Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

J33Bee schreef: 06.01.2023 - 21:03 Je doet er nu lacherig over maar in DE is dit echt niet fijn. Ik schrok me de eerste keer echt rot in een bochtig stuk snelweg met uiteraard de handen aan het stuur.

Ik weet niet hoe stevig jij het stuur beet hebt met PA actief maar ik niet zoals normaal, zeker in de bochten niet want dan helpt de PA heerlijk. Als je dan al accelererend boven de 135 km/h komt na een voorligger met PA actief ACC op 150 km/h en in de bocht schiet de PA gewoonweg los omdat je boven de 135 km/h komt… Ik was behoorlijk over de zeik…
Ik ben het met je eens dat de toevoeging van een optisch signaal beter was geweest. Zowel bij deactivatie van PA als wel bij instellen van PA met een snelheid die boven de maximun snelheid van PA ligt.

Eerlijk gezegd rijd ik nooit op PA met hogere snelheden en bochtige trajecten.
Doe mij maar dan de normale cruise control, dan heb ik tenminste zelf controle over de manier van afremmen én accelereren.

Indien ik PA gebruik heb ik mijn stuur ook niet stevig beet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Op n Android based volvo zit geen CC meer
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik vind zowel ACC en PA fijne hulpmiddelen. Je moet wel de tijd nemen om aan de systemen te wennen en hun limieten te leren kennen. Er is zeker ruimte voor verbetering, maar ook in z'n huidige vorm vind ik het een meerwaarde hebben. Ik gebruik deze hulpmiddelen dan ook zo goed als altijd, waardoor ik hun gedrag en beperkingen goed heb leren inschatten. Ik erger me ook wel eens aan de te lange volgafstand, het soms inhouden voor iets dat er niet is, het wat mak terug accelereren, de PA die het even voor bekeken houdt... Niettemin vind ik het doorgaans heerlijk relaxed rijden.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

OGA244 schreef: 09.01.2023 - 13:01 Op n Android based volvo zit geen CC meer
Ach ja, ook dat is weg.
Kan je een AAOS Volvo nog wel in manueel zetten om terugschakelen bij acceleratie naar ingestelde snelheid te voorkomen?
Of is dat ook verdwenen?

Echter gaat het daar in dit topic niet om.
Ik gebruik PA dus beperkt alleen om het feit dat op die momenten het soepel door het verkeer manoevreren mezelf zoveel beter lukt dan PA dat doet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
VincentH6
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
Locatie: NH

Fulaks schreef: 09.01.2023 - 14:13 Ik vind zowel ACC en PA fijne hulpmiddelen. Je moet wel de tijd nemen om aan de systemen te wennen en hun limieten te leren kennen. Er is zeker ruimte voor verbetering, maar ook in z'n huidige vorm vind ik het een meerwaarde hebben. Ik gebruik deze hulpmiddelen dan ook zo goed als altijd, waardoor ik hun gedrag en beperkingen goed heb leren inschatten. Ik erger me ook wel eens aan de te lange volgafstand, het soms inhouden voor iets dat er niet is, het wat mak terug accelereren, de PA die het even voor bekeken houdt... Niettemin vind ik het doorgaans heerlijk relaxed rijden.
Inderdaad, PA is zeker niet perfect. Maar wel een nuttige ondersteuning. Ik gebruik ACC met PA voornamelijk op snelwegen om ontspannen met het verkeer mee te rijden, of misschien een tikje sneller.

Wat ik heb gemerkt is dat de drive-mode invloed heeft op de volgafstand van de ACC. In Polestar rijdt ie wat dichter op de voorganger. Niet op bumperkleef afstand maar met net even wat minder ruimte naar de voorganger dan in Comfort mode. Het versnellen gaat, zodra de ruimte er weer is, ook wat vlotter. Het werkt dan vergelijkbaar zoals ik dat met mijn Passat had. Zodra het drukker wordt en er wat vaker op de rem wordt getrapt dan zet ik 'm weer op Comfort. Dat is voor mij en mijn passagiers dan, je raadt het al, comfortabeler :-)

Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Yep er worden veel keuzes gemaakt terwijl ik vermoed dat men de keuze mogelijkheden 'hulpmodules rij ondersteuning' ook uitgebreider in het menu zou kunnen zetten...
Ik heb bijv geen CC maar wel uit/aan ACC
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Met de update van de software sinds twee weken houd de acc/pa iets meer afstand. maar net zo dat ik ff iets gas bij wil geven.
Had ik in mijn passat ook en dat vond ik juist zo fijn aan de volvo.

Goed de comfort stand is veel beter, dus dan die maar rijden ipv de individual eco.

Dat ie per modi de afstand en snelheid van optrekken en remmen wisselt dat heb ik inderdaad gelezen in de handleiding.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Bover schreef: 04.02.2023 - 12:44 Ik heb bijv geen CC maar wel uit/aan ACC
ACC is ook fijner, niet dan?
wasbeer2006 schreef: 05.02.2023 - 11:01 Met de update van de software sinds twee weken houd de acc/pa iets meer afstand.
Bij lage snelheid (tot 50km/uur) heb ik dit nog niet kunnen merken. Wel dat ie sneller "bij" accelereert, maar kan ook tussen mijn oren zitten.
Wel overduidelijk is dat de auto veel sneller reageert in Polestar doordat de elektromotor meer meehelpt op de achterwielen. Is wel erg fijn, dat je inderdaad bijna bang bent dat om een volgende update te doen :-) ingeval ze het terug "schroeven"
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nadeel van ACC is dat deze de voorganger in beeld heeft en afremt, bij druk verkeer remt deze te vroeg af op de voorganger en om dat te voorkomen moet je wel erg vroeg naar linker baan sturen.... maar er is mee te leven hoor 8)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Mijn grootse punt is dat als ik links rijd en terugschrijven naar baan 2 hij vaak het voertuig op baan 1 pakt als auto voor hem en dan ineens afremt.
Heel irritant, dat deed mijn passat niet.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

wasbeer2006 schreef: 06.02.2023 - 21:14 Mijn grootse punt is dat als ik links rijd en terugschrijven naar baan 2 hij vaak het voertuig op baan 1 pakt als auto voor hem en dan ineens afremt.
Heel irritant, dat deed mijn passat niet.
Ja, dat herken ik wel. Voor verbetering vatbaar...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Dat is eigenlijk het enige punt wat ik heb.
In acht nemend dat de PA een hulpsysteem is. (Wat het ook is)

Ik merk dat ik het op de snelweg tot een 100 a 110 prima vind, daarboven ga ik toch zelf sturen, hij rijd wel heel erg rechts op zijn baan. Logisch, maar op baan 3 (volgens de politie 1) is dat niet fijn. Als je harder rijd wil je toch graag zsm door iemand zijn speigel rijden.
-V60 B4 7dct R design wit
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”