T8 probleem met wegrijden

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

Hi,

XC60 T8 heeft steeds vaker moeite met elektrisch wegrijden (accu is helemaal opgeladen). Als je hem bij het starten in achteruit zet is de power bar vol.
Als je dan rem loslaat (om achteruit te gaan rijden) zakt de power bar in en begint de auto te stoten. Als je hem dan in D zet is de power bar leeg. (terug naar R is de bar dan weer vol)
Als je gas geeft in R (tijdens het stoten) of D dan springt de benzine motor aan en en kun je wel wegrijden zonder verdere stoten.
Een minuut of 2 later schakelt hij over op elektrisch en lijkt er niets aan de hand.
MHij doet dit al een jaar ongeveer 1x maand alleen laatste 3 dagen elke dag.

Additioneel (misschien losstaand, misschien verwant) hoor je af en toe bij het starten veel relais geklik on de motor kap en is er geen remdruk meer. Alleen treden deze symptomen nooit tegelijk op met bovenstaand euvel. Bij het wegrijden herstelt de remdruk dan weer. Met ramen open in dit weer hoor je bij lage snelheden en rotondes gepiep van de remmen komen. Alsof deze zachtjes aanlopen.
weet niet of 1e euvel ook rem gerelateerd kan zijn.
Beide euvels gaan niet gepaard met waarschuwingslampjes.

Heb afspraak met dealer gemaakt (auto heeft nog aantal maanden garantie) en ze gaan er naar kijken maar vroeg me af of meer mensen dit herkennen / dit aan de hand hebben gehad.
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4447
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Niet bekend mee. Hoop dat ze snel gaan vinden wat het is en het kunnen oplossen. Hoort in ieder geval niet zo.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
TrabantGT
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 04.03.2021 - 10:39

Hallo, ik heb dat probleem nu ook. Ben je er inmiddels achter wat dit probleem veroorzaakt?
TrabantGT
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 04.03.2021 - 10:39

Hallo Realbean, heb je inmiddels al een oplossing voor dit probleem? Ben heel benieuwd. Mijn garage heeft geen flauw idee.
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

Hi,

Ben eerlijk gezegd niet zo vaak op het Forum, excuus.
In eerste instantie was het opgelost met een SW update (zo leek).

Inmiddels is het weer terug sinds de auto een beurt heeft gehad afgelopen september (kan toeval zijn, heeft wel nwe SW gehad).
Euvel: Zet auto in D (hybride stand, elec only). Geef gas, power meter stijgt, auto rijdt niet aan.
Na een paar seconden krijgt auto door dat er niets gebeurt en schiet de benzine motor aan, waarna je kunt wegrijden op benzine.
Even later slaat benzine motor af en kun je wel weer electrisch rijden. (batterij vol of bijna leeg maakt niet uit).
Komt het meeste voor na achteruit gereden te hebben (ongeacht of auto warm gedraaid heeft of niet)

Ben er mee terug geweest naar de dealer, hebben ze eea gecalibreerd maar een dag erna deed hij het weer.
Ze gaan begin december auto uitlezen en rapport naar Volvo sturen en kijken hoe ze het gaan maken.

Het begint te lijken op een ERAD probleem (waar vooral XC90s last van hebben).
Alleen mijn auto heeft nu pas 34k gelopen dus erg weinig (wel ongeveer 70% v.d. tijd alleen elektrisch).
Maar kans is aanwezig dat de ERAD vervangen moet worden. Ik hoop en bid op coulance....
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4447
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Op een auto van 2020 heb je of nog garantie en anders zeker coulance.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
TrabantGT
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 04.03.2021 - 10:39

Ben er inmiddels achter dat het probleem te voorkomen is door het elektriek pijltje op de rechter power/brandstof klok bij schakelen van R naar N naar D in de stand N even rustig te laten zakken tot 9 uur, duurt ca een seconde, als je dan doorschakelt naar D treedt het probleem niet op. Grappig is dat tijdens een proefrit in een Zweedse V90 T8 PHEV van 4 jaar oud, waar een viend van mij belangstelling voor had, dit fenomeen ook optrad. Het lijkt me niet een probleem van de Erad, want die doet het verder gewoon, maar meer van de aansturing daarvan. De auto gaat voor diagnostiek begin december naar de garage, ben benieuwd of ze het kunnen ontdekken wat het is. Zou Volvo Nederland dit niet weten vraag ik me af? Dit zal toch veel vaker voorkomen. En anders Volvo Zweden dan.
Gebruikersavatar
JDWJO
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 24.04.2016 - 21:24

