1 Verstuiver lek, allemaal vervangen?

Plaats reactie
Bugfix
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 13.10.2005 - 17:42
Locatie: Amsterdam

Na afloop van een gezellige kerstavond wegrijden van mijn moeder naar huis in Amsterdam.

Tijdens het rijden merkte ik dat de auto stotterde en inhield en het rook naar benzine. Mijn vermoeden was dat de auto op 3 cylinders liep; oorzaak? Defecte bougie of bobine?

Pech/Sleepdienst heeft auto uitgelezen, nog even geprobeerd door accu af te koppelen de boel een schop te geven maar dat mocht niet baten. De auto laten afslepen naar een lokale Volvo Specialist voor diagnose en reparatie.

Helaas bleken de monteurs tussen kerst & oud en nieuw vrij dus week erop pas tijd voor diagnose en reparatie.

Een lekkende/defecte verstuiver bleek de boosdoener; blijkbaar had die er al een tijdje minder zin in met flink wat koolafzetting in de cylinder tot gevolg.

De verstuiver is vervangen, de motor is daarna gespoeld met een additief in de motorolie en daarna is de olie + filter vervangen.

Waar ik over na zit te denken is om dmv walnut blasting alle cylinders te laten reinigen en preventief alle verstuivers te vervangen. Wat vinden jullie? Doen of niet…

Auto heeft nu 234K gelopen.
VOLVO V60 T3 RICA Stage 1 PASSION RED

Hiervoor:
Ford Focus II 2.0TDCI 5-Deurs
Volvo V40 1.9D Europa
Ford Focus I SW 1.8TDCI
Volkswagen Bora 1.9 TDI
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Kan je doen maar hoeft niet.
Wat zegt je specialist hierover?

Eric
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Als de motor nu weer prima loopt zou ik het laten zoals het is. Een lekkende/defecte verstuiver is denk ik een incident en als er geen noodzaak is de andere gewoon laten zitten.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8292
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Niet doen, niet nodig. Defecte verstuiver vervangen en het geld van die andere 3 uitgeven aan wat leuks ;)
Nummer 2 gaat vanzelf een keer kapot, en nummer 3, en 4.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27503
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Eens met bovenstaande reacties.
Don't fix it if it ain't broken. De volgende meld zich vanzelf wel en wie weet zelfs wel niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
redracer
4th Gear member
Berichten: 551
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

af en toe injector additief erin en klaar .
Bugfix
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 13.10.2005 - 17:42
Locatie: Amsterdam

Specialist zegt hetzelfde: niks aan doen… maar 1 mening is ook maar een mening dus ik dacht: vraag het hier ook nog even. Dank allen!
VOLVO V60 T3 RICA Stage 1 PASSION RED

Hiervoor:
Ford Focus II 2.0TDCI 5-Deurs
Volvo V40 1.9D Europa
Ford Focus I SW 1.8TDCI
Volkswagen Bora 1.9 TDI
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Je kunt er zoals aangegeven is inderdaad een busje fuelsystemcleaner ingooien.
Kijk ff naar de verhouding daarvan.
Weet niet of 3 busjes op een volle tank een optie dan is.

Eric
mad_manic
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 07.02.2007 - 22:40

En naast een additief aan de brandstof ook 98 ipv 95-e10 tanken.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Mijn advies is het risico niet nemen en alle verstuivers vervangen, vaak blijven deze op een moment open staan en doorgaan met injecteren. Op deze manier is mijn motorblok kapot gelopen.... Je vermeld niet wat voor motortype V60 het is. Bij mij de 1.6 T3.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8292
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Lijkt me sterk dat die T3 verstuivers heeft ;)

mad_manic schreef: 06.01.2023 - 22:10En naast een additief aan de brandstof ook 98 ipv 95-e10 tanken.
Ook dat zou ik TS niet aanraden, maar ik lees de begin post nog eens terug en het gaat om een benzine motor?? Met verstuivers??
Wat hebben ze nou precies vervangen dan?

De term injector wordt bij benzine en diesel wel gebruikt, maar een verstuiver is toch over het algemeen echt de 'injector' van de dieselmotor.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Vroegah hadden diesels verstuivers, tegenwoordig injectoren maar worden ze nog steeds verstuivers genoemd.

Eric
Bugfix
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 13.10.2005 - 17:42
Locatie: Amsterdam

Het is een T3; officieel heeft die injectors😉
VOLVO V60 T3 RICA Stage 1 PASSION RED

Hiervoor:
Ford Focus II 2.0TDCI 5-Deurs
Volvo V40 1.9D Europa
Ford Focus I SW 1.8TDCI
Volkswagen Bora 1.9 TDI
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Klopt, sorry voor de verwarring. Met directe injectie bij benzine motoren tegenwoordig is er nagenoeg geen verschil meer tussen een injector en een verstuiver (behalve de inspuitdruk en de brandstof)

Neemt niet weg dat mijn advies blijft staan! Even een paar honderd extra uitgeven om het risico van een paar duizend euro voor een nieuwe motor uit te sluiten. Bij mij kwam het waarschijnlijk door slechte kwaliteit E10 (van de vorige eigenaar) Nu nog enkel Premium 98 erin.
mad_manic
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 07.02.2007 - 22:40

