Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Frans dan moet je collectief een procedure gaan opstarten en dat betekent andere gedupeerden met hetzelfde omschreven euvel vinden en dan vervolgens een advocaat in de arm nemen. Reken op en paar jaar procedure minimaal en dan de oplopende kosten erbij. Grote bedrijven rekenen er op dat ze je financieel stuk kunnen procedereren. Doet de Staat der Nederlanden ook met haar burgers...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Precies wat Bob zegt. Is een gelopen koers. Gaat niet om gelijk/ongelijk maar om de langste adem / dikste beurs.
Bespaar jezelf de moeite, de frustratie en een heleboel tijd en geld.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ja ja je hebt best wel recht maar om dart recht te krijgen is vaak het gelijk bij de rijkste...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

Ben een FB groep begonnen om gedupeerden van de D4 terugroepactie van volvo te organiseren:
https://www.facebook.com/groups/5157821 ... 2FuskXV4iP
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Als het lukt een groep te verzamelen met de dezelfde klachten zou ik Europees D4 klachten verzamelen en vooral een advocaat zoeken die in dit soort zaken gespecialiseerd is om kans van slagen te hebben. Mocht het al voorkomen en dan de groep ook nog in eerste termijn gelijk krijgen van de Rechtbank, dan zal vermoedelijk Geeling Volvo per definitie in hogerberoep gaan.... Niet geschoten altijd mis...Succes!
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

pff waar mensen zin in hebben, de advocaten willen wel is hun werk maar dit soort dingen daar is toch eigenlijk altijd wel goed uit te komen met je dealer. Daarbij blijkt Volvo redelijke netjes als het gaat om coulance.
MVO60
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 17.04.2023 - 10:15

Hoi Allen,

Hierbij zou ik graag mijn verhaal willen doen en ben ik op zoek naar mede Volvo rijders die het zelfde probleem hebben gehad / ervaren en wat nu de laatste status is. Veel Familie en kennissen van mij rijden al jaren Volvo en sinds bijna 2 jaar rijd ik nu ook een mooie Volvo xc60D4. Altijd goed onderhouden en ook voor de vorige eigenaar.

Op een dag rijden we vanuit andere kant van Nederland terug naar huis (150km) en geeft de auto een waarschuwing koelvloeistof laag. Auto aan de kant en moterkap opengedaan en even gewacht. Daarna dop van koelvloeistof losgedraaid en zie je het tank weer omhoog komen en gewoon tot max gevuld of zelfs overheen. Auto weer gestart en rustig naar huis gereden (bijna al thuis) geen meldingen meer gehad. Volvo gebeld en gaven aan om even langs te komen en dat het kan zijn dat het niveau laag is.

Auto bij de garage laten staan en uiteindelijk kreeg ik het goede bericht dat de koppakking/blok in orde zou zijn Alle testen waren goed en de turbodruk ook (letter hun woorden). Wel zou het kunnen zijn dat er nog een luchtbel in kan zitten vanwege het vervangen van de pomp. Na 25 KM zelfde melding weer. Rustig doorgereden naar me bestemming en zelfde gedaan als de eerste keer. Uur later weer naar huis en onderweg zelfde melding. Auto volgende dag weer heen gebracht en nu moesten ze toch alles uit elkaar halen om de koppakking te inspecteren en het block.

Helaas zat er een scheur in me blok. Met fronsende wenkbrauwen heel veel vragen gesteld en dat ik het niet logisch vond dat er eerst gezegd wordt alles is ok testen zijn goed en nu opeens weer de andere kant op wijzen. Ik las op dit forum dat er een groepje aanwezig is die ook deze problemen herkennen. Ik had ook precies de scheur zitten tussen cilinder 2 en 3.

Uiteindelijk belletje gekregen en idd scheur in het blok. 133K op de teller is in mijn optiek niet veel. Grootste irritatie is dat Volvo heel erg stug is als je echt een probleem heb. Ze verschuilen zicht achter dat dit niet een bekend probleem is. Als ik ex medewerkers van Volvo spreek is dit wel degelijk bekend bij hun. Dan begint het touwtrekken met Volvo en komen ze je met 0% tegemoet. Ik mocht even 10K gaan betalen voor een tweedehandse blok + inbouw. Na vele discussies heb ik dit niet gedaan en hebben we zelf blok gekocht en laten inbouwen bij een Volvo expert. Dit scheelde bijna de helft in kosten.

Nu heb ik 2 vragen aan jullie:

Eerste vraag:

Zijn er nog mede rijders die verder zijn gekomen met hun verhaal naar Volvo of dat ze ook niet verder zijn gekomen.

