Volvo Cars rapporteert jaarresultaten 2022

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40606
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

strategische reis versneld en uitdagingen aangegaan

De onderneming heeft in de loop van het jaar aanzienlijke vooruitgang geboekt met zijn strategische ambities, met de versnelde realisatie van de doelstelling om tegen het einde van het decennium een volledig elektrisch autobedrijf te worden en tegen 2040 klimaatneutraal te zijn.


  • Inkomsten in boekjaar 2022 gestegen met 17% tot 330,1 miljard SEK (282 miljard SEK in boekjaar 2021).
  • Het bedrijfsresultaat (EBIT) was 22,3 miljard SEK (20,3 miljard SEK in 2021).
  • De EBIT-marge in boekjaar 2022 bedroeg 6,8% (7,2% in 2021).
  • De EBIT-marge excl. aandeel in de inkomsten van joint ventures en geassocieerde deelnemingen bedroeg in boekjaar 2022 5,4% (7,5% in 2021).
  • De winst per aandeel in 2022 bedroeg 5,23 SEK (4,72 SEK in 2021).
  • Verkoop van volledig elektrische auto's in 2022 was goed voor 11% van de totale omzet (4% in 2021).
  • De omzet in het vierde kwartaal 2022 bedroeg 105,2 miljard SEK (80,1 miljard SEK in het vierde kwartaal van 2021).
  • Het bedrijfsresultaat bedroeg in het vierde kwartaal 2022 3,4 miljard SEK (3,7 miljard SEK in het vierde kwartaal van 2021).
  • EBIT-marge Q4 was 3,3% (4,6% in Q4 2021)
  • EBIT-marge excl. inkomsten uit joint ventures en geassocieerde deelnemingen: 3,7% (7,1% in Q4 2021).
  • De winst per aandeel bedroeg in het vierde kwartaal van 2022 0,82 SEK (0,66 SEK in het vierde kwartaal van 2021).
  • Verkoopaandeel volledig elektrische auto's in Q4 was 18% (6% in Q4 2021)
Volvo Cars meldt vandaag een bedrijfsresultaat, inclusief joint ventures en geassocieerde deelnemingen, van 22,3 miljard SEK en een winstmarge van 6,8% voor het volledige jaar 2022, omdat het bedrijf in de loop van het jaar werd geconfronteerd met aanhoudende leveringsbeperkingen, lockdowns in China en verhoogde materiaal- en logistieke kosten. Het tussentijds verslag over het hele jaar en het vierde kwartaal is hier te vinden.

"We hebben de zware turbulentie van het jaar goed doorstaan en aanzienlijke vooruitgang geboekt met onze strategische ambities in 2022, nu we versneld toewerken naar ons doel om tegen het einde van het decennium een volledig elektrisch autobedrijf te worden en tegen 2040 klimaatneutraal", aldus Jim Rowan, president en chief executive.

Al halverwege dit decennium wil Volvo Cars een wereldwijd verkoopaandeel van 50% volledig elektrische Volvo's realiseren, met een 40% lagere ‘carbon footprint’ per auto en een winstgevendheid van 8-10%. "We blijven standvastig op die strategische reis," voegde Jim Rowan eraan toe.

Verkoopprestaties

In 2022 waren de prestaties met betrekking tot de volledig elektrische auto's van de onderneming een hoogtepunt. De verkoop van Volvo's elektrische auto's is meer dan verdubbeld ten opzichte van het voorgaande jaar, waardoor 11% van de verkoop over het hele jaar werd toegeschreven aan volledig elektrische auto's, tegenover 4% in 2021.

Dit omvat een sterke prestatie in de verkoop van volledig elektrische auto's in het vierde kwartaal, die met 18% het hoogste punt ooit bereikte, vergeleken met 6% in dezelfde periode vorig jaar. Dit ondanks het feit dat de totale verkoop werd beïnvloed door productiebeperkingen. Als gevolg van deze prestatie steeg het marktaandeel van de onderneming in het volledig elektrische segment aanzienlijk in de loop van het jaar, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar*.

De prestaties van de Recharge-auto's van het bedrijf, waaronder zowel volledig elektrische auto's als plug-in hybrides vallen, waren sterk met een aandeel van 33% over het gehele jaar en 41% in het vierde kwartaal. Opmerkelijk waren de prestaties in Brazilië, Uruguay, Thailand en Indonesië tijdens de laatste drie maanden. Deze markten bereikten in het vierde kwartaal een Recharge-verkoopaandeel van 100%, op de voet gevolgd door Noorwegen met 98%, Ierland met 91% en Zweden met 89%.

In 2022 bedroeg de omzet van Volvo Cars 330,1 miljard SEK, een stijging van 17% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit is de hoogste omzet ooit in de geschiedenis van het bedrijf, dankzij een betere productmix, hogere prijzen voor de auto's, positieve wisselkoerseffecten en contractuele productieovereenkomsten met Polestar.

