advies v 40 diesel

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Harley2020
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 24.10.2020 - 18:46
Locatie: Loosdrecht

Beste forummers,

Ik heb sinds kort een C 30 aangeschaft na mijn C 70 diesel te hebben verkocht.
Ik zou veel minder gaan rijden, maar daar komt nu waarschijnlijk toch verandering in.

Vandaar dat ik toch een diesel aan wil gaan schaffen, budget tot 10.000 euro.

Wil zuinig gaan rijden, dus zou graag een C 30 of V 40 willen gaan rijden.
Wat zijn de verschillen tussen, bijvoorbeeld de C 30 en de V 40 en de motoren?
De D2 nemen of toch de D3, ben op zoek naar een auto vanaf 2012.
Wie kan mij helpen met een verstandig advies?

Fijne dag!
Wie het laatst lacht....heeft het niet begrepen....
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Helemaal geen diesel meer gaan rijden.

Je kunt natuurlijk theoretisch uit gaan rekenen dat de prijs per kilometer voordeliger is, maar bedenk ook dat diesel steeds minder populair wordt en de inruilprijzen richting nul zullen gaan.

Daarbij heb je kans op duizenden Euro's kosten als je stukken krijgt aan de turbo en/of injectoren.

En dan nog het risico dat je diverse steden niet meer inkomt met een diesel.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Lekker een diesel kopen, je betaald daar zomaar 4 tot 5K minder voor dan voor n benzine, een D2 heeft een 6 bak en doet zomaar 1 op 20.
Een diesel gaat niet naar 0 en kost bij aankoop substantieel minder dan n benzine..
Mastiff
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

OGA244 schreef: 24.12.2022 - 18:32 Lekker een diesel kopen, je betaald daar zomaar 4 tot 5K minder voor dan voor n benzine, een D2 heeft een 6 bak en doet zomaar 1 op 20.
Een diesel gaat niet naar 0 en kost bij aankoop substantieel minder dan n benzine..
+1
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Longone schreef: 24.12.2022 - 17:32
Daarbij heb je kans op duizenden Euro's kosten als je stukken krijgt aan de turbo en/of injectoren.
nee, neem dan een plugin of een EV, hoogvoltage accu va 10k
Er zijn ruim voldoende diesels waar niets aan stuk gaat..
Willem V40
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 18.11.2021 - 16:20

OGA244 schreef: 24.12.2022 - 18:32 Lekker een diesel kopen, je betaald daar zomaar 4 tot 5K minder voor dan voor n benzine, een D2 heeft een 6 bak en doet zomaar 1 op 20.
Een diesel gaat niet naar 0 en kost bij aankoop substantieel minder dan n benzine..
+2
Volvo 480 ES 1989-1998 Volvo V40 D2 Summum 2021- ? Opel Rekord 2.0 S Luxus 1977 Chevrolet Chevelle Malibu Classic Estate 1975. Chevrolet Malibu Classic estate 1978. Citroen BX 1984, Honda Civic Aerodeck 1.5 Vtec 1998. Honda CRV 2.0 ES 2005
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Raar dat er hier niemand over LPG begint.....???

Inbouw voor een 4 cilinder kost ongeveer 2000 euro, wegenbelasting gaat iets omhoog, maar brandstofkosten gaan drastisch naar beneden.
Het meer verbruik van LPG t.o.v. benzine is 15 - 20%, maar je betaalt er dan ook veel minder voor per liter.
Overige onderhoudskosten zijn gelijk aan benzine + 1x in de 2 jaar een LPG filtersetje (bij Prins).
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Het prijsverschil tussen een liter benzine en diesel is nihil. Je moet dus het verschil in MRB goedmaken via het lagere verbruik (als het om het financiële plaatje gaat). Dat is dan afhankelijk van de hoeveelheid kilometers. Daarnaast moet je dan de aanschafprijs nog goedmaken.
Ik vond de V40 D2 heerlijk rijden en reed gemiddeld 1 op 22 over het hele jaar heen. Dat was nog voordat de maximum snelheid overdag naar 100 km/h ging.
Met het oog op steeds strikter worden regelgeving mbt diesel zou ik nu niet meer overstappen op een diesel.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zou gewoon in de huidige auto blijven rijden.
LPG zou ik niet doen vanwege het dan helemaal geen opbergruimte meer hebben. Tenzij je dat niet nodig hebt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
MacToob
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 10.10.2014 - 10:41
Locatie: Stedum