HbTps schreef: 09.01.2023 - 21:07 Mijn advies is het risico niet nemen en alle verstuivers vervangen, vaak blijven deze op een moment open staan en doorgaan met injecteren. Op deze manier is mijn motorblok kapot gelopen.... Je vermeld niet wat voor motortype V60 het is. Bij mij de 1.6 T3.
Klopt en je bent niet de enige met de ecoboost motor waarbij na het falen van een verstuiver er al snel motorschade ontstond. Sta dus ook niet achter het advies van @jeroenspock om ze pas na falen te vervangen. Het zijn prima motoren verder maar goede brandstof, af en toe een cleaner en op tijd onderhoud en ze kunnen een heel eind mee.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
HalloMark
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 28.03.2021 - 09:53

Ik heb hetzelfde met mijn v60 T3 gehad. Anderhalve maand terug op de snelweg plots vermogen weg en 3 cilinders. Aan de kant gezet en het was afgelopen. De auto deed niks meer. Volvo Assistance gebeld en de auto werd naar mijn dealer gebracht.

Een injector kapot blijkbaar, dus gelijk alle 4 vervangen. Geen zin om over een maand weer stil te staan.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8292
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

mad_manic schreef: 14.01.2023 - 17:50Klopt en je bent niet de enige met de ecoboost motor waarbij na het falen van een verstuiver er al snel motorschade ontstond. Sta dus ook niet achter het advies van @jeroenspock om ze pas na falen te vervangen. Het zijn prima motoren verder maar goede brandstof, af en toe een cleaner en op tijd onderhoud en ze kunnen een heel eind mee.
JeroenSpock had het over de verstuivers van een diesel, blijkbaar is er verwarring want het gaat hier om een benzine motor. Zoals ik zei, met verstuivers praat je meestal over de brandstofinjecotor van een dieselmotor, bij benzine had ik nog nooit van verstuivers gehoord want die noem ik injector.
Beide namen kunnen dus bij beide motoren, prima.
En die cleaner af en toe begrijp ik, maar wat bedoel je met onderhoud? Injecotor preventief ultrsoon reinigen of zo? Behalve een brandstoffilter en Euro 98 tanken kan ik geen onderhoud bedenken voor injectoren.

Ik heb 1 verstuiver van mijn D5 vervangen omdat die teveel retour lekte. De dealer wilde maar wat graag alle 5 vervangen, 2000 euro verder. Het probleem was dat de motor niet wilde starten omdat de retour op de gehele common rail te groot was. De motor zou wel kunnen aanslaan maar de motormanagement hield het tegen. Bij een dieselspecialist de defecte verstuiver laten vervangen voor 225 euro, advies was daar (en op beide Volvo fora) gewoon door rijden, de volgende patiënt meldt zich vanzelf.
Had niets met die andere verstuivers van doen en het probleem is ook nooit weer terug gekomen op een andere cilinder, 260.000 km zelf mee gereden.

Maar goed, voor de benzine motor weet ik het niet. Geen idee wat zo'n injector kost.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

JeroenSpock schreef: 16.01.2023 - 01:00
mad_manic schreef: 14.01.2023 - 17:50Klopt en je bent niet de enige met de ecoboost motor waarbij na het falen van een verstuiver er al snel motorschade ontstond. Sta dus ook niet achter het advies van @jeroenspock om ze pas na falen te vervangen. Het zijn prima motoren verder maar goede brandstof, af en toe een cleaner en op tijd onderhoud en ze kunnen een heel eind mee.
JeroenSpock had het over de verstuivers van een diesel, blijkbaar is er verwarring want het gaat hier om een benzine motor. Zoals ik zei, met verstuivers praat je meestal over de brandstofinjecotor van een dieselmotor, bij benzine had ik nog nooit van verstuivers gehoord want die noem ik injector.
Beide namen kunnen dus bij beide motoren, prima.
En die cleaner af en toe begrijp ik, maar wat bedoel je met onderhoud? Injecotor preventief ultrsoon reinigen of zo? Behalve een brandstoffilter en Euro 98 tanken kan ik geen onderhoud bedenken voor injectoren.

Ik heb 1 verstuiver van mijn D5 vervangen omdat die teveel retour lekte. De dealer wilde maar wat graag alle 5 vervangen, 2000 euro verder. Het probleem was dat de motor niet wilde starten omdat de retour op de gehele common rail te groot was. De motor zou wel kunnen aanslaan maar de motormanagement hield het tegen. Bij een dieselspecialist de defecte verstuiver laten vervangen voor 225 euro, advies was daar (en op beide Volvo fora) gewoon door rijden, de volgende patiënt meldt zich vanzelf.
Had niets met die andere verstuivers van doen en het probleem is ook nooit weer terug gekomen op een andere cilinder, 260.000 km zelf mee gereden.

Maar goed, voor de benzine motor weet ik het niet. Geen idee wat zo'n injector kost.
Bosch injector kost bij de automaterialenzaak ong. 120,- bruto ex
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”