C70 2009 elektrische problemen - contact aan meldingen zonder sleutel + tikkend relais + oranje leds deuren blijven aan

Plaats reactie
davotje
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 17.11.2008 - 15:41

Goedemorgen allemaal,

Sinds donderdag avond hebben wij zeer vreemde elektrische contact/sleutel problemen met de c70.
Het is een keyless uitvoering.
Normaal staat de auto binnen maar donderdag heeft die de hele dag in de gietende regen gestaan.
Na hem binnen te zetten viel ons op dat de oranje leds in de deur bleven branden, auto reageerde nog wel op afstandbediening en keyless sleutel.
Auto dan maar gestart en weer uitgezet, toen zijn de problemen pas echt begonnen

Ik probeer even op te sommen:
- geen reactie op afstandsbediening of keyless
- vergrendelingsknoppen binnenkant deur doen het wel
- vergrendelingsknoppen buitenkant deur gren reactie
- auto proberen starten zonder sleutel (keyless) - sleutel niet gevonden
- sleutel plaatsen in contactslot: in stand 0 flikkert de verlichting aan en uit (dashboard/radio), auto start wel met sleutel, eens gestart lijkt het normaal.
- bij contact uit en sleutel niet in de buurt gaat hij heel de tijd melding geven dat contact in stand 1 of 2 staat, die melding komt en gaat elke x seconden als de deur open is, je hoort ook een relais klikken aan de passagierskant voetenruimte.
- stuurslot klikt wel los bij insteken sleutel in contactslot
- bij het aan en uit schakelen met sleutel ook een melding gehad "stuurslot service vereist", maar die is nadien niet meer teruggekomen

Wat al gedaan:
- batterij losgehaald (anders blijft het contact aan en uit gaan zonder sleutel en uit zichzelf)
- contactslot losgehaald aan dashboard, zelfs zonder verbonden contactslot (beide stekkers losgehaald en daarna batterij aangekoppeld) geeft hij de melding dat het contact aan staat zonder dat de sleutel er in zit. (Dus aan en uit flikkeren)

Het lijkt dus of er ergens stroom gaat lopen die niet mag lopen, misschien door vocht aangezien het constant aan en uit valt?

Alvast bedankt voor jullie hulp/het meedenken.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik vermoed een slechte accu. Wat is de boordspanning?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
davotje
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 17.11.2008 - 15:41

Ik ben nog wat aan het zoeken geweest, dus inmiddels is de accuspanning maar 11,5 V meer, maar das natuurlijk omdat alle systemen constant willen opstarten (ook zonder sleutel).
Ik heb hem aan de lader gedaan, maar dat was na onderstaande ontdekking:

Ik vermoed dat ik het euvel gevonden heb (kan het helaas niet zelf oplossen vrees ik)
Zodra ik de stekker van de passagiersdeur los haal (uiteraard eerst batterij los en stand 1, voor zover dat "gaat") dan is er geen probleem meer.
daarmee heb ik wel een SRS melding getriggerd door hem in te schakelen met die stekker los natuurlijk, maar dat kan gereset worden.
Na wat verder zoeken: als ik de grote zwart ingepakte stekker in de deur die op het slot zit los haal, dan werkt "alles" weer normaal.
Zelfs keyless starten wil weer, geen melding dat contact ingeschakeld blijft etc.

Het contactslot zelf is in de deur ook nat (en staat al 2 dagen binnen) dus ik vermoed dat er een kortsluiting in zit.

Weet er toevallig iemand of dat slot (keyless model) vervangen kan worden zonder inleren? Of met inleren van een donor auto? Of moet het echt een nieuw onderdeel zijn?

UPDATE 17u54: toch niet helemaal opgelost, gedrag is stukken minder met de deur losgemaakt, maar toch nog af en toe het vreemde gedrag, ik snap er niks meer van
davotje
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 17.11.2008 - 15:41

update - toch niet de oplossing.
"soms" werkt alles terwijl alles ook aangesloten zit, even later gaat het dan weer mis.
Het ging ook een keer mis als de hele deur niet aangekoppeld was.

Ik weet het dus echt niet meer.

Dat van de accu zou in principe kunnen, maar zelfs al hangt hij aan de lader en zet ik terwijl contact aan gaat het soms wel en soms niet goed.

