie zijn, dan nog ga je het m.i. in de winter niet halen. Kun je niet ergens op het werk laden?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 329
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

De proefrit heb ik gisteren gemaakt won werk en terug. Regen en 10’C….. net niet gehaald. Was dus niet teleurgesteld. Ik kan op het werk laden maar met een beperkt aantal laadpalen en toenemende e-voertuigen wil ik er in principe niet vanuit hoeven gaan.
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
Ruier
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.10.2007 - 19:08

‘Volvo Kristian’ heeft trouwens nog een filmpje waarin hij de V90 T6 en de V60 T6 (Sensus systeem) vergelijkt. Daar haalt hij maar liefst 98,5 km elektrisch met de V60 (droog weer, 17 graden)
Via VW en Opel terechtgekomen bij Volvo en daar blijven hangen met nu alweer de 6e (na twee keer een V50, twee keer een V70, een V60, XC40-T4 Inscription, nu sinds half februari een XC60 T6)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

PhysicalZen schreef: 15.01.2023 - 16:18 ... Ik kan op het werk laden maar met een beperkt aantal laadpalen en toenemende e-voertuigen wil ik er in principe niet vanuit hoeven gaan.
Afspraken maken op het werk over laadgedrag en dat "laadpaalkleven" niet OK is?
Bovendien, als e-rijden verder doorzet dan al ook het aantal laadpalen vast toenemen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Fred3543
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 17.11.2021 - 08:39

Ruier schreef: 15.01.2023 - 17:14 ‘Volvo Kristian’ heeft trouwens nog een filmpje waarin hij de V90 T6 en de V60 T6 (Sensus systeem) vergelijkt. Daar haalt hij maar liefst 98,5 km elektrisch met de V60 (droog weer, 17 graden)
als het merendeel van de rit snelweg is en temp. Onder de 10 graden kom ik niet verder dan 65km. Op binnenwegen of achter de vrachtauto in Pure is dit 75. Nog geen zomer meegemaakt dus misschien komt de 85 dan in zicht…
Van Arteon naar een V60 T6 Plus platinum grey
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”