Versnellingsbak probleem icm accu

Plaats reactie
thvanbinsbergen
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21.08.2022 - 17:15

Goedendag allen,

Al enige tijd schiet onze Volvo XC90 2.9 T6 AWD uit 2003 in een storing die helemaal niet mechanisch gelinkt is. De storing is dan de bekende "Transmission Service Needed",
,met diens ongemak in de versnellingen, maar na het uit - en inschakelen van de auto is dit alweer voorbij.

Nu valt mij op dat de Smart Driver van de ANWB op dat moment een piekspanning meet in de accu, zie bijlage. Zal dan de accu of bekabeling hierin een probleem spelen?

Hoor graag van jullie.
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Tijmen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HGV
2nd Gear member
Berichten: 201
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Hallo Tijmen,

Een probleem van de accu zal het niet zijn,deze levert gewoon 14,4 volt startvermogen. Het lijkt meer dat dit in een chip zit die de versnellingsbak aanstuurt. Nu staat deze motor in combinatie met de versnellingsbak niet bekend als de beste combinatie... uiteraard kan je dit laten uitlezen, maar ik denk dat je rekening moet houden met een nieuwe versnellingsbak, of een revisie van de huidige.

Succes in elk geval met je problemen!
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 478
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

14.4V is normaal met draaiende motor (lees: werkende dynamo) prima, dat zie je eigenlijk alleen bij jonge accu's meen ik. (Ik zal eens bij mijn auto kijken, ik heb 2 week geleden een nieuwe accu geplaatst, heb alleen geen fancy uitleesspul want de mijne wordt door Vida2014 niet herkent..)

Maareh, mbt de foutmelding; bij mijn vorige auto -de S60- kwam erg vaak een Antiskid melding en die werd veroorzaakt door een module, de SAS. Auto uit en aan, verhielp het tijdelijk net als bij jullie.

Dus wie weet is het ook een storing aan een module? zat ik zo te denken... De TCM (Transmission Control Module) oid? Zal ook niet goedkoop zijn, maar wellicht wel tweedehands mits dat mogelijk is.. (dat weet ik niet..)
Jouw auto kan ik trouwens wel uitlezen met mijn Vida en dice :-) Maar je zal wel ver weg wonen...
DJ
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
thvanbinsbergen
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21.08.2022 - 17:15

flevodirk schreef: 21.01.2023 - 15:20 14.4V is normaal met draaiende motor (lees: werkende dynamo) prima, dat zie je eigenlijk alleen bij jonge accu's meen ik. (Ik zal eens bij mijn auto kijken, ik heb 2 week geleden een nieuwe accu geplaatst, heb alleen geen fancy uitleesspul want de mijne wordt door Vida2014 niet herkent..)

Maareh, mbt de foutmelding; bij mijn vorige auto -de S60- kwam erg vaak een Antiskid melding en die werd veroorzaakt door een module, de SAS. Auto uit en aan, verhielp het tijdelijk net als bij jullie.

Dus wie weet is het ook een storing aan een module? zat ik zo te denken... De TCM (Transmission Control Module) oid? Zal ook niet goedkoop zijn, maar wellicht wel tweedehands mits dat mogelijk is.. (dat weet ik niet..)
Jouw auto kan ik trouwens wel uitlezen met mijn Vida en dice :-) Maar je zal wel ver weg wonen...
DJ
Ver weg, geen idee, in de kop van Noord Holland, maar goed uitlezen is een ritje meer dan waard. Kan je hierover, als het forum de functie heeft, een privébericht sturen alsjeblieft?
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 478
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ik heb zojuist mijn auto weer ff aan Vida en dice gehangen. Ik hoopte in elk geval het voltage rechtsboven te kunnen zien, maar nee. Omdat mijn auto te jong is wordt ie niet herkent en kan ik echt niks uitlezen.

Ik werk trouwens in Amsterdam, mocht je overdag kunnen dan kan het ook gerust op het parkeerterrein van mijn werk. Maar de komende weken ben ik niet op kantoor Amsterdam, pas na week 1februari..
Mocht je haast hebben, dan kan je ook aanmelden op het V70 forum, daar is een lijst met Vida + dice bezitters en er zijn genoeg ik NH meen ik.. :-)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27744
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gewoon ouderwets de voltmeter erop ;)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
dundee1216
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 01.05.2023 - 10:52

Hoi Tijmen,
Ik zou eens een tijdje de dongle van de ANWB eruit laten en kijken of de problemen zich dan ook nog voor doen na een reset van de auto. Bij mijn V60 CC D3 uit 2018 veroorzaakte een raar gedrag van mijn versnellingsbak. Ik heb mijn bak laten flushen en resetten. Dit heeft een tijdje geholpen, maar langzaam maar zeker ging ie weer slechter worden. Na een proefrit met Gerben Brouwer (Rogat) bleek dat een en ander in de war leek te zijn. Het voelde alsof de stand van het gaspedaal niet overeen kwam met wat voor de versnellingsbak een goed moment was om op te schakelen. Ik ervaarde ook een behoorlijk "turbo gat". Hij wilde vervolgens even kijken naar foutmeldingen en kwam toen de dongle tegen. Even uitgelegd waar deze voor was, maar dat gaf hem toch wat twijfel. Geen foutmelding te vinden. De bak gereset ( 10 minuten werk) en in overleg de dongle eruit gelaten. Dit scheelde bij de daarop volgende proefrit al een heleboel. De afspraak voor een volledig opnieuw inlezen word volgende week gemaakt, waarbij adaptief programma ook opnieuw (rijdend deel) word gedaan.
Een telefoontje naar de ANWB leerde mij dat er bij sommige auto's inderdaad door de dongle rare storingen kunnen worden gegenereerd. Ik heb deze dus maar gelijk opgezegd.
Misschien helpt dit een beetje.
Volvo V60 Cross Country D3
Volvo V60 D2
Saab 93
Volvo 850
Saab 900
Volvo V40
Volvo 440
Saab 99 combi coupe
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”