Tweede vraag:

Ik merk dat ik nu veel vraagtekens heb als ik in de auto stap en wegrijd. We weten allemaal dat Diesel altijd even moet opwarmen en daarmee bedoel ik niet volgas wegrijden. Dit doe ik ook nooit. Maar ik merk nu beetje dat ik het vertrouwen kwijt raak. Hoe zit het nou met opwarmen? praten we over 10 min 80 rijden? zomer of winter ik rijd net zo rustig in het begin daarnaast geeft Internet veel verschillende antwoorden. Je kan ook niks zien m.b.t. temperatuur . Volvo heeft genoeg power en ik vind dat je hier ook wel gewoon gebruik van mag maken.

Benieuwd naar de reacties.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

1ste vraag: Gezien de reacties hierboven geef ik je weinig kans. Maar het is zo duidelijk dat hier een fout in het blok zit, dat ik het allemaal te triest voor woorden vindt.

2de vraag: Is het andere blok aangepast op de fout van het eerste? Zo ja, is er geen enkele reden om te twijfelen aan de motor gezien de wijze waarop jij er mee omgaat.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
MVO60
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 17.04.2023 - 10:15

Frits V70 schreef: 18.04.2023 - 12:44 1ste vraag: Gezien de reacties hierboven geef ik je weinig kans. Maar het is zo duidelijk dat hier een fout in het blok zit, dat ik het allemaal te triest voor woorden vindt.

2de vraag: Is het andere blok aangepast op de fout van het eerste? Zo ja, is er geen enkele reden om te twijfelen aan de motor gezien de wijze waarop jij er mee omgaat.
Dag Frits, bedankt voor je reacties. Ik ben daar zelf ook bang voor maar vond wel dat ik het toch even neer moest zetten. Vraag 2 ik heb een nieuw blok gekocht maar is het zelfde model 2.0 D4204T5.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

MVO60 schreef: 18.04.2023 - 12:23 Hoi Allen,

Hierbij zou ik graag mijn verhaal willen doen en ben ik op zoek naar mede Volvo rijders die het zelfde probleem hebben gehad / ervaren en wat nu de laatste status is. Veel Familie en kennissen van mij rijden al jaren Volvo en sinds bijna 2 jaar rijd ik nu ook een mooie Volvo xc60D4. Altijd goed onderhouden en ook voor de vorige eigenaar.

Op een dag rijden we vanuit andere kant van Nederland terug naar huis (150km) en geeft de auto een waarschuwing koelvloeistof laag. Auto aan de kant en moterkap opengedaan en even gewacht. Daarna dop van koelvloeistof losgedraaid en zie je het tank weer omhoog komen en gewoon tot max gevuld of zelfs overheen. Auto weer gestart en rustig naar huis gereden (bijna al thuis) geen meldingen meer gehad. Volvo gebeld en gaven aan om even langs te komen en dat het kan zijn dat het niveau laag is.

Auto bij de garage laten staan en uiteindelijk kreeg ik het goede bericht dat de koppakking/blok in orde zou zijn Alle testen waren goed en de turbodruk ook (letter hun woorden). Wel zou het kunnen zijn dat er nog een luchtbel in kan zitten vanwege het vervangen van de pomp. Na 25 KM zelfde melding weer. Rustig doorgereden naar me bestemming en zelfde gedaan als de eerste keer. Uur later weer naar huis en onderweg zelfde melding. Auto volgende dag weer heen gebracht en nu moesten ze toch alles uit elkaar halen om de koppakking te inspecteren en het block.

Helaas zat er een scheur in me blok. Met fronsende wenkbrauwen heel veel vragen gesteld en dat ik het niet logisch vond dat er eerst gezegd wordt alles is ok testen zijn goed en nu opeens weer de andere kant op wijzen. Ik las op dit forum dat er een groepje aanwezig is die ook deze problemen herkennen. Ik had ook precies de scheur zitten tussen cilinder 2 en 3.

Uiteindelijk belletje gekregen en idd scheur in het blok. 133K op de teller is in mijn optiek niet veel. Grootste irritatie is dat Volvo heel erg stug is als je echt een probleem heb. Ze verschuilen zicht achter dat dit niet een bekend probleem is. Als ik ex medewerkers van Volvo spreek is dit wel degelijk bekend bij hun. Dan begint het touwtrekken met Volvo en komen ze je met 0% tegemoet. Ik mocht even 10K gaan betalen voor een tweedehandse blok + inbouw. Na vele discussies heb ik dit niet gedaan en hebben we zelf blok gekocht en laten inbouwen bij een Volvo expert. Dit scheelde bijna de helft in kosten.

