Radio valt uit bij sturen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
DavidE
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27.09.2022 - 00:45

Dag Allemaal,

Volvo type 1, 2006, 1.8 benzine
Vanuit Noorwegen, een vraag. Ik heb voordat ik vertrok een bluetooth apparaatje ingebouwd zodat ik muziek kan streamen. Wel fijn voor zo'n lange reis. De navigatie heb ik hiervoor uitgebouwd en de glasvezel kabel doorgeleid. Ik weet niet zeker of dit te maken heeft met het probleem, maar wellicht het vermelden waard.

De radio doet het prima, maar heeft af en de neiging om uit te vallen en opnieuw op te starten. Dit gebeurd op de volgende momenten:
- Wanneer er snel of veel gestuurd wordt of wanneer het stuur helemaal naar links of rechts gaat. Bij normaal sturen (bijvoorbeeld een rotonde of bocht naar rechts/links) gebeurd dit niet. Bij plots uitwijken of inparkeren wel.
- Het achteruit rijden met de auto (niet altijd, soms)
- Als de auto bijna uitvalt vanwege te snel opkomen met de koppeling (logisch misschien).

Vooral het sturen is vervelend. Nu weet ik niet precies of dit ook het geval was voor de bluetooth, aangezien ik de auto pas had voordat ik de bluetooth inbouwde. Op het eerste gezicht lijkt het misschien een stuur ring te zijn, maar ik weet niet precies de ins en outs van het systeem. Iemand die bekend is met dit probleem en mij wellicht verder kan helpen? In Noorwegen lijkt de V50 de golf van NL te zijn, dus onderdelen zijn hier denk ik niet zo'n probleem ;).
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

Ik zou de voedingsspanning eens meten op de pennen van de radio en dan je stuurbeweging reproduceren. Kan goed zijn dat de boordspanning te ver dipt waardoor de radio uitschakelt.
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Laadspanning op de accu idd even nakijken. Door slechte accu of dynamo en een grote verbruiker erop (stuurbekrachting maximaal pompen) kan het boordnet over de zeik gaan.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Thijs_Rallye schreef: 20.12.2022 - 07:17 Ik zou de voedingsspanning eens meten op de pennen van de radio en dan je stuurbeweging reproduceren. Kan goed zijn dat de boordspanning te ver dipt waardoor de radio uitschakelt.
Dat vermoed ik ook, en er zijn van die leuke apparaatjes voor in de sigarettenaansteker om dat snel te zien.

Dus grote kans dat de accu te slecht aan het worden is, en anders is het waarschijnlijk een los contactje "ergens".

Als je het dan nog niet opgelost krijgt, eerst terugbouwen naar "origineel" om uit te sluiten dat het aan de extra kastjes ligt.

Afbeelding
GenVonKlinkerhoffen
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.07.2022 - 17:41

Ik kwam hier om exact ditzelfde probleem met mijn V50 uit 2010 te melden, alleen heb ik nooit iets aangepast aan de audio installatie. Het enige wat ik me nu realiseer en misschien heeft dat er mee te maken, is dat van de zomer de dynamo vervangen is. Daarbij is een zwaarder exemplaar geplaatst (dat was standaard Volvo beleid om een zwaarder model te plaatsen), die meer vermogen levert dan de dynamo die er af-fabriek in zat. Daarbij is toen ook de management software geupdate, om te voorkomen dat er ergens ten onrechte een storing gesignaleerd zou worden als er meer laadstroom uit de dynamo komt dan verwacht. Ik gok dat ik het probleem sinds die tijd heb. Ik kan de oude dynamo niet terugbouwen (die was doorgebrand :-)), wat kan ik doen om uit te sluiten dat het vervangen van de dynamo iets te maken heeft met het af en toe uitvallen van de radio?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”