Bonkend geluid XC90 T8 ERAD

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
TWM
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.11.2022 - 11:33

Ik zit even met een dilemma en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Mijn XC90 T8 uit december 2015 heeft inmiddels 190dkm op de klok en bij de vorige eigenaar is bij 100dkm de ERAD koppeling reeds vervangen.
Nu weet ik dat de ERAD koppeling van deze eerste generatie een zwak punt is, dus ik was toen ik de auto vorig jaar particulier kocht blij dat deze al vervangen was.

Echter...

Nu ervaar ik de volgende klachten:
Bonkend geluid bij elektrisch rijden bij snelheden boven de 80km/h
Met een "bonk" inschakelen van de elektromotor wanneer ik bij stilstand de auto in een versnelling zet (dit is alleen bij de eerste keer inschakelen daarna is het weg)

Vorige week heb ik de auto voor diagnose naar de dealer gebracht en die zeiden in eerste instantie dat er niks aan de hand was. Op mijn aandringen hebben ze nog een keer gereden en geluisterd en kwamen ze tot de conclusie dat het toch idd uit de elektromotor kwam. Diagnose: ERAD motor + koppeling vervangen a 6000 Euro. Aanspraak op coulance was niet mogelijk volgens hen.

Nu vond ik dit nogal kort door de bocht dus ik ben een beetje gaan rondvragen bij andere dealers en toen kreeg ik oa onderstaand antwoord:

Erad transmissie (koppeling) 3182.- incl BTW en montage ( 95% van de keren)
Elektomotor (zonder koppeling) 3765 Incl BTW en montage (Dit is bijna nooit)
Erad (Elektromotor) + kopeling 5795.- incl BTW en montage  (Dit is 5% )

Nu zit ik met twee vragen:
1) zou alleen de ERAD koppeling niet afdoende moeten zijn?
2) het is toch eigenlijk niet normaal dat zo'n transmissie nog geen 100dkm mee gaat?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Laatst gewijzigd door TWM op 30.01.2023 - 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.
XC90 T8 R-Design
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Bij mijn XC90 uit 12 2015 is destijds eerst de koppeling vervangen en daarna de Emotor (beide garantie), het is nogal een ingreep
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik lees even mee, misschien heb ik er nog wat aan in de toekomst.
Is de dealer waar jij bent geweest ook de dealer waar de ERAD de vorige keer is vervangen?
Is het anders een idee om bij die dealer een second opinion aan te vragen?
Mijn ervaring is dat je de rem heel diep moet intrappen om gebonk bij het schakelen naar D te voorkomen. Verder zou ik verwachten dat bij een defect dat bonken niet alleen de eerste keer optreedt maar continu als de ERAD inschakelt?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
TWM
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.11.2022 - 11:33

Gouwe schreef: 30.01.2023 - 17:52 Ik lees even mee, misschien heb ik er nog wat aan in de toekomst.
Is de dealer waar jij bent geweest ook de dealer waar de ERAD de vorige keer is vervangen?
Is het anders een idee om bij die dealer een second opinion aan te vragen?
Mijn ervaring is dat je de rem heel diep moet intrappen om gebonk bij het schakelen naar D te voorkomen. Verder zou ik verwachten dat bij een defect dat bonken niet alleen de eerste keer optreedt maar continu als de ERAD inschakelt?
Het vervangen is bij een andere dealer gebeurd (200 km bij mij vandaan), vandaar dat ik hier niet naaroe ben geweest. Heb inmiddels ook al contact met Volvo NL, want dit is in mijn ogen gewoon een ondeugdelijk product.
Wordt vervolgd...
XC90 T8 R-Design
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

We zijn benieuwd (of Volvo jou mening deelt)!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Gouwe schreef: 30.01.2023 - 17:52 Mijn ervaring is dat je de rem heel diep moet intrappen om gebonk bij het schakelen naar D te voorkomen.
Is niet mijn ervaring, wel een topic om te blijven volgen...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
TWM
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.11.2022 - 11:33

Net een telefoontje gehad van Volvo NL waarbij ze aangaven dat ze mijn klacht serieus nemen en een intern dossier gaan aanmaken om te kijken hoe ze me kunnen helpen.

De uitkomst hoor ik binnenkort, wordt weer vervolgd!
XC90 T8 R-Design
TWM
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.11.2022 - 11:33

Nou we zijn inmiddels 10 maanden verder. Nadat het aanvankelijk leek dat Volvo Nederland echt met mijn klacht aan de gang ging, werd ik eigenlijk alleen maar van het kastje naar de muur gestuurd en moest ik het zelf maar met mijn dealer op gaan lossen.
Waardeloze after sales dus voor een onderdeel dat gewoon aantoonbaar van inferieure kwaliteit is. Maargoed je wilt je auto wel "gewoon goed" hebben, maar de Volvo dealer zal na dit akkefietje nooit meer een cent van mij krijgen.

Na veel onderzoek ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij DTS in Lopik, echte vakmensen die gespecialiseerd zijn in (hybride) storingen (dealers komen hier ook als ze er zelf niet uitkomen).
Zij vervangen ERAD's aan de lopende band en werken uiteraard met originele onderdelen.

