Trekhaak monteren V50 HOWTO

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Beste leden,

Ik heb afgelopen zaterdag een trekhaak gemonteerd. Niet omdat ik het zo mooi vind, maar ik wil graag de fietsen van de kids mee hebben op vakantie en het is gewoon makkelijk als je eens iets moet vervoeren.

De haak (Bosal) en de kabelset (ECS, 13 polig) heb ik besteld via Rameder. Mooi voordelig en bij BOSAL hoef je niet in je achterbumper te zagen. Er is ook nog een afneembare variant, ook mooi maar weer wat duurder. Ik heb net mijn condensor laten vervangen, het is ook een keer klaar met de Euro’s….

Hieronder volgt een HOWTO. Als je een beetje handig bent is dit goed te doen. Ik ben er zelf ongeveer 5 uren zoet mee geweest, met name de kabelset was aardig wat werk ivm uit- en inbouwen van het interieur.
Verder is alles netjes voorbereid. De tekening van BOSAL vond ik wat matig, van ECS prima. Tip is om eerst de montagehandleiding goed te lezen alvorens je begint.
De ECS kabelset hoeft niet te worden aangemeld wat weer kosten bij de dealer bespaart. Het enige ‘nadeel’ is dat je de parkeersensoren met de hand (exit op het dashboard) moet uitschakelen om gepiep te voorkomen wanner je met de kar achteruit rijdt.

Succes als je dit ook wilt doen.

HOWTO:

1. Zorg voor een kleed waar je de achterbumper op kan leggen om krassen te voorkomen
2. Demonteer de achterbumper: 7 schroeven in elk spatbord achter, 2 aan de onderzijde van de bumper en 2 schroeven die zichtbaar zijn wanneer je de achterklep open doet.
3. Wanneer de schroeven los zijn, klik de bumper bij het spatbord naar buiten. Lijkt wat eng maar kan prima. Als dit gedaan is kun je de bumper naar achteren trekken en neem je deze voorzichtig af
4. Wanneer je de bumper los hebt van het voertuig zit, in geval van PDC, aan de rechterzijde een stekker die je uit elkaar kan halen zodat je de bumper volledig van het voertuig los kan nemen
5. Controleer direct of de PDC sensoren nog goed vast zitten. Dit is een mooie kans om te lijmen. De rechter zat bij mij los, deze heb ik weer verlijmd met BISON kit met de ‘vast – los – vast’ methode. (lijm erop smeren, delen samenvoegen, losnemen en 5 minuten laten drogen en dan de delen weer samenvoegen)
6. In het geval van een D5 of T5 heb je links en rechts een uitlaatsteun die je moet vervangen, Begin met het losmaken van de linker (dit is de enige als je een auto met enkele pijp hebt) door de 2 M8 moeren los te draaien. Smeer wat zeep op de uitlaatbeugels zodat je ophangrubbers makkelijker loskrijgt. Wanneer je de uitlaatsteun loswrikt (met rubber en al) hou dan de uitlaat goed vast om al te grote belasting te voorkomen. Verwijder nu het rubber van de losgenomen steun.
7. Monteer de linker steun met de 3 meegeleverde M8 bouten en bijbehorende ringen. Zet dit handvast zodat er nog wat beweging in zit. Om montage wat makkelijker te maken is het handig om een bout door het andere eind en de voorgeboorde gaten te steken (daar waar de trekstang aan de carosserie wordt gezet. Dan blijft de trekstang mooi hangen zodat je de beugel met de 3 bouten in alle rust kunt monteren.
8. Plaats het losgenomen ophangrubber van de uitlaat weer terug aan de nieuw gemonteerde steun en uitlaat. Insmeren met wat zeep helpt.
9. Doe bovenstaande ook aan de rechterzijde (in geval van D5 en T5). Bij de andere versies hoef je alleen de rechtersteun te monteren.
10. Verwijder de bout die je als ‘hulp’ hebt gemonteerd.
11. Nadat het recht rubber is teruggeplaatst naar de achterkant van de auto. Monteer hier het trekhaakdeel met bouten en moeren die door de eerder gemonteerde trekstangen gaan en aan de bumperbalk.
12. Trek wanneer alles handvast zit de bouten na met de aangegeven momenten in de instructie. Dit betekent dat je links en rechts het uitlaatrubber weer even los moet nemen omdat je anders niet bij de middelste bout van de trekstangen komt. Ik heb er zelf 5Nm bijgedaan voor een ‘veilig gevoel’. Het zit echt vast hoor.
13. Nu wordt het tijd voor de kabelset. Het eerste wat je doet is de minklem van de accu losmaken en fixeer deze achter de remvloeistoftank zodat deze niet onbedoeld verbinding gaat maken.
14. Bouw het interieur achterin uit:
Bagagevloer verwijderen, bagage-afdekzeil verwijderen, scheidingsnet inrollen, banken wat naar voren doen, de plastic plaat ter hoogte van het slot uitnemen door omhoog te trekken (deze klikt dan los, wel met beleid), troep (?) uit bodem halen zodat alles leeg is, vier kunststof schroeven uit het schuimachtige spul draaien, links en rechts TORX T20 uit de plastic bovenbekleding verwijderen, zodat afdekkap gordel voorzicht omhoog getild kan worden en de nu zichtbare TORX T20 ook verwijderen, met een kleine schroevendraaier in de opening bovenin de bagageogen steken en met een omhooggaande beweging het afdekkapje eruit klikken (4 in totaal), de nu zichtbare bouten eruit draaien (gaat redelijk zwaar, zit wat borgmiddel op) en de ogen verwijderen, het linker en rechter zijpaneel achteraan naar het midden van de auto bewegen zodat ze uit de bevestiging klikken en uitnemen en als laatste de schuimachtige panelen uit de kofferbak nemen.

