Achteruitrijcamera installeren

Plaats reactie
dayfly
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.12.2022 - 09:06

Weet iemand een makkelijke manier om een achteruitrijcamera te instaleren op een 2005 XC9O ?

Er zit een schermpje in het midden van het dashboard, zou ik die ervoor kunnen gebruiken ?
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Hallo dayfly,

Dit scherm kan je wel gebruiken, maar de kwaliteit met een aftermarket scherm is 1000x beter.
Je moet de video in of aux in gebruiken. Daarnaast kan je de stroom vanuit je achteruitrijlicht pakken, dit neemt niet zoveel stroom in gebruik dat je lamp het minder of helemaal niet meer doet.
De kabel kan je het beste via het dak laten lopen, maar mocht je dat niet aandurven kun je dit ook via de dorpel doen, even achter het plastic drukken is voldoende om er niet op te staan.
Mocht je niet zo handig zijn, dan kun je dit ook uitbesteden.
Laat je even weten waar je voor kiest en hoe het er uit komt te zien?

Veel succes!
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
dayfly
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.12.2022 - 09:06

HGV schreef: 23.12.2022 - 15:12 Hallo dayfly,

Dit scherm kan je wel gebruiken, maar de kwaliteit met een aftermarket scherm is 1000x beter.
Je moet de video in of aux in gebruiken. Daarnaast kan je de stroom vanuit je achteruitrijlicht pakken, dit neemt niet zoveel stroom in gebruik dat je lamp het minder of helemaal niet meer doet.
De kabel kan je het beste via het dak laten lopen, maar mocht je dat niet aandurven kun je dit ook via de dorpel doen, even achter het plastic drukken is voldoende om er niet op te staan.
Mocht je niet zo handig zijn, dan kun je dit ook uitbesteden.
Laat je even weten waar je voor kiest en hoe het er uit komt te zien?

Veel succes!
Dank voor de info, heb je misschien tips waar ik een after-market scherm en camera kan bestelen ? er is zoveel keus dat ik echt geen idee heb wat nou een beetje goed systeem is voor deze auto.
ik zag een paar foto's van mensen dat ze het DIN hadden vervangen , maar volgens mij is dat niet echt plug en play toch ?

Is dit is bijvoorbeeld ?
https://www.sigmacarstereo.com/volvo-xc ... io-upgrade

of deze ?
https://www.facebook.com/groups/2444546715858068
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Klopt, zelf ben ik nog geld apart aan het leggen, ik wil namelijk ook andere dingen die voor mij meer prioriteit hebben, maar persoonlijk wil ik dit setje: https://www.radio-navigatie.nl/product/ ... -navigatie
Daar kan dan een camera op voor achteruitrijden en eventueel ook voor vooruit... je kan ook een soortgelijk ding kopen van aliexpress, maar of dat net zo goed is weet ik niet...
Zelf vindt ik het voordeel dat de originele radio blijft, en je via de aux aansluiting van je radio je scherm kan gebruiken voor DAB+ en internet e.d. je hebt dus ook nog steeds een cd-speler waar dat met huidige systemen allang niet meer zo is.
Ben benieuwd wat jij doet!
In elk geval veel plezier met je keuze!
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
dayfly
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.12.2022 - 09:06

HGV schreef: 23.12.2022 - 17:43 Klopt, zelf ben ik nog geld apart aan het leggen, ik wil namelijk ook andere dingen die voor mij meer prioriteit hebben, maar persoonlijk wil ik dit setje: https://www.radio-navigatie.nl/product/ ... -navigatie
Daar kan dan een camera op voor achteruitrijden en eventueel ook voor vooruit... je kan ook een soortgelijk ding kopen van aliexpress, maar of dat net zo goed is weet ik niet...
Zelf vindt ik het voordeel dat de originele radio blijft, en je via de aux aansluiting van je radio je scherm kan gebruiken voor DAB+ en internet e.d. je hebt dus ook nog steeds een cd-speler waar dat met huidige systemen allang niet meer zo is.
Ben benieuwd wat jij doet!
In elk geval veel plezier met je keuze!
Is dat plug en play, ik las iets dat je een aux moet hebben en de 2005 modellen dat niet hebben.? ( ik heb er wel een dvd speler inzitten)