Zo sloot hij bv af met de afstandsbediening, maar wou daarna niet meer open (gelukkig motorkap en raam nog open). na even batterij los (en lader er af) en daarna weer aansluiten ging hij wel weer open.
op een gegeven moment gingen de ruitenwissers zelfs haperend omhoog als ik het contact aanzette om dat halfweg te blijven hangen (en nee, de hendel stond uit).

de enige constante die me op valt is dat altijd als contact uit staat de rode led in het deurpaneel oplicht (en niet mooi constant, maar met een flikkering zonder volledig te doven, soort van lekstroom die de led laat aan gaan zo te zien.

naar de oorzaak toe heb ik nu volgende pistes, maar daar kan ik moeilijk concreet op zoeken:
- ergens door de vele regen zijn er kabels nat geworden waarvan de isolatie niet meer goed is
- er is aan een kabelboom geknaagd (we hebben een marter hier die al vaker schade maakte, maar de C70 staat enkel overdag soms eens buiten voor de rest altijd binnen).
- het is misschien toch de batterij, maar aangezien hij na al het geflikker en meldingen dat contact aan staat zonder dat de sleutel er in zit (wel/niet/wel/niet contact aan melding met deur open) toch startte (en het is een diesel) lijkt de kans mij klein dat de batterij de oorzaak is?
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Batterij vervangen of verwisselen is te overzien wat tijd en kosten betreft.
Vocht lijkt mij niet z'n voor de hand liggende oorzaak.
Uitlezen en resetten zou wat duidelijkheid kunnen brengen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Als de accu al wat ouder is gewoon vervangen. Een brakke accu opladen werkt niet, zit dan nog steeds niet genoeg prik in om goed z'n werk te kunnen doen.
Zoals Wiily al zei zijn het de kosten niet en dan heb je weer een frisse accu voor de komende jaren.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik gok op een CEM die defect of vochtig/roestig is geworden.
Toen wij onze V70 4 jaar geleden kochten hadden we op de dag van aflevering (!) ‘s avonds ineens allerlei vage problemen, gelijk aan die van jou.
Dealer was er snel achter, er was vocht in een van de CEM’s gekomen.
Daarna nooit meer die storingen gehad.
Aangezien je aangeeft dat de C70 na 1 nachtje in de regen heeft gestaan dit probleem kreeg, lijkt mij dit zeker een optie om te checken…

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
davotje
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 17.11.2008 - 15:41

Bedankt voor de CEM tip Edwin!
ik kwam al snel op dit filmpje uit youtube CEM vuile contacten

En ja hoor, 2 stekkers vuil, 1 zelfs zo erg dat er roest en helaas zelfs een afgebroken pin in een stekker bleef zitten.

Kennen jullie toevallig iemand die CEM herstellingen doet? (Ik zou hem in theorie kunnen terugplaatsen en hopen dat die pin nog genoeg contact geeft en/of niet kritisch is.
Maar dat is een grote gok.
20230115_161235.jpg
20230115_161317.jpg
Zoals je hier (na reiniging) kan zien is er dus een pin afgebroken (die dus in de losgemaakte stekker is blijven zitten)
20230115_165142.jpg
---> valt aan zich wel mee in theorie, maar ik laat het toch liever doen, duur stukje elektronica.
Ik heb autodashboard (.be) gevonden, maar das 2 uur rijden, ook nog wat marktplaats advertenties, maar die zijn ook een stukje rijden.
Opsturen, ja, liever niet eigenlijk...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Geen dank!
En nu maar ‘hopen’ dat dit ook daadwerkelijk de oorzaak is. Of heb je dat al vastgesteld? Lijkt me bijna zeker weten van wel, maar zou het wel even willen vaststellen.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
davotje
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 17.11.2008 - 15:41

De module is vandaag verzekerd opgestuurd naar een herstller (na telefonischcontact), de pin moest toch gerepareerd worden en dan wordt de hele module nagemeten en gereinigd/hersteld.
ik hou jullie op de hoogte!
davotje
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 17.11.2008 - 15:41

Module is weer aangekomen (265 euro), aangesloten en alles werkt weer normaal!
De afgebroken pin is binnenin "tegen" de bestaande pin aan gesoldeerd, ze staat dus een halve mm uit de richting, maar blijkbaar is dat niet erg en komt dat goed in de stekker.
De pin die in de stekker vast zat heb ik met een afgebroken naald (ongeveer dikte pin) langs de bovenkant door de stekker gedrukt en ze er dan met een tang verder uitgetrokken.
Daarna met deze naald alle gaatje van de stekker vrij gemaakt en alles weer aangesloten.

Enige wat me nu nog rest: Waarom is die stekker nat geworden en hoe voorkom ik dat dat weer gaat gebeuren....
Aangezien de stekker wat blauw was, vrees ik voor ruitensproeiervloeistof?
Gebruikersavatar
Benno van Ham
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 13.06.2022 - 18:15

Het blauwe is corrosie denk ik. Als de afwatering van de paravaan niet helemaal goed is gebeurd dit wel eens. Ik heb het in andere volvo's (xc70 en XC90) ook gehad. Goed schoonhouden van de afwatering in de paravaan lost het wel op. Stekkers voorzien van wat zuurvrij siliconenvet kan helpen om het vochtbestendig te houden.
Voorheen logde ik in als Benno123 maar daar kom ik niet meer bij vandaar het nieuwe account.

Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”