Operationele prestaties

In 2022 bedroeg de EBIT exclusief joint ventures en geassocieerde deelnemingen 17,9 miljard SEK, een daling van 15,7% ten opzichte van 2021. De EBIT-marge voor het gehele jaar bedroeg 5,4%. Ondanks een gunstige productmix en een sterke prijsstelling werden de EBIT-prestaties beïnvloed door lagere volumes als gevolg van productiebeperkingen, hogere grondstof- en vrachtkosten en spotaankopen van halfgeleiders. De onderneming verwacht dat de grondstofprijzen, vooral voor lithium, in 2023 hoog zullen blijven en dat de spotaankopen van halfgeleiders zullen doorgaan.

De EBIT inclusief joint ventures en geassocieerde deelnemingen bedroeg 22,3 miljard SEK voor het gehele jaar, een stijging van 10% ten opzichte van 2021. Dit vertaalde zich in een EBIT-marge van 6,8% voor het gehele jaar. De hogere EBIT voor 2022 was voornamelijk het gevolg van het boekhoudkundige effect van de deelneming van Volvo Cars in Polestar na hun notering op de Nasdaq Stock Exchange in New York vorig jaar.

Toeleveringsketen en CO2-reductie

De productie-output verbeterde in de tweede helft van het jaar, vooral in het vierde kwartaal. In de laatste zes maanden van het jaar steeg de productie met 15% ten opzichte van de eerste helft van het jaar dankzij een verbeterde aanvoersituatie.

Het aantal actieve abonnementen aan het eind van 2022 steeg met 49% ten opzichte van vorig jaar. Voor geheel 2022 steeg het aantal online verkochte Volvo’s met 17% ten opzichte van 2021. Deze groei werd gedreven door een toenemende vraag van klanten in combinatie met een verbreed aanbod in meer markten. 

Het sterke verkoopmomentum van de Recharge line-up van volledig elektrische en plug-in hybride auto's gedurende het jaar, droeg bij aan de CO2-reductie per auto met 15%, vergeleken met onze benchmark van 2018, ter ondersteuning van de ambitie van de onderneming om halverwege het decennium de CO2 per auto met 40% te verminderen.


2023

Hoewel 2023 opnieuw een uitdagend jaar lijkt te worden, heeft de onderneming goede hoop dat de COVID-gerelateerde bevoorradingstekorten uit China achter de rug zijn en dat het aanbod van halfgeleiders gestaag blijft verbeteren. Bovendien is Volvo Cars optimistisch dat de lithiumprijs tegen het eind van het jaar zal beginnen te dalen, dit is in lijn met veel van de onafhankelijke rapporten die onlangs zijn gepubliceerd. Ondanks de wereldwijde turbulentie, onzekerheid en de recente prijsstijgingen blijft Volvo Cars een sterke vraag naar zijn auto's zien. Zoals altijd blijft de onderneming de externe omgeving op de voet volgen en zich aan de veranderende situatie aanpassen.

Om de gestegen kosten deels te compenseren, heeft de onderneming onlangs in de hele organisatie een uitgebreid plan voor kosten- en efficiëntieoptimalisatie versterkt. Dit heeft tot doel de strategische ambities van Volvo Cars te realiseren door de middelen beter te benutten en te optimaliseren. Het is nu duidelijk dat onzekerheid en volatiliteit de onontkoombare zakelijke realiteit van vandaag zijn en daarom is het creëren van een meer kostenbewuste cultuur een belangrijke bouwsteen voor de toekomst.  

Dus als 2022 de versnelling markeerde van de strategische reis van de onderneming in het licht van een ongekende wereldwijde ontwrichting, dan wordt 2023 een cruciaal jaar als de onderneming de transformatiereis verder versnelt.

Volvo Cars zal later dit jaar een nieuwe kleine volledig elektrische SUV lanceren, waarmee het bedrijf een nieuwe doelgroep aanboort, en de Volvo EX90 in productie nemen. Dit jaar zal het bedrijf ook het Verenigd Koninkrijk omvormen van een traditionele retail organisatie tot een directe consumentgerichte onderneming met een naadloze consumentenervaring en vaste marktprijzen. Met NOVO Energy, de joint venture met Northvolt, zal er een cruciale stap gezet worden naar de ontwikkeling van duurzame accutechnologie met de start van de bouw van een van Europa's grootste batterijfabrieken in Göteborg.

Volvo Cars verwacht voor dit jaar een solide dubbelcijferige groei van de verkoop, mits er zich geen onverwachte verstoringen van de toeleveringsketen voordoen. Het bedrijf wil zijn volumes voor volledig elektrische auto's in 2023 blijven verhogen, waardoor het aandeel over het gehele jaar hoger zal zijn dan het aandeel van 11% van vorig jaar.

"We hebben in 2022 een versnelling van onze transformatie laten zien. Dit zal ook in 2023 worden doorgezet en resultaat opleveren", aldus Jim Rowan.

* De marktaandeelgegevens hebben betrekking op de periode januari-november. Zie pagina 7 van het tussentijds financieel verslag voor meer details
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”