Olie stand

Plaats reactie
Dutchviking
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19.06.2021 - 19:52

Ik liet onze 2014 XC70 D5 Polstar in december zijn beurt geven inclusief APK..onlangs op weg naar Zweden, op de Duitse autobaan, linker rijstrook,...floept er een melding op.....halve liter olie bijvullen.....OK..niet te veel drama...rustiger tempo....pompstation opgezocht....liter olie a 43€..... 1/2 liter olie bijgevuld...elektronische peilstok aangesproken na 20 minuten...3/4 vol. Prima...niks meer aan doen.
Toch maar ff de dealer gebeld met de vraag of ze er wel olie in hadden gedaan.
Antwoord...nieuwe richtlijn..minder olie er in omdat de nieuwe diesel met zijn ethanol toevoeging op termijn vocht afgeeft waardoor het oliepeil zou stijgen???
Of woorden van gelijke strekking.
Wist iemand dit?
XC70 D5 NORDIC POLESTAR
V70 T5
945 LPT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het oliepeil kan stijgen door een niet afgemaakt en regeneratie.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Wat ik me kan herinneren van mijn D4's (vier cilinders) was dat de vulhoeveelheid op een gegeven moment werd teruggeschroefd van 5,2 naar 4,8 liter. Olievermeerdering t.g.v. niet voltooide regeneraties zoals Fredhead aangeeft zou de reden geweest zijn volgens de werkplaatschef.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Mijn D5 heeft in augustus nog een beurt gehad. Gewoon gevuld met 5,9 liter zoals altijd. Maar misschien is de richtlijn nieuwer dan dat.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Ik heb dan wel geen diesel, maar de melding olie bijvullen verschijnt pas bij een lage vulstand (ergens rond de 12-13mm volgens de elektronische sensor). VIDA zit dan allang in de 3-liter regionen (3,2 liter meen ik; dat is inclusief 0,4 in het oliefilter).
Mijn VEA benzine wordt gevuld tot 5,8l.
Mijn punt is dus: als dat vergelijkbaar is bij diesel (buiten dan 4,8l dus ipv 5,8l); dan moet er toch dik anderhalve liter verdwenen zijn vooraleer de melding zich voordoet. En dat is, afhankelijk van de gereden kilometers, misschien wel iets om in de gaten te houden.
Ik weet ook dat de elektronische oliepeilsensor wel eens kuren vertoont, dus het zou ook nog daarmee te maken kunnen hebben - dan zou bijvullen ook niet altijd het beste zijn.
Dutchviking
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19.06.2021 - 19:52

Dank allemaal...maar op onze reis auto staat 130.000 km....die dike 5 Pieter is dus nog nieuw en heeft nog nooit noemenswaardig olieverbruik gehad. En tussen de beurt en de melding zat nog geen 500 km. Inmiddels zit er weer 1000 km bij op veelal besneeuwde Zweedse wegen. Dat regenereren doet ie natuurlijk wel maar wij rijden voornamelijk lange stukken. 100 km is het minste....en 4-5x per jaar naar Zweden....dan is ie echt door en door warm en na de Duitse autobaan zijn de leidingen en filters echt wel schoon en lekker warm geweest....als ik terug ben toch nog maar eens babbelen met de garage. Weet er iemand of zo een 2014 d5 naast de elektronische meetwijze n og ergens een stiekem peilstokje verborgen heeft?
XC70 D5 NORDIC POLESTAR
V70 T5
945 LPT
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Dutchviking schreef: 11.01.2023 - 18:28 Ik liet onze 2014 XC70 D5 Polstar in december zijn beurt geven inclusief APK..onlangs op weg naar Zweden, op de Duitse autobaan, linker rijstrook,...floept er een melding op.....halve liter olie bijvullen.....OK..niet te veel drama...rustiger tempo....pompstation opgezocht....liter olie a 43€..... 1/2 liter olie bijgevuld...elektronische peilstok aangesproken na 20 minuten...3/4 vol. Prima...niks meer aan doen.
Toch maar ff de dealer gebeld met de vraag of ze er wel olie in hadden gedaan.
Antwoord...nieuwe richtlijn..minder olie er in omdat de nieuwe diesel met zijn ethanol toevoeging op termijn vocht afgeeft waardoor het oliepeil zou stijgen???
Of woorden van gelijke strekking.
Wist iemand dit?
Beetje raar verhaal van de garage. Iedere normale auto verbruikt motorolie en als het oliepeil door een of andere reden oploopt dan is er iets mis met de motor en ga je op termijn toch wel storingen krijgen. Als de olie die ze er niet meer in doen op termijn vervangen zou gaan worden door vocht (water neem ik aan?) uit de brandstof dan is dat zeker ook niet goed. En vocht verdampt weer als de motor een keer goed warm geweest is. Stijgend oliepeil door verdunning door diesel kan weer wel en dat gaat er ook niet meer uit, maar zoals ik al zei is er dan iets niet goed. Een keertje regeneratie te vroeg afbreken is geen probleem, maar als structureel het oliepeil stijgt dan krijg je toch storingsmeldingen.

Lijkt me meer op kostenbesparing door/voor de garage, net afvullen boven minimum. Op zich niet erg, maar het is inderdaad wel even schrikken als er lampjes op het dashboard aanspringen en meldingen dat je olie moet bijvullen. Ik schrok namelijk ook na de eerste 5000 km Volvo-ervaring; met alle andere auto's nooit tussentijds olie hoeven bijvullen. De garage had ook dat litertje wat ze er niet in hebben gedaan ook mee kunnen geven (wellicht heb je die namelijk wel betaalt) en uitleggen hoe het zit.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”