Oude Volvo's en de Wegenwacht

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Herman123
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59

Ik wil even mijn positieve ervaringen met de Wegenwacht delen en ben benieuwd naar andere ervaringen. Ik rijd nu denk ik zo'n 10 jaar in iets oudere Volvo's (850 / V70 Classic) en heb in die periode twee keer gebruik moeten maken van de Wegenwacht. De laatste keer was vorige week, aanleiding voor dit topic.

Wat mij opviel is dat beide Wegenwacht-monteurs een soort enthousiasme hadden voor oude auto's in het algemeen. Het eerste wat de monteur van vorige week zei was: "dat is de eerste echte auto waar ik vandaag aan mag werken". En toen was het al donker aan het worden...

Mijn probleem (dynamo deed het niet meer) werd vakkundig opgelost (een klap met de hamer...). Uiteraard gaf hij daarbij het aanvullende advies om de dynamo zsm te vervangen, wordt nu aan gewerkt. Bedrading was nog in orde (kan kennelijk doorbranden?). Lampje Lambdasonde bleef branden maar dat kon hij ook verhelpen. Terwijl mijn accu nog even een power-kuur aan de snellader kreeg raakten we wat aan de praat. Bleek dat hij eigenlijk ook altijd oude auto's had gereden, deels Volvo maar hij was niet merkvast. Had nog wat preventief advies voor mijn auto, bv roest onder de accu waar niemand zich van bewust is. Uitleg over hoe ik de accu moet uitbouwen, staalborstel, schuurpapiertje, beetje primer, opgelost. Dit was trouwens een relatief jonge gast, ik denk rond de 35 jaar.

Mijn andere ervaring is veel langer geleden maar qua enthousiasme van de Wegenwacht-monteur soortgelijk. Was nog met een 850, storing aan de startblokkering, blokkeerde een beetje te goed... Deze monteur zat al wat dichter tegen zijn pensioen aan maar dat was niet echt te merken. Hij had de storing op een gegeven moment verholpen maar was niet echt te spreken over het systeem. Dit was volgens hem aftermarket en hoorde eigenlijk niet thuis op een Volvo. Volvo's worden oud en zo'n aftermarket-systeem kan dat niet aan, dat is na 20 jaar op (zijn woorden...). Het systeem leek de afgelopen tijd idd af en toe een beetje te haperen.

Hoewel het niet echt bij zijn taak hoorde wilde hij het eventueel wel voor mij uitbouwen, max. een uurtje werk. Een startblokkering heeft natuurlijk wel een functie maar de 850 stond nu niet bepaald hoog op het vervanglijstje van het dievengilde. Daarom dit aanbod maar met beide handen aangegrepen.

Ik heb overigens niets tegen nieuwe(re) auto's maar heb dus de indruk dat (Wegenwacht) monteurs het leuker vinden om aan oude auto's te sleutelen. Zoals bij mijn opening al gezegd, ik wilde dit even met jullie delen en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder ;-))

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Niets vreemds aan. Elke wegenwacht weet dat ie meer kan met een "oudere" auto.
Maar altijd leuk om dit soort verhalen te lezen en te horen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27011
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Leuk verhaal en misschien werken de laatste echte monteurs wel bij de Wegenwacht😀
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
V70Rene
4th Gear member
Berichten: 695
Lid geworden op: 02.03.2007 - 20:05

Zo gefikst !
Afbeelding
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
Gebruikersavatar
joeri1974
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 18.02.2010 - 17:03
Locatie: Tilburg

Als een V70 uit 2006 ook als 'oude' auto geldt, kan ik nog wel iets toevoegen aan dit draadje.

Deze zomer was ik met de V70 in Toscane waar mijn uitlaat er op een bepaald moment wel érg sportief bij hing: de achterste ophangbeugel was doorgerot.

Daar kwam zowaar iemand van de Nederlandse ANWB om ons te helpen. Ook hij was in z'n nopjes dat hij zijn vaardigheden mocht botvieren op 'een echte auto'. Natuurlijk had hij geen ophangbeugel voor een V70 bij zich. Maar wel een pak stroopwafels. En een paar kilometer terug had hij een hekkensmederij gezien. Hij terug naar die smederij. In ruil voor zijn pak stroopwafels mocht hij lekker wroeten in de bak met rest-staal.

Van een deel van dat Italiaanse hekwerk heeft hij een ophangbeugel voor de uitlaat gemaakt waar ze in Zweden nog een puntje aan kunnen zuigen. Perfect vast, zeer betrouwbaar, ongetwijfeld roestvrij.

Inmiddels is de auto verkocht, maar de komende 5 ton gaat die ophangbeugel van hem gegarandeerd probleemloos functioneren.

Absoluut een dikke pluim voor de ANWB.
XC40 T4 2019
V70 D5 2006
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”