Olieverbranding bij 2.0 motoren?

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
snorrewiets
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.10.2022 - 18:34

Hallo, ik zal mij even voorstellen, mijn naam is Ben en als Nederlander woonachtig in Polen.
Ik ben van plan om over een tijd een Volvo te kopen en wel een model XC 60,de tweede serie dus tussen 2013 en 2017 met een benzinemotor van 2.0 liter.
Deze modellen Volvo's vind ik er schitterend uitzien en spreken mij bijzonder aan van buiten en binnen.
Nu heb ik op You Tube een filmpje gezien een Amerikaan met een Volvo XC 60 met een 2.0 liter turbo motor die vertelde dat hij last heeft van olieverbranding en dus dat er
iedere keer olie bijgevuld dient te worden en zou bij deze motoren veelvuldig voorkomen, waarschijnlijk ging het wel over een model van na 2017.
Mijn vraag aan jullie is dan ook of dit inderdaad voorkomt met deze 2.0 liter motoren met of zonder turbo en als dit het geval is, is dit ook van toepassing op de modellen
tot 2017.. ? En wat zijn de beste uitvoeringen om aan te schaffen 2.0 liter benzinemotoren of hoger?
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Groet,Ben .
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Het feit dat er iemand op de wereld klaagt over olieverbruik met zijn auto wil nog niet zeggen dat er sprake is van een structureel probleem. Ook niet als zo iemand beweert dat het heel veel voorkomt. Volgens mij zijn er ook geen olieverbruik issues met de 2.0 benzinemotoren, met een XC60 niet voor en niet na 2017. Mijn ervaring: ik heb zelf een 2.0 liter zoals gebruikt in een XC60 van na 2017 en na bijna 7 jaar en 240K op de teller 0,0 olieverbruik, maar dan ook echt 0,0.
Een 2.0 liter is prima, een 2,5 liter vijfcilinder is nog leuker.
Succes en veel voorpret met zoeken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
snorrewiets
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.10.2022 - 18:34

Bedankt Gouwe voor het antwoord, dat stelt mij erg gerust, ik kon het mij ook haast niet voorstellen, gelukkig hebben jullie meer kijk op de betrouwbaarheid.
Zijn er motoren 2.0 met en zonder turbo geleverd?
Groet,Ben.
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

snorrewiets schreef: 07.10.2022 - 12:08 Hallo, ik zal mij even voorstellen, mijn naam is Ben en als Nederlander woonachtig in Polen.
Ik ben van plan om over een tijd een Volvo te kopen en wel een model XC 60,de tweede serie dus tussen 2013 en 2017 met een benzinemotor van 2.0 liter.
Deze modellen Volvo's vind ik er schitterend uitzien en spreken mij bijzonder aan van buiten en binnen.
Nu heb ik op You Tube een filmpje gezien een Amerikaan met een Volvo XC 60 met een 2.0 liter turbo motor die vertelde dat hij last heeft van olieverbranding en dus dat er
iedere keer olie bijgevuld dient te worden en zou bij deze motoren veelvuldig voorkomen, waarschijnlijk ging het wel over een model van na 2017.
Mijn vraag aan jullie is dan ook of dit inderdaad voorkomt met deze 2.0 liter motoren met of zonder turbo en als dit het geval is, is dit ook van toepassing op de modellen
tot 2017.. ? En wat zijn de beste uitvoeringen om aan te schaffen 2.0 liter benzinemotoren of hoger?
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Groet,Ben .
Hier een V90 met een identieke 2.0 benzine motor (T5, dus alleen turbo) en tevens 0,0 olieverbruik. Wel wordt jaarlijks bij regulier onderhoud bij de dealer de olie ververst ondanks dat we slechts 23k kilometer rijden op jaarbasis. Daarnaast wordt de wagen ook altijd met beleid bereden (keurig warm rijden en zelden maximaal vermogen) dus dat zal ongetwijfeld meespelen.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
snorrewiets
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.10.2022 - 18:34

Bedankt voor het antwoord...
Leer steeds meer over Volvo.
Groet, Ben.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Meeste ellende vind je bij een 1969cc diesel tussen 2014-2017.
snorrewiets
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.10.2022 - 18:34

Bedankt voor het antwoord, was toch al van plan om later een bezinemodel aan te schaffen.
Groet,Ben.
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Hier een V90 rijder, D3 dus diesel. Maar blokken zijn zoals gezegd praktisch identiek tussen alle varianten.
Ik had helaas pech, en het verbruik was al 1Liter op 2000km of zo... Met 170.000km op de teller.
Geen idee of er te rustig of te wild mee is gereden.
Ik heb in iedergeval de EGR dicht laten zetten, om vervuiling van de nieuwe zuigerveren te voorkomen.