Het interieur is nu leeg om aan de slag te gaan met het elektrische deel.

15. Aan de rechterzijde zit een rubber ‘piemeltje’. Knip hiervan een stuk af. Doe wat vloeibare zeep op de mantel van de kabel en voer deze vanuit de kofferbak door de rubberen doorvoer.
16. Monteer de kabels volgens schema aan de stekkerdoos en zorg dat het rubber en de mantel mooi in elkaar zitten zodat hier geen vocht in kan komen.
17. Zet de kabel met tiewraps vast aan de bovenkant bumperbalk. Hier zitten een aantal punten waar dit goed mee kan. Laat wat ruimte over bij de stekkerdoos. Dit maakt niet uit, kabel verdwijnt omhoog direct achter de bumper.
18. Monteer de kabelset volgens meegeleverd schema en plak de elektrische eenheid vast. De zoemer (geen idee waar deze voor is) heb ik op een aanwezig draadeind vastgezet met een moertje.
19. Aan de linker zijde moet een stekker met het achterlicht worden verbonden. Dit is even wat werk ( je moet zelf de stekker bedraden maar is klik en klaar) maar uiteindelijk kun je de stekker uit het achterlicht trekken en met de kabelset verbinden.
20. Monteer de meegeleverde 20A zekering in de zekeringenkast onder de motorkap (F14)
21. Sluit de min accupool weer aan
22. Start de motor. Je zult zien dat er een foutmelding op het scherm komt (bij mij ‘Service vereist, koplamp defefct’). Wanner je de motor uitschakelt en opnieuw start is de melding verdwenen. Het lijkt alsof het systeem zich moet aanmelden.
23. Test de stekkerdoos
14. Dubbelcheck alle bouten op het goed vastzitten.
25. Monteer de achterbumper weer terug. Hou rekening met de PDC stekker. Ik heb deze, na weer in elkaar klikken, in de bumperbalk gestopt. Zit hij mooi droog. Het is nodig om de bumper aan de zijkant in het frame te klikken en als het ware wat om de wielkast heen te trekken.
Monteer nu alle schroeven weer terug zoals beschreven bij 2.
Ik heb tussen de onderste schroeven twee moeren gedaan omdat de bumper aan de onderzijde iets verder naar achteren komt. Er zou anders wat spanning op komen.
26. Monteer nu de trekhaak en stekkerdoos met de meegeleverde bouten en haal deze aan op het juiste moment. Ik heb de bouten aan de rechterzijde ingeschoven zodat je de moer en draadeind niet in het zicht hebt.
27. Nu kan het interieur weer worden ingebouwd, 13. in omgekeerde volgorde.
28. Klok goed zetten
29. In mijn geval naar de wasstraat .
30. Tijd voor een biertje buiten en genieten van het eindresultaat.

Wanneer je de koelkast van je caravan wilt gebruiken en/of de accu van een mover wilt laden is het meebestellen van een additionele kabelset nodig. Dit heb ik nog niet gedaan maar kan nog wel als ik zo ver ben om met een caravan op vakantie te gaan…. De stekker ligt er klaar voor. Ben je dit direct van plan dan meenemen met dit klusje. Deze kabels moeten naar voren worden getrokken.

PDC sensoren hoeven niet aangepast. Er is nog genoeg ruimte tussen voorwerp en trekhaak bij continue piep.

Bovenstaande is vanzelfsprekend geheel op eigen risico
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Gebruikersavatar
Basbas
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 16.04.2014 - 19:47
Locatie: Borne

Mijn V50 is reeds voorzien van een trekhaak maar denk dat mensen die een trekhaak willen monteren jou erg dankbaar zijn voor de duidelijke uitleg!
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
VolvoTune

Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
Gebruikersavatar
zwijntje
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 21.01.2008 - 20:55

Heb het zelf ook gedaan, maar heb een verticaal afneembare genomen omdat ik de trekhaak niet continu nodig heb.
Ik heb een stukje uit de bumper moeten zagen (r-design bumper) maar heb het zo gemaakt dat dat stukje ook weer terug te plaatsen is.
En dan zie je er helemaal niets meer van!
2008 S40 D5 R-design - 6bak - 200pk 480Nm - 6,4L/100km
Scott
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 05.06.2013 - 11:38

Mooie beschrijving. Ik zat er wat tegenaan te hikken, maar zo is het goed te doen lijkt me. Vraag aan zwijntje ivm de R-Design bumper (heb ik ook): welk merk en type trekhaak heb jij eronder gezet?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27011
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een hele duidelijke how to, daar hebben mensen met trekhaakplannen iets aan.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Het is een trekhaak van Bosal. Bij deze haak hoeft niets of zo min mogelijk te worden uitgesneden.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Gebruikersavatar
busclub
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 01.02.2014 - 23:18
Locatie: Loil (Didam), Gld

@zwijntje, heb je toevallig een paar foto's wat je er uitgezaagd hebt? Ik ga een westfalia trekhaak onderbouwen en was benieuwd wat je er uit gezaagd hebt. Mss als je eraan begint wijst het voor zich.
Volvo V50 D5 automaat edition I MY2006
Von Smallhausen
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 04.11.2022 - 16:30

Dit oude draadje onlangs maar eens geraadpleegd omdat ik maar op 2 van de 7 polen van het stopcontact spanning had.
Bekleding vd kofferbak gedemonteerd volgens de how to , en daar vond ik 2 zekeringen tussen de draadboom van het stopcontact, waarvan eentje overleden.
Probleem getackeld! Bedankt voor de how to !
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”