Te laat terugschakelen Geartronic T5 2018?

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
XC60T5
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 28.09.2021 - 22:50

Ik merk dat bij bepaalde snelheden de automaat nog net niet terugschakelt en de motor dan rond de 1300 toeren loopt.
Als je dan iets gas geeft (te weinig om terugschakelen te forceren) voelt het wel een beetje alsof je te laag in toeren rijdt.
In ECO mode is dit nog sterker te voelen. Ik merk het met name bij snelheden rond de 60 en 70 km/u.

Herkent iemand dit?
Zijn de (terug)schakelmomenten in te stellen door de dealer?
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De schakelmomenten zijn niet in te stellen.
Ze hangen af van de stand van het gaspedaal de snelheid waarmee gereden wordt en of er op een helling gereden wordt.
Binnen bepaalde grenzen past de versnellingsbak zich aan de rijstijl van de bestuurder aan.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Rica heeft transmissie tuning waarbij dit trage schakelgedrag opgelost zou moeten zijn.
https://rica.nl/nl/chiptuning-nl/?make= ... riant=3039

Nog geen ervaring mee maar gezien de beperkte kosten overweg ik dit wel.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

XC60T5 schreef: 04.02.2023 - 22:59 Ik merk dat bij bepaalde snelheden de automaat nog net niet terugschakelt en de motor dan rond de 1300 toeren loopt.
Als je dan iets gas geeft (te weinig om terugschakelen te forceren) voelt het wel een beetje alsof je te laag in toeren rijdt.
In ECO mode is dit nog sterker te voelen. Ik merk het met name bij snelheden rond de 60 en 70 km/u.

Herkent iemand dit?
Zijn de (terug)schakelmomenten in te stellen door de dealer?
Het nieuwe type XC60 T5, met B4204T26 motorcode dus, is door Volvo dmv Polestar Optimalisatie aan te passen.
Dan krijg je iets meer vermogen en koppel (vooral in het middentoerenbereik) én een beter schakelende automaat.
Lees: de automaat staat in de versnelling die jij ook zou kiezen als het een handbak was geweest.

Dus:
1. Nee, schakelmomenten zijn door de dealer niet los in te stellen
2. Schakelmomenten zijn beter afgesteld indien je voor Polestar Optimalisatie kiest
3. Rica doet wel aan remappen van de versnellingsbak software: https://rica.nl/nl/chiptuning-opties/ve ... -remappen/
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Ik heb bij tuning, door Rica, gelijk de bak aan laten passen, dus ik kan dan weer niet beoordelen wat enkel de bak aanpassing zou doen. Indien je bij tuning deze extra's (bak en startstop) nam waren ze 50% goedkoper :-)
Het effect wat jij beschrijft is er nog wel bij mij (V90 D3), maar niet to zo laag in de toeren. Wat ik nog wel een keer doe (als ik optimistisch een 180graden afrit van de grote weg neem) tijdens remmen op de motor even (kort en wat dieper) het gas aantikken, zodat hij wel terug schakelt en dan in die lagere versnelling weer beter op de motor remt. Misschien werkt dat bij jij ook al genoeg.
Maar ook de tuning beinvloed het schakelmoment dus ook..
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als ik de vraag lees van de TS dan zit zijn vraag er vooral in of 1300 toeren niet te laag is en gaat zijn vraag niet over traag/laat schakelen? Bij mijn weten zou je met bijv. Polestar nog meer op koppel kunnen rijden, dus schakelt de bak vermoedelijk nog pas later een tandje terug.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Polestar optimalisatie zorgt ervoor dat je nooit dat gevoel ervaart; de bak heeft dan al teruggeschakeld.
De bak geforceerd (door voor het gevoel te veel gas te moeten geven) terug laten schakelen is wat ik als vervelend ervaarde.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Over welk gevoel heb je het precies? Bedoel je dat dat de motor laag in toeren blijft? Mijn ervaring met 3 stuks eigen Volvo's met Polestar is dat hij juist bij rustig gasgeven wel later terugschakelt omdat je meer op koppel dan op vermogen kunt rijden. De hele aandrijflijn wordt er rustiger van. Tenzij je de Polestar / Power knop gebruikt natuurlijk.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ja, te laag in de toeren rijden. Waarbij de motor iets te brommerig is en laat weten dat -ie enige belasting niet fijn vindt.

Wellicht komt dat gevoel van te laag in de toeren te rijden met Polestar idd niet meer voor omdat dat brommerige afwezig is vanwege het extra aanwezige koppel?
En dat je daarom niet het gevoel krijgt dat er teruggeschakeld moet worden?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
XC60T5
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 28.09.2021 - 22:50

OK, Dus iedereen ervaart dus wel wat ik hier beschrijf?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als je bedoelt te vragen of het normaal is wat jij ervaart en je je dus geen zorgen hoeft te maken dan in het antwoord volgens mij op die vraag: ja.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
ge1272-2
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:47

Ik had bij mijn S80 hetzelfde probleem, Ik heb bij Obbe Tuning in Elst een chiptuning laten uitvoeren en voila, sneller opschakelen van de bak en bij gelijke rijstijl zuiniger rijden. Iets meer dan een jaar geleden gedaan en er geen spijt van gehad.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ik ervoer hetzelfde toen ik mijn auto kocht.. ook al is dit een ouder model dan de jouwe e.d.
Het schakelprogramma is gewoon erg Eco gemaakt dus gaat de automaat erg laag in de toeren rijden.. (allemaal voor het milieu e.d.).

Bij mijn auto heeft Rica de GT herprogrammering dat allemaal opgelost, een heerlijke en meer "normaal" schakelende automaat was het gevolg. Niet meer die idioot lage toerentallen, maar meer zoals jezelf zou rijden met een handbak.
Kost wat, heb je ook wat.
Ik zou je die behandeling van harte kunnen aanbevelen.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”