Nu heb ik 2 vragen aan jullie:

Eerste vraag:

Zijn er nog mede rijders die verder zijn gekomen met hun verhaal naar Volvo of dat ze ook niet verder zijn gekomen.

Tweede vraag:

Ik merk dat ik nu veel vraagtekens heb als ik in de auto stap en wegrijd. We weten allemaal dat Diesel altijd even moet opwarmen en daarmee bedoel ik niet volgas wegrijden. Dit doe ik ook nooit. Maar ik merk nu beetje dat ik het vertrouwen kwijt raak. Hoe zit het nou met opwarmen? praten we over 10 min 80 rijden? zomer of winter ik rijd net zo rustig in het begin daarnaast geeft Internet veel verschillende antwoorden. Je kan ook niks zien m.b.t. temperatuur . Volvo heeft genoeg power en ik vind dat je hier ook wel gewoon gebruik van mag maken.

Benieuwd naar de reacties.
Begrijp ik dat dit is gebeurd vlak nadat de waterpomp is vervangen? In dat geval ben ik ervan overtuigd dat de boel niet goed is ontlucht en daardoor de cilinder want te heet is geworden en is gaan scheuren.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Ruud’sXC60 schreef: 13.04.2019 - 12:20 Bij onze nog geen vier jaar oude VOLVO XC60 is daags na het door VOLVO onder garantie vervangen van de EGR-klep het motorblok onherstelbaar beschadigd. Er is een scheur ontstaan in het midden van het motorblok, tussen cilinder 2 en 3, onder de koppakking. Uit onderzoek blijkt dat - op de scheur na - de motor en aanverwante systemen in perfecte staat zijn.

VOLVO stelt dat de scheur geen gevolgschade van de EGR-reparatie kan zijn, en dat - gezien de leeftijd van de auto en 160.000 km - geen beroep gedaan kan worden op garantie. De kosten van herstel, ca. € 8000 komen volgens VOLVO voor rekening van de klant.

Een zogenaamde onafhankelijke expert heeft de schade onderzocht en aangegeven dat de wet stelt dat de eigenaar van de auto, wij dus, moeten aantonen dat de schade aan VOLVO verwijtbaar is. In overleg met VOLVO stelt de expert vervolgens dat verwijtbaarheid aan VOLVO niet aantoonbaar is.

Wat wij graag willen weten of meerdere VOLVO eigenaars zich herkennen in dit verhaal. Als er meer van dit soort voorbeelden zijn is het wellicht mogelijk om wél aan te tonen dat deze schade VOLVO te verwijten valt. Denk aan ontwerpfout of fout in het gietproces van het blok.

Samen staan we sterker, ik zie uit naar jullie reacties!
Hetzelfde verhaal, koelsysteem na egr reparatie niet goed ontlucht.
Elzo_B
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.06.2023 - 21:15

Goedendag allemaal,

Ik heb een Volvo S60 4 cilinder uit 2012. hij heeft 230.000 kilometer gereden.
Nu heb ik sinds kort ook het probleem dat ik een verhoogde druk in het koelsysteem waardoor mn koelvloeistof verdwijnt. is dit hetzelde probleem zoals jullie omschrijven met de koppaking?
Er zijn geen werkzaamheden geweest aan mijn auto. dus het stukje met vacuum vullen is bij mij niet aan de orde.
Ik heb er last van als ik wat hoger in de toeren rij.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Welk motorblok heb je in de S60?
Diesel, benzine?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
MVO60
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 17.04.2023 - 10:15

V50nuV60 schreef: 21.05.2023 - 20:36
MVO60 schreef: 18.04.2023 - 12:23 Hoi Allen,

Hierbij zou ik graag mijn verhaal willen doen en ben ik op zoek naar mede Volvo rijders die het zelfde probleem hebben gehad / ervaren en wat nu de laatste status is. Veel Familie en kennissen van mij rijden al jaren Volvo en sinds bijna 2 jaar rijd ik nu ook een mooie Volvo xc60D4. Altijd goed onderhouden en ook voor de vorige eigenaar.

Op een dag rijden we vanuit andere kant van Nederland terug naar huis (150km) en geeft de auto een waarschuwing koelvloeistof laag. Auto aan de kant en moterkap opengedaan en even gewacht. Daarna dop van koelvloeistof losgedraaid en zie je het tank weer omhoog komen en gewoon tot max gevuld of zelfs overheen. Auto weer gestart en rustig naar huis gereden (bijna al thuis) geen meldingen meer gehad. Volvo gebeld en gaven aan om even langs te komen en dat het kan zijn dat het niveau laag is.