Hier het zelfde probleem met een t8 uit 2018. Heb je inmiddels al een reactie vanuit de garage?
XC60 T8 twin engine - 2018
XC60 T5 - 2016
XC70 D5 AWD - 2011
XC70 2.5 T AWD - 2006
Toyota RAV4 - 2008
Defender 90 TD5 - 2004
Defender 90 tdi - 1998
TrabantGT
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 04.03.2021 - 10:39

Ja, inmiddels hadden ze het probleem ook bij een andere PHEV ontdekt, dus geloofden ze me, en gaven ze aan dat het met de volgende software update opgelost zou worden. Ben benieuwd, heb er tot heden niks meer over gehoord. Maar ik geloof er ook niet zo in, want het probleem is niet na een software update ontstaan, het is geleidelijk ontstaan en werd steeds erger. Maar goed, geef ze het voordeel van de twijfel. Maar ik hoor niks van mijn garage dus ga er binnenkort maar eens over bellen.
Gebruikersavatar
JDWJO
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 24.04.2016 - 21:24

Mijn auto is van de week naar de garage geweest voor regulier onderhoud. Tevens dit probleem aangekaart. Reactie van de monteur was dat dit probleem bekend is bij Volvo en dat er een software update komt in Q1, 2023. Q2 zal ik een afspraak maken om deze update te laten uitvoeren.
XC60 T8 twin engine - 2018
XC60 T5 - 2016
XC70 D5 AWD - 2011
XC70 2.5 T AWD - 2006
Toyota RAV4 - 2008
Defender 90 TD5 - 2004
Defender 90 tdi - 1998
L-e-x
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.01.2023 - 05:16

Ik heb hetzelfde probleem. XC90 incription polestar tuned begin 2019 met 100.000 km. Het gebeurt bij mij als ik vanuit stilstand wegrijdt, of na het nemen van een bocht. Vermogen valt weg, de batterij-meter in dashboard gaat naar 100% en slaat daarna over naar benzine motor. Het levert hinderlijke situaties op voor niet alleen jezelf, maar ook voor andere weggebruikers. Bijzonder dat het er opeens is en in het begin een enkele keer was en nu frequenter.
Bij mij werd ook in de garage gezegd dat er in Q1 2023 een software update komt. Volvo NL zegt dat de auto technisch in orde en veilig is.
Ook nog geen reactie van de dealer gehad. Zie wel dat er een software update januari 2023 in de Volvo on call app staat. Of het “de update” is, weet ik niet.
Turboprop
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 09.03.2021 - 14:41

Updates in software V2.6
NB: deze softwarerelease is alleen beschikbaar in werkplaatsen, niet OTA. De inhoud van V2.6 zal deel uitmaken van de volgende OTA-release.

Verbeterde werking van adaptieve cruise control (ACC) bij lage snelheden.
Optimalisatie-aanpassingen van de aandrijflijn.
L-e-x
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.01.2023 - 05:16

Turboprop schreef: 25.01.2023 - 15:18 Updates in software V2.6
NB: deze softwarerelease is alleen beschikbaar in werkplaatsen, niet OTA. De inhoud van V2.6 zal deel uitmaken van de volgende OTA-release.