LPG kan prima in de ruimte waar normaal het reservewiel ligt toch? Ik ben fan van LPG en ik heb het idee dat het momenteel toekomstbestendiger is dan diesel.
V70n 2002 - Black Sapphire Metallic - 278.000km - LPG
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27069
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die ruimte is in een C30 tamelijk beperkt, ik denk dat je max een 30 liter tank kwijt kan en afhankelijk van je kilometers sta je dan om de dag wel aan de pomp.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
lala9292
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.02.2017 - 09:40

Ik heb recent voor dezelfde keuze gestaan heb voor een diesel (D2) gekozen. Het verschil tussen een D2 (1.6) een T2 (1.6) bij een kilometrage van zo'n 30.000km per jaar is met de huidige brandstofprijzen nog steeds €650,- per jaar. Tel daarbij op dat in de aanschaf het prijsverschil zo'n €4.000,- is, dan heb je over drie jaar bijna €6.000,- bespaard. Zelfs al zou er een tegenvaller zijn in onderhoud, brandstofkosten, inruilwaarde heb je een behoorlijke marge.

Voor de inruilwaarde ben ik overigens niet zo bang. Mijn vorige auto was in een euro 4 diesel met 335.000km op de klok, zelfs daarvoor kreeg ik behoorlijke inruilwaarde én deze auto is ook weer in NL verkocht. Op het moment dat deze auto's in NL niet meer verkocht worden, zal er een markt buiten NL zijn waar interesse is.

Ook de milieuzones (in ieder geval in Nederland) lijken op korte termijn niet zo'n probleem te zijn. Tot 2025 mag je met euro 4 nog alle steden in, vanaf 2025 worden de regels aangescherpt, maar blijft euro 5 de ondergrens. Met een euro 5 kan je dus nog wel een aantal jaren door. In het buitenland kunnen de regels anders zijn, zo worden de regels in Antwerpen per 2025 wel aangescherpt voor euro 5 diesels.

Los daarvan kan het wel interessant zijn om even aan het rekenen te slaan wat de inruil van je huidige C30 tegen een V40 je kost. Ik kan mij voorstellen dat je van het verschil ook best een poos de hogere brandstofkosten kunt dekken, je kunt je dan afvragen of inruilen (zeker als de C30 goed bevalt) op dit moment de meest wijze keuze is.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

@Lala9292, precies de goede keuze gemaakt met de juiste motivatie
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Alleen geen LPG meegenomen in de vergelijking en bij 30duizend per jaar is dat zeker de goedkoopste brandstof.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Lpg is bij n modernere volvo geen zinnig alternatief, zie teveel problemen bij de paar die we in onderhoud hebben...
Bij n V40 vraagt zelfs een kleine tank al veel ruimte
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Diesel zal in veel gevallen gunstiger uitpakken met onderhoudskosten al moet er een voorbehoud gemaakt worden met de nieuwe milieu meting. Volvo's staan er wat die milieumeting betreft voorlopig goed voor uitgezonderd de 4 cylinder versies die er om bekend staan olie te verbruiken. Olieverbuik is tot nader order verdacht als oorzaak voor het zakken voor de nieuwe toettest.

Ik heb bewust voor een Euro 3 Volvo met dieselmotor gekozen vanwege naderend onheil met de roettest.
Milieuzones heb ik voorlopig geen problemen mee, daar kom ik nooit.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “V40”