Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Frits hier in France gooit een groot deel een zg APK pakket van Bardahl erin voor de test. Dat zijn reiningers turbo, injectoren en DPF
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Las zojuist op de Pajero pagina dat men zweert bij "Liqui Moly Diesel Purge".
Beetje rondgezocht en daar staan ook erg goede recensies over.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Frits V70 schreef: 06.02.2023 - 19:05 Ik ga begin Maart voor de APK met het deeltejs gedoe. Toch tot die tijd maar even de premium diesel in de tank. Verder zou ik niet weten wat te doen met een goed onderhouden en bereden auto..
Misschien werkt GTL nog wel beter.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

fredhead schreef: 07.02.2023 - 18:14 Las zojuist op de Pajero pagina dat men zweert bij "Liqui Moly Diesel Purge".
Beetje rondgezocht en daar staan ook erg goede recensies over.
Kieper je zo'n flesje (500ml) in een volle tank?
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

40 liter is beter of dubbele portie op volle tank. eerst flesje erin en dan tanken
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat ik lees was dat men het op een volle tank deed en dan bijvoorbeeld 2 tanks achter elkaar als toevoeging.
Zal het binnenkort ook eens bestellen als verwennerij.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Dank beiden.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Deze reiniger zou krachtig zijn .....
https://www.jlmlubricants.com/nl-nl/pro ... n-reiniger
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Ik ben benieuwd wat onze v60 5cyl D3 uit 2015 gaat doen..
Wij rijden niet als dagelijks verkeer met de Volvo, hou het op 12k per jaar..

Aangezien wij nog garantie hebben bij Volvo, eerst eens deeltjes test doen in normale situatie.. standaard brandstof zonder reinigers.
Vlak voor de zomervakantie wel reiniger toegevoegd, maar dat is alweer eventjes geleden..

Als ik nu allemaal trucjes ga uithalen en dingen misschien ga verbloemen heb ik een slecht beeld van de auto..

Als ik meer weet laat ik het weten, ik hoop dat meerdere dat gaan doen ipv discussies over wel / geen test..
Dan krijgen we een duidelijk overzicht hoe de situatie er echt voor staat met de gemiddeld Volvo.


Inmiddels 9000km gereden na oh beurt incl en zover ik weet stond de olie op Max..
( ik dacht ga eens googelen hoeveel een blokje is en vond onderstaande.. dus echt duidelijk is het mij nog niet haha )

Net gekeken auto geeft nu 4 aan, zie afbeelding.

Vul niet meer olie bij, als niveau (3) of (4) staat aangegeven. Het aanbevolen niveau is 4

Bron: Volvocars.com
Laatst gewijzigd door myalexx op 07.02.2023 - 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

IMG_0001.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Laat het ons weten als de APK geweest is. En wat het resultaat is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

Gisteravond zag ik op Feestboek dat een collega XC 60 diesel rijder (uit 2012) niet door de APK kwam (geen idee of je een account moet hebben/lid moet zijn van de Volvo XC gorep):
https://www.facebook.com/groups/2521616 ... 0275445013

Voor degene zonder FB of het niet kunnen lezen:
"Vandaag met onze xc60 D3 uit 2012 naar de apk keuring geweest. Afgekeurd op de nieuwe meetmethode met deeltjesteller voor de roetfilter. Garage heeft nu 2 supplementen toegevoegd aan de diesel en adviseerd terug te komen nadat ik zeker 50km heb gereden met 4500-5000 toeren.( Advies in de drie over de autoweg)Iemand al zoiets meegemaakt? Ze zeiden dat de auto met de "oude" methode wel door de apk was gekomen en heel veel diesels nu dit probleem zouden hebben🤔🤔 kan me niet voorstellen dat dit " gezond" voor de auto, maar zo zou je het roetfilter weer enigszins "schoon" kunnen krijgen"

Nu moet mijn D3 uit 2011 (met 303K) over een maandje voor een APK en vraag ik me af of dit toeval is of dat veel hier last van gaan hebben.

Oplossing is om de roetfilter gegevens te verwijderen bij het RDW maar dan ga je van EURO 5 naar 3.

Er is bij mij (voor zover ik weet) nog niks aangepast qua EGR/roetfilter/software. Ik heb ook even m'n specialist gevraagd wat hij denkt. Laat ik hier nog wel even weten als ik wat hoor.

Mijn vraag is dus of meer mensen hier al last van hebben?
Laatst gewijzigd door Quadrantz op 09.02.2023 - 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Al gooi je er tien supplementen in hou er maar rekening mee dat de afkeuring waarschijnlijk blijft.
Tenzij alleen het roetfilter zelf defect is kan de oorzaak niet weggenomen worden door het vervangen van verstuivers, turbo, egr klep etc.