Verbeterde werking van adaptieve cruise control (ACC) bij lage snelheden.
Optimalisatie-aanpassingen van de aandrijflijn.
Iemand deze update al laten installeren? Zo ja, is het probleem hiermee opgelost?
L-e-x
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.01.2023 - 05:16

Dealer heeft mij gebeld en gezegd dat de update voor dit probleem niet in Q1, maar in Q2 komt.
L-e-x
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.01.2023 - 05:16

Update: vandaag is de auto weer naar de dealer geweest. Doormiddel van een bloksessie hebben ze kunnen achterhalen dat het iets anders is dan waar de software update voor bedoeld is. De ERAD wordt nu vervangen.
Gebruikersavatar
Lekkersnel
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 23.02.2011 - 19:55
Locatie: Nijmegen

Dat Is een dure reparatie begreep ik. Hopelijk heb je nog recht op enige non conformiteit (coulance) via Volvo?
XC60 T8 Inscription MY2018
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

L-e-x schreef: 13.02.2023 - 18:23 Update: vandaag is de auto weer naar de dealer geweest. Doormiddel van een bloksessie hebben ze kunnen achterhalen dat het iets anders is dan waar de software update voor bedoeld is. De ERAD wordt nu vervangen.
Wat is een bloksessie precies?

Ben inmiddels ongeveer half jaar bezig. Daarin 3 keer de auto de hele dag bij de dealer gebracht om hem te laten onderzoeken.
Eerste keer hebben ze het kunnen reproduceren maar zat de logger er niet op. Volvo NL zou een log willen hebben.
2 volgende keren wel een logger erop maar hebben ze het probleem niet kunnen reproduceren.
Ze hebben de logs naar Volvo NL gestuurd maar die geven aan nog niet genoeg in de logs te kunnen zien, vlgs de dealer.

Op zich raar met zo'n duidelijke error situatie (waarom logt de auto dit niet standaard zonder extra logger?).
Ik moet elke keer een week of 2 na het dealer bezoek de dealer zelf bellen hoe het er nu mee staat.
Paar dagen geleden vertelden ze dat Volvo het probleem niet kent en ze een 4e keer de auto willen hebben om te meten.
Daarbij de vermelding dat de auto uit garantie is en coulance moet nog worden bekeken (auto heeft 36k gelopen en is 3+ jaar oud).

Begin met deze andere berichten in deze post te twijfelen aan mijn dealer.
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Daneel67
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 12.02.2023 - 11:23
Locatie: Zaandam

Nou, na ruim 3 jaar en weinig km mag zo'n auto niet een hele dure reparatie hebben. Dat zou je redelijkerwijs mogen verwachten.
V60 - T8 awd Plus Bright Onyx Black 2023 in de Care-by-Volvo uitvoering. Dus met panoramadak, intellisafe surround, leer, full-led, trekhaak etc.
V70 - D5 Edition Sport M6 (BJ2006)met Polestar van 2006 tot 2010
V70 - D5 AWD Edition Sport GT6 (BJ2007) met Polestar van 2010 tot 2015
TrabantGT
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 04.03.2021 - 10:39

Inmiddels de beloofde software update gehad. Helpt ook niet, zoals verwacht. @realbean: twijfelen aan de dealer: ik twijfel niet meer, ik weet gewoon dat het hen weinig interesseert, en niet alleen de dealer, maar ook Volvo Nederland, Zweden en China niet. Mijn algehele ervaring met mijn Volvo dealer is teleurstellend, ze weten het niet, of ze ontkennen dat er iets aan de hand is, of het is mijn schuld. Maar ze gaan het altijd navragen en vervolgens hoor je er nooit meer wat van. Ik heb het nu niet alleen over het probleem van deze topic, maar ook over diverse andere zaken. Mijn vrouw kan de baliemedewerker al heel goed nadoen: schouders omhoog trekken, handen met de handpalmen naar boven en zeggen “ik weet het niet”. Recent bleken we de verkeerde winterwielen gekregen te hebben, diverse beschadigingen op de velgen, terwijl mijn zomerwielen waar ik al veel langer mee rij, nog volledig krasvrij zijn. Ik raak stoeprandjes namelijk vrijwel nooit. Reactie van de dealer: wij doen niks fout! Dat wist ie dan wel…..Ik heb er dus genoeg van, heb een Lexus RX450H+ besteld.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4447
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Triest verhaal dit zeg. Zo zie je maar dat een dealer de beleving van een merk kan maken of breken. Zo niet nodig dit maar ik snap je heel goed dat je deze keuze maakt. Veel plezier met de Lexus alvast.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”