Ze vertelde me dat afgelopen zomer eindelijk het onderdeelnummer van de ERAD vervangen is door een versterkt exemplaar en ik nu dus hopelijk voorgoed van het probleem af ben.

Kortom; een hoop kosten maar ben wel blij dat mn auto nu weer 100% is. Denk alleen niet dat ik hierna ooit nog een Volvo zal kopen...
XC90 T8 R-Design
Lupo Volvo
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 19.10.2023 - 22:17

In ieder geval kan je probleemloos rijden, weliswaar zonder geld maar je rijd weer. Andere opmerking, viel deze operatie niet onder de garantie dat je bij Volvo reparaties maar 1 keer betaald en dan voor altijd garantie hebt op dat specifiek onderdeel?
XC60 T8
C30 D2
V70n D5
245T
440 1.6
66
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2789
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ja, dit wordt toch wel een dingetje voor de tweede- of derdehands koper van een PHEV: een dergelijke reparatie loopt simpelweg in de papieren en juist dat kunnen deze mensen niet betalen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

TWM schreef: 30.01.2023 - 12:20 Erad transmissie (koppeling) 3182.- incl BTW en montage ( 95% van de keren)
Elektomotor (zonder koppeling) 3765 Incl BTW en montage (Dit is bijna nooit)
Erad (Elektromotor) + kopeling 5795.- incl BTW en montage (Dit is 5% )
Balen dit hoor, maar kun je ons nog vertellen wat er nu vervangen is? Eerder noemde je drie opties.
Ben benieuwd.
En fijn dat de XC90 nu weer OK is. Geniet er vooral nu van.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
TWM
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.11.2022 - 11:33

Lupo Volvo schreef: 19.12.2023 - 19:36 In ieder geval kan je probleemloos rijden, weliswaar zonder geld maar je rijd weer. Andere opmerking, viel deze operatie niet onder de garantie dat je bij Volvo reparaties maar 1 keer betaald en dan voor altijd garantie hebt op dat specifiek onderdeel?
Nee deze garantie gaat niet over op een volgende eigenaar, beetje een wassen neus dus...
XC90 T8 R-Design
TWM
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.11.2022 - 11:33

Gouwe schreef: 19.12.2023 - 20:07
TWM schreef: 30.01.2023 - 12:20 Erad transmissie (koppeling) 3182.- incl BTW en montage ( 95% van de keren)
Elektomotor (zonder koppeling) 3765 Incl BTW en montage (Dit is bijna nooit)
Erad (Elektromotor) + kopeling 5795.- incl BTW en montage (Dit is 5% )
Balen dit hoor, maar kun je ons nog vertellen wat er nu vervangen is? Eerder noemde je drie opties.
Ben benieuwd.
En fijn dat de XC90 nu weer OK is. Geniet er vooral nu van.
De ERAD koppeling is vervangen, de elektromotor was nog in orde.

Hieronder kun je zien hoe ze dit doen:
https://dtslopik.nl/achteras-en-erad-ko ... in-hybrid/
XC90 T8 R-Design
TWM
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.11.2022 - 11:33

raspaardje schreef: 19.12.2023 - 19:43 Ja, dit wordt toch wel een dingetje voor de tweede- of derdehands koper van een PHEV: een dergelijke reparatie loopt simpelweg in de papieren en juist dat kunnen deze mensen niet betalen.
Klopt, maar er zijn ook echt wel goede en betrouwbare gebruikte PHEV's op de markt zoals een Mitsubishi Outlander of een Opel Ampera (met beide zelf een aantal jaar gereden en super goede ervaringen).

Mocht je denken dat XC90's slecht zijn, Google dan maar eens op een Audi E-tron. Daar zitten dus twee elektromotoren in (a 7000 per stuk) die vaak al binnen 100.000km kapot gaan...
XC90 T8 R-Design
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2789
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Uiteraard zijn die er wel maar deze vallen toch wel in een andere klasse.

Ik blijf erbij dat je een beetje geluk moet hebben wanneer je een niet-Aziatische PHEV occasion koopt; het kan natuurlijk goed gaan en dan heb je veel voordelen maar als het misgaat is je financiële voordeel snel weg. Het is gewoon extra techniek die stuk kan gaan tov auto's enkel uitgerust met een brandstofmotor.

Fijn dat het nu opgelost is; scheelde de rekening veel in vergelijking met herstel bij de dealer?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
TWM
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.11.2022 - 11:33

raspaardje schreef: 04.01.2024 - 10:44 Uiteraard zijn die er wel maar deze vallen toch wel in een andere klasse.

Ik blijf erbij dat je een beetje geluk moet hebben wanneer je een niet-Aziatische PHEV occasion koopt; het kan natuurlijk goed gaan en dan heb je veel voordelen maar als het misgaat is je financiële voordeel snel weg. Het is gewoon extra techniek die stuk kan gaan tov auto's enkel uitgerust met een brandstofmotor.

Fijn dat het nu opgelost is; scheelde de rekening veel in vergelijking met herstel bij de dealer?
De kosten waren iets lager dan bij de dealer, maar het ging mij vooral om de gun factor in dit geval.
XC90 T8 R-Design
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”