Trilling V70… sinusoide

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
MVOlvo
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 25.08.2022 - 15:25

In mijn V70 (2.5T) geen AWD, is langzaam een trilling gekomen. Ik heb de auto een jaar of 5, en van 177.000 naar 290.000 gereden zonder noemenswaardige issues.

De trilling is een soort hobbelig gevoel door de hele auto.

Ik dacht eerst dat het gecupte achterbanden waren, maar die zijn inmiddels vervangen… zonder resultaat.

Trilling ontstaat vanaf 65 kmh en is hevigst net boven de 80 kmh.

Het opvallende is dat de trilling op een lange provenciale weg, langzaam steeds opkomt en weer weg gaat, in een soort sinusbeweging…

- ophanging vertoont geen speling
- net door apk gaan incl. steekproef
- 4 relatief nieuwe vredestein banden, gebalanceerd, op originele volvo 16 inch velgen
- originele veren/schokbrekers
- trilling doet zich niet voor bij acceleratie
- niet voelbaar bij remmen onder 65 kmh
- ook bij automaat van D naar N, tijdens rijden blijft het de trilling voelbaar of bij gas los

Hebben jullie tips?
Wellicht motorsteunen aan vervanging?
Huidig:
V70 2.5T - 2004
C70 2.4i - 2010

Voorheen:
Saab 95 2.3T - 2003
V70 2.0 - 1998
Alfa Romeo 33 1.7 ie 16V - 1994
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V - 1990
Alfa Romeo Giulia Super 2.0 - 1971
Volvo 343 DL - 1984
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Motorsteunen zou je kunnen controleren, maar ik denk dat je dan alleen trillingen hebt als de aandrijflijn belast wordt. Bij automaat in N en gas los zou je dan geen trilling moeten hebben. Beetje hetzelfde met de aandrijfassen al kunnen die wel onbalans hebben.
Hoe zijn de schokdempers? Bij slechte schokdempers kunnen de wielen een beetje gaan stuiteren .
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
MVOlvo
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 25.08.2022 - 15:25

De eerste set schokbrekers zit er nog onder…

Wellicht maar eens vervangen door een nieuw setje. Bilstein schijnt een verbetering te zijn toch? Kunnen er gelijk wat hulpveren onder, met vakantie (incl. fietsendrager) helt de boel best achterover…
Laatst gewijzigd door MVOlvo op 01.02.2023 - 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig:
V70 2.5T - 2004
C70 2.4i - 2010

Voorheen:
Saab 95 2.3T - 2003
V70 2.0 - 1998
Alfa Romeo 33 1.7 ie 16V - 1994
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V - 1990
Alfa Romeo Giulia Super 2.0 - 1971
Volvo 343 DL - 1984
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

de velgen kunnen ook een slag hebben. Wellicht testen met een andere set
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

MVOlvo schreef: 01.02.2023 - 19:26 De eerste set schokbrekers zit er nog onder…

Wellicht maar eens vervangen door een nieuw setje. Bilstein schijnt een verbetering te zijn toch? Kunnen er gelijk wat hulpveren onder, met vakantie (incl. fietsendrager) helt de boel best achterover…
Na 290 dkm mogen de schokbrekers inderdaad wel vervangen worden. Volgens mij is Sachs de OEM van Volvo en als je het zelf kan doen is het een niet al te duur klusje. Bilstein is uiteraard ook een goede keuze!

Als de auto bij belasting wat achterover hangt kunnen ook de veren versleten/moe zijn. De veren bepalen namelijk hoe hoog de wagen staat, de schokbrekers dempen alleen de beweging. Je zou achter dan nieuwere/stuggere veren kunnen nemen i.c.m. nieuwe schokbrekers.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8172
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik had net zoiets, maar vrij lichtjes hoor. Na een verhaal van iemand die het wat erger had met een V70 D5 heb ik de onderste motorsteun vervangen.
Hij had ook van alles geprobeerd en vervangen, zonder resultaat. Maar die onderste motorsteun, onder de distributieriem, zakt heel langzaam in en je ziet eigenlijk niet dat hij af is. Tot je hem er uit haalt en naast de nieuwe zet, kan zomaar een halve cm of meer verzakt zijn.
Daardoor gaat de lange aandrijfas scheef lopen vanaf de bak naar het wiel en dat kan trillingen veroorzaken. Bij die V70 waren de trillingen daarna helemaal weg.
Ik had het met de S60 ook lichtjes en het is nu bijna weg.

Wil niet zeggen dat dit het is maar het is een steun van een paar tientjes en niet moeilijk om zelf te vervangen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”