T8 probleem met wegrijden

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

Hi,

XC60 T8 heeft steeds vaker moeite met elektrisch wegrijden (accu is helemaal opgeladen). Als je hem bij het starten in achteruit zet is de power bar vol.
Als je dan rem loslaat (om achteruit te gaan rijden) zakt de power bar in en begint de auto te stoten. Als je hem dan in D zet is de power bar leeg. (terug naar R is de bar dan weer vol)
Als je gas geeft in R (tijdens het stoten) of D dan springt de benzine motor aan en en kun je wel wegrijden zonder verdere stoten.
Een minuut of 2 later schakelt hij over op elektrisch en lijkt er niets aan de hand.
MHij doet dit al een jaar ongeveer 1x maand alleen laatste 3 dagen elke dag.

Additioneel (misschien losstaand, misschien verwant) hoor je af en toe bij het starten veel relais geklik on de motor kap en is er geen remdruk meer. Alleen treden deze symptomen nooit tegelijk op met bovenstaand euvel. Bij het wegrijden herstelt de remdruk dan weer. Met ramen open in dit weer hoor je bij lage snelheden en rotondes gepiep van de remmen komen. Alsof deze zachtjes aanlopen.
weet niet of 1e euvel ook rem gerelateerd kan zijn.
Beide euvels gaan niet gepaard met waarschuwingslampjes.

Heb afspraak met dealer gemaakt (auto heeft nog aantal maanden garantie) en ze gaan er naar kijken maar vroeg me af of meer mensen dit herkennen / dit aan de hand hebben gehad.
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 3589
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Niet bekend mee. Hoop dat ze snel gaan vinden wat het is en het kunnen oplossen. Hoort in ieder geval niet zo.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
TrabantGT
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.03.2021 - 10:39

Hallo, ik heb dat probleem nu ook. Ben je er inmiddels achter wat dit probleem veroorzaakt?
TrabantGT
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.03.2021 - 10:39

Hallo Realbean, heb je inmiddels al een oplossing voor dit probleem? Ben heel benieuwd. Mijn garage heeft geen flauw idee.
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

Hi,

Ben eerlijk gezegd niet zo vaak op het Forum, excuus.
In eerste instantie was het opgelost met een SW update (zo leek).

Inmiddels is het weer terug sinds de auto een beurt heeft gehad afgelopen september (kan toeval zijn, heeft wel nwe SW gehad).
Euvel: Zet auto in D (hybride stand, elec only). Geef gas, power meter stijgt, auto rijdt niet aan.
Na een paar seconden krijgt auto door dat er niets gebeurt en schiet de benzine motor aan, waarna je kunt wegrijden op benzine.
Even later slaat benzine motor af en kun je wel weer electrisch rijden. (batterij vol of bijna leeg maakt niet uit).
Komt het meeste voor na achteruit gereden te hebben (ongeacht of auto warm gedraaid heeft of niet)

Ben er mee terug geweest naar de dealer, hebben ze eea gecalibreerd maar een dag erna deed hij het weer.
Ze gaan begin december auto uitlezen en rapport naar Volvo sturen en kijken hoe ze het gaan maken.

Het begint te lijken op een ERAD probleem (waar vooral XC90s last van hebben).
Alleen mijn auto heeft nu pas 34k gelopen dus erg weinig (wel ongeveer 70% v.d. tijd alleen elektrisch).
Maar kans is aanwezig dat de ERAD vervangen moet worden. Ik hoop en bid op coulance....
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 3589
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Op een auto van 2020 heb je of nog garantie en anders zeker coulance.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
TrabantGT
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.03.2021 - 10:39

Ben er inmiddels achter dat het probleem te voorkomen is door het elektriek pijltje op de rechter power/brandstof klok bij schakelen van R naar N naar D in de stand N even rustig te laten zakken tot 9 uur, duurt ca een seconde, als je dan doorschakelt naar D treedt het probleem niet op. Grappig is dat tijdens een proefrit in een Zweedse V90 T8 PHEV van 4 jaar oud, waar een viend van mij belangstelling voor had, dit fenomeen ook optrad. Het lijkt me niet een probleem van de Erad, want die doet het verder gewoon, maar meer van de aansturing daarvan. De auto gaat voor diagnostiek begin december naar de garage, ben benieuwd of ze het kunnen ontdekken wat het is. Zou Volvo Nederland dit niet weten vraag ik me af? Dit zal toch veel vaker voorkomen. En anders Volvo Zweden dan.
Gebruikersavatar
JDWJO
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 24.04.2016 - 21:24

Hier het zelfde probleem met een t8 uit 2018. Heb je inmiddels al een reactie vanuit de garage?
XC60 T8 twin engine - 2018
XC60 T5 - 2016
XC70 D5 AWD - 2011
XC70 2.5 T AWD - 2006
Toyota RAV4 - 2008
Defender 90 TD5 - 2004
Defender 90 tdi - 1998
TrabantGT
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.03.2021 - 10:39

Ja, inmiddels hadden ze het probleem ook bij een andere PHEV ontdekt, dus geloofden ze me, en gaven ze aan dat het met de volgende software update opgelost zou worden. Ben benieuwd, heb er tot heden niks meer over gehoord. Maar ik geloof er ook niet zo in, want het probleem is niet na een software update ontstaan, het is geleidelijk ontstaan en werd steeds erger. Maar goed, geef ze het voordeel van de twijfel. Maar ik hoor niks van mijn garage dus ga er binnenkort maar eens over bellen.
Gebruikersavatar
JDWJO
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 24.04.2016 - 21:24

Mijn auto is van de week naar de garage geweest voor regulier onderhoud. Tevens dit probleem aangekaart. Reactie van de monteur was dat dit probleem bekend is bij Volvo en dat er een software update komt in Q1, 2023. Q2 zal ik een afspraak maken om deze update te laten uitvoeren.
XC60 T8 twin engine - 2018
XC60 T5 - 2016
XC70 D5 AWD - 2011
XC70 2.5 T AWD - 2006
Toyota RAV4 - 2008
Defender 90 TD5 - 2004
Defender 90 tdi - 1998
L-e-x
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04.01.2023 - 05:16

Ik heb hetzelfde probleem. XC90 incription polestar tuned begin 2019 met 100.000 km. Het gebeurt bij mij als ik vanuit stilstand wegrijdt, of na het nemen van een bocht. Vermogen valt weg, de batterij-meter in dashboard gaat naar 100% en slaat daarna over naar benzine motor. Het levert hinderlijke situaties op voor niet alleen jezelf, maar ook voor andere weggebruikers. Bijzonder dat het er opeens is en in het begin een enkele keer was en nu frequenter.
Bij mij werd ook in de garage gezegd dat er in Q1 2023 een software update komt. Volvo NL zegt dat de auto technisch in orde en veilig is.
Ook nog geen reactie van de dealer gehad. Zie wel dat er een software update januari 2023 in de Volvo on call app staat. Of het “de update” is, weet ik niet.
Turboprop
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09.03.2021 - 14:41

Updates in software V2.6
NB: deze softwarerelease is alleen beschikbaar in werkplaatsen, niet OTA. De inhoud van V2.6 zal deel uitmaken van de volgende OTA-release.

Verbeterde werking van adaptieve cruise control (ACC) bij lage snelheden.
Optimalisatie-aanpassingen van de aandrijflijn.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”