Ik heb dus ook nog een motorrevisie moeten laten doen. Maar ik zat nog binnen de garantie/coulance termijn na aanschaf.
Zie ook meerdere mensen op het forum met verhoogd of te hoog verbruik. Er zijn meerdere met een revisie.
Mensen komen vaak pas naar een forum ná de problemen, dus het is niet in 95% van de gevallen een probleem :-)

Lijkt een gevolg van te slappe zuiger/olieschraap veren, waar veel audi's en bmw's ook last van hebben.
https://techservicecenter.nl/ gaf aan sinds een tijdje ook steeds meer Volvo''s te krijgen.
Een collega met een V40 heeft ook al meer dan normaal olie verbruik.

Waarom de ene last heeft, en (veel) andere niet, weet ik niet.
Zeker niet alle mensen hebben hier last, maar het is zeker geen unieke situatie, die je met moeite op internet kan vinden.
In Amerika is zelfs een recall of in iedergeval een technische mailing mbt de benzine uitvoering.

Mijn vorige 2.4L 5-cilinder had hier geen last van. Maar die 'stond bekend' om problemen met multiriem die klapte en blok liet vast lopen... Ook daar ken ik maar één geval van in mijn omgeving.

Edit:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/ ... 3-9999.pdf
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
snorrewiets
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.10.2022 - 18:34

OK, kijk, dus blijken er toch Volvo eigenaren te zijn met een te hoog olieverbruik....
Bedankt voor het antwoord in ieder geval..
Ben.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ja, er zullen altijd probleemgevallen zijn. En ja die komen dan hier of andere fora om hun verhaal te vertellen. Daardoor lijkt het alsof het heel veel is. Maar het is maar een klein percentage op het geheel
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
snorrewiets
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.10.2022 - 18:34

Hoop in ieder geval dat het bij een klein percentage blijft, maar je zal maar pech hebben...
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Ik trek de problemen wel een beetje aan :-D
Toen ik mijn Seat 2.0 TDI kocht, kon ik maar één topic vinden over problemen met verstuivers. Natuurlijk had ik het probleem ook... Engeland en Duitsland kreeg na 5 jaar onder coulance nog nieuwe verstuivers, maar Pon in Nederland ontkende alles. (Best 'een hoop' auto;s stil gevallen op de grote weg door verstuiver/DPF problemen)
Als niemand problemen aan de grote klok hangt, kunnen fabrikanten best lang weg komen met de mededeling: "Dit hebben we nog nooit gehoord", om daarna in Pon termen te blijven, "het is een model specifieke eigenschap".

Ik was mij voor de aanschaf al bewust van het potentiele probleem bij Volvo en besproken met de garage, en heb in de eerste twee maanden hier goed opgelet, en het direct gemeld bij de verkopende garage.
Bij deze garage kwam ik al jaren, en was het voor mij toch het risico waard te nemen. Maar ik heb toch wel even flink gebaald... Maar alles is uiteindelijk opgelost.
Voor mij in iedergeval een reden om een auto niet van een partikulier aan te schaffen, maar met minimaal 3 maanden (bovag) garantie.
Ook al gaat het misschien maar om 1%, of 0.1%...
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Collega van me rijdt een V60 T5 uit 2015-2016, die verbruikt wel olie en ook stevig als ie het vermogen gebruikt. Hij vertelde laatst dat op vakantie in de bergen hij moest bijvullen en dat als ie stevig rijdt hij met name in het donker in de lichten van de auto's achter hem wel de wolkjes kon zien.

Geluk met een 2e hands auto moet je hebben. Er zijn meer gevallen waarin het goed gaat dan verkeerd gaat.

Mijn D4 uit 2016 verbruikt ook geen olie en die wordt stevig gereden, maar wel warm voordat er stevig gereden wordt.
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

Mijn 6 cilinder benzine 3.2 AWD (zónder turbo) uit 2012 verbruikt praktisch geen olie. Het rijdt heerlijk.
Volvo XC60 3.2 AWD MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

De zogenaamde VEA motoren, 2.0 liter turbo, generator en of meer (T4- T8) staan idd bekend dat er problemen "kunnen" zijn met hoog olie verbruik.
Op een gegeven moment zijn de verbeterde olieschraapveren toegepast, normaal gaat de olie keurig naar beneden (i.e. het oliecarter) met slechte schraapveren blijft het in de verbrandingskamer achter en mag het dus buiten spelen!

Wat kan je doen? Tja, achterhalen of je beoogde auto die verbeterde veren heeft? obv bouwjaar of dealer informatie oid?

Het is ook een beetje geluk hebben, de mijne verbruikt 0 ml olie, maar bij lage km stand gekocht en ik wissel vaak (zelf) de olie, om de 10.000 -15.000km ipv die vreselijke 30.000 km. (Het woord vreselijk is idd mijn mening maar wel obv kennis, feiten e.d. maar het