Auto bij de garage laten staan en uiteindelijk kreeg ik het goede bericht dat de koppakking/blok in orde zou zijn Alle testen waren goed en de turbodruk ook (letter hun woorden). Wel zou het kunnen zijn dat er nog een luchtbel in kan zitten vanwege het vervangen van de pomp. Na 25 KM zelfde melding weer. Rustig doorgereden naar me bestemming en zelfde gedaan als de eerste keer. Uur later weer naar huis en onderweg zelfde melding. Auto volgende dag weer heen gebracht en nu moesten ze toch alles uit elkaar halen om de koppakking te inspecteren en het block.

Helaas zat er een scheur in me blok. Met fronsende wenkbrauwen heel veel vragen gesteld en dat ik het niet logisch vond dat er eerst gezegd wordt alles is ok testen zijn goed en nu opeens weer de andere kant op wijzen. Ik las op dit forum dat er een groepje aanwezig is die ook deze problemen herkennen. Ik had ook precies de scheur zitten tussen cilinder 2 en 3.

Uiteindelijk belletje gekregen en idd scheur in het blok. 133K op de teller is in mijn optiek niet veel. Grootste irritatie is dat Volvo heel erg stug is als je echt een probleem heb. Ze verschuilen zicht achter dat dit niet een bekend probleem is. Als ik ex medewerkers van Volvo spreek is dit wel degelijk bekend bij hun. Dan begint het touwtrekken met Volvo en komen ze je met 0% tegemoet. Ik mocht even 10K gaan betalen voor een tweedehandse blok + inbouw. Na vele discussies heb ik dit niet gedaan en hebben we zelf blok gekocht en laten inbouwen bij een Volvo expert. Dit scheelde bijna de helft in kosten.

Nu heb ik 2 vragen aan jullie:

Eerste vraag:

Zijn er nog mede rijders die verder zijn gekomen met hun verhaal naar Volvo of dat ze ook niet verder zijn gekomen.

Tweede vraag:

Ik merk dat ik nu veel vraagtekens heb als ik in de auto stap en wegrijd. We weten allemaal dat Diesel altijd even moet opwarmen en daarmee bedoel ik niet volgas wegrijden. Dit doe ik ook nooit. Maar ik merk nu beetje dat ik het vertrouwen kwijt raak. Hoe zit het nou met opwarmen? praten we over 10 min 80 rijden? zomer of winter ik rijd net zo rustig in het begin daarnaast geeft Internet veel verschillende antwoorden. Je kan ook niks zien m.b.t. temperatuur . Volvo heeft genoeg power en ik vind dat je hier ook wel gewoon gebruik van mag maken.

Benieuwd naar de reacties.
Begrijp ik dat dit is gebeurd vlak nadat de waterpomp is vervangen? In dat geval ben ik ervan overtuigd dat de boel niet goed is ontlucht en daardoor de cilinder want te heet is geworden en is gaan scheuren.
Correct, ze zeiden dat alles goed is en daarna nog geen 20 KM verder zelfde melding en toen kwam scheur in het blok. Nu de handdoek in de ring gegooid en een T6 6 cilinder genomen. Dit is wat ze nog noemen "echte motor"
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat ontluchten is best belangrijk, ik heb er bij gestaan toen ze mijn D5 deden.
Het hele systeem onder vacuüm met de compressor, slangen waren allemaal vacuüm waarna men de slang in een emmer koelvloeistof drukte en de kraan open ging.
Wanneer de kennis er niet is en na vervanging van distributie en waterpomp het systeem gewoon word gevuld krijg je lucht in het systeem met dikke schade tot gevolg, tegen onkunde kan Volvo niets tegen doen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Elzo_B
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.06.2023 - 21:15

fredhead schreef: 08.06.2023 - 10:22 Welk motorblok heb je in de S60?
Diesel, benzine?
ik heb een diesel
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Elzo_B schreef: 09.06.2023 - 09:39
fredhead schreef: 08.06.2023 - 10:22 Welk motorblok heb je in de S60?
Diesel, benzine?
ik heb een diesel
Een D2 (1.6 8V) met tuning?
Elzo_B
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.06.2023 - 21:15

The Mechanic schreef: 09.06.2023 - 12:47
Elzo_B schreef: 09.06.2023 - 09:39
fredhead schreef: 08.06.2023 - 10:22 Welk motorblok heb je in de S60?
Diesel, benzine?
ik heb een diesel
Een D2 (1.6 8V) met tuning?
zonder tuning. D4162T is mn motornummer
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”