Controleren of het roetfilter de oorzaak is kan heel eenvoudig. Hou voor de uitlaat een roetfilter waarin de meetsonde van de deeltjesteller zit. Komt er een waarde uit die onder het maximum toelaatbare aantal blijf dan is het roetfilter defect en heeft het vervangen zin.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Quadrantz schreef: 09.02.2023 - 10:31 maar zo zou je het roetfilter weer enigszins "schoon" kunnen krijgen"
Van de filters zonder toevoegingen weet ik dat dit kunstje goed kan werken.
Bij een oude werkgever hadden we Caddy's met roetfilter welke de hele dag op lage snelheid werden gebruikt en het filter nooit de kans kreeg om zich goed schoon te branden.
Oplossing was een flinke tijd in een lage versnelling en veel toeren blijven rijden en dan verdwenen alle storingen weer.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

fredhead schreef: 09.02.2023 - 11:30
Quadrantz schreef: 09.02.2023 - 10:31 maar zo zou je het roetfilter weer enigszins "schoon" kunnen krijgen"
Van de filters zonder toevoegingen weet ik dat dit kunstje goed kan werken.
Bij een oude werkgever hadden we Caddy's met roetfilter welke de hele dag op lage snelheid werden gebruikt en het filter nooit de kans kreeg om zich goed schoon te branden.
Oplossing was een flinke tijd in een lage versnelling en veel toeren blijven rijden en dan verdwenen alle storingen weer.
Dat wil zeker helpen. Door de hogere toerental stijgt de temperatuur in het roetfter. Komt deze boven de 550°C uit dan verbrand het roet in het filter.
In principe doe je dan hetzelfde als wanneer je filter aan het regenereren bent.

Wat ook van invloed heeft is het gebruik van zgn "Low SAPS" motoroliën.
De as welk ontstaan door de motoroliën kunnen niet verbranden bij het regenereren van het roetfilter.
Door low saps motoroliën te gebruiken krijg je minder asvorming en duurt het langer voor het roetfilter vervuild raakt.

Overigens las ik dat de verwachting op afkeur op rond de 15,2 % ligt. Dit heeft oa te maken met de leeftijd van de dieselauto in combinatie met kilometerstand.
Lijkt mij logisch, roetfilter zit er dan al een tijdje onder.

Advies is om het roetfilter rond de 100.000 km te laten reinigen.
Laatst gewijzigd door Urbexpeditie op 09.02.2023 - 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

WillyWortel2 schreef: 09.02.2023 - 10:51 Controleren of het roetfilter de oorzaak is kan heel eenvoudig. Hou voor de uitlaat een roetfilter waarin de meetsonde van de deeltjesteller zit. Komt er een waarde uit die onder het maximum toelaatbare aantal blijf dan is het roetfilter defect en heeft het vervangen zin.
Onze W Wortel geeft een aanwijzing of roetfilter nog functioneert hierboven. Tekst citaat "Hou voor de uitlaat een roetfilter waarin de meetsonde van de deeltjesteller zit"

Voor deze niet techneut zou ik zeggen dus: "dat IS toch gewoon de roettest die je beschrijft zoals die nu gaat of mis ik nu iets? Ik pak de clou niet of bedoel je een mobiel nieuw filter ACHTER de uitlaat van de auto?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Bover schreef: 09.02.2023 - 12:38
WillyWortel2 schreef: 09.02.2023 - 10:51 Controleren of het roetfilter de oorzaak is kan heel eenvoudig. Hou voor de uitlaat een roetfilter waarin de meetsonde van de deeltjesteller zit. Komt er een waarde uit die onder het maximum toelaatbare aantal blijf dan is het roetfilter defect en heeft het vervangen zin.
Onze W Wortel geeft een aanwijzing of roetfilter nog functioneert hierboven. Tekst citaat "Hou voor de uitlaat een roetfilter waarin de meetsonde van de deeltjesteller zit"

Voor deze niet techneut zou ik zeggen dus: "dat IS toch gewoon de roettest die je beschrijft zoals die nu gaat of mis ik nu iets? Ik pak de clou niet of bedoel je een mobiel nieuw filter ACHTER de uitlaat van de auto?
Daarom reageer ik maar niet op zijn onzin...
Sterker nog, ik lees het niet eens!
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Even, om jullie wellicht te behoeden voor onnodig geld uitgeven: jullie weten wat zo'n DPF cleaner precies doet?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

raspaardje schreef: 09.02.2023 - 12:53 Even, om jullie wellicht te behoeden voor onnodig geld uitgeven: jullie weten wat zo'n DPF cleaner precies doet?
Uiteraard. En als ik de recenties mag geloven zou ik die van JLM (DPF Cleaner) pakken.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zou eerst afwachten wat het APK resultaat is. En dan eventeel actie ondernemen. Maar goed, "mijn" laatste diesel gaat er over een x aantal weken uit en dan is het aan de leasemij wat ze beslissen. Ik rij dan "gewoon" benzine en elektrisch.
Diesel is heel fijn. Maar door alle regelgeving (in Nederland i.i.g) niet meer rendabel voor een privé auto. Daar ben ik 10 jaar geleden al achter gekomen. En daar heb ik privé nog geen seconde spijt van gehad.

Maar graag horen we hier ervaringen van Dieselrijders en de uitslag van de deeltjesteller test. En dan alleen van diegenen waarvan de auto die test verplicht moet ondergaan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”