Volgens mij is die ook alweer achterhaalt en zitten ze op android 12, erg lastig allemaal ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen en of er überhaupt iets is was redelijk plug en play is
MrPianola
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 30.01.2023 - 13:08
Locatie: Rotterdam

HGV schreef: 23.12.2022 - 17:43 Klopt, zelf ben ik nog geld apart aan het leggen, ik wil namelijk ook andere dingen die voor mij meer prioriteit hebben, maar persoonlijk wil ik dit setje: https://www.radio-navigatie.nl/product/ ... -navigatie
Daar kan dan een camera op voor achteruitrijden en eventueel ook voor vooruit... je kan ook een soortgelijk ding kopen van aliexpress, maar of dat net zo goed is weet ik niet...
Zelf vindt ik het voordeel dat de originele radio blijft, en je via de aux aansluiting van je radio je scherm kan gebruiken voor DAB+ en internet e.d. je hebt dus ook nog steeds een cd-speler waar dat met huidige systemen allang niet meer zo is.
Ben benieuwd wat jij doet!
In elk geval veel plezier met je keuze!
Waar komt die unit, ipv de center speaker?
Huidig: Volkswagen ID.3 First edition (2020), Volvo XC90 3.2 AWD Kinetic (2012), Saab 9-3 2.0T Cabrio (2000)

Voorheen: Nissan Qashqai +2 Tekna (2010), BMW 735i High Executive (1996), Ford Mondeo Station (2013), Ford Mondeo hatchback (2008), Seat Ibiza (2003), Saab 90 (1985)
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Klopt! Weet niet of jij Dynaudio hebt, maar anders heb je daar geen speaker zitten. Alleen een cover waar een speaker onder kan.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
VOLVObibi
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 14.08.2022 - 13:15
Locatie: Amsterdam

dayfly schreef: 23.12.2022 - 16:21
HGV schreef: 23.12.2022 - 15:12
Dit scherm kan je wel gebruiken, maar de kwaliteit met een aftermarket scherm is 1000x beter.
Je moet de video in of aux in gebruiken. Daarnaast kan je de stroom vanuit je achteruitrijlicht pakken, dit neemt niet zoveel stroom in gebruik dat je lamp het minder of helemaal niet meer doet.
De kabel kan je het beste via het dak laten lopen, maar mocht je dat niet aandurven kun je dit ook via de dorpel doen, even achter het plastic drukken is voldoende om er niet op te staan.
Mocht je niet zo handig zijn, dan kun je dit ook uitbesteden.
Laat je even weten waar je voor kiest en hoe het er uit komt te zien?

Veel succes!
Dank voor de info, heb je misschien tips waar ik een after-market scherm en camera kan bestelen ? er is zoveel keus dat ik echt geen idee heb wat nou een beetje goed systeem is voor deze auto.
ik zag een paar foto's van mensen dat ze het DIN hadden vervangen , maar volgens mij is dat niet echt plug en play toch ?

Is dit is bijvoorbeeld ?
https://www.sigmacarstereo.com/volvo-xc ... io-upgrade

of deze ?
https://www.facebook.com/groups/2444546715858068

Hallo dayfly,

Wat heb je uiteindelijk gekozen?

Ik wil ook een camera inbouwen en dan meteen bellen en Bluetooth audio/Spotify meenemen. Dan lijkt het eerstgenoemde device in jouw post ideaal, ook ideaal wat betreft interieur aanpassing.

Ben benieuwd, hoor graag!
XC90 V8 2005
S80 T6 Executive 2003
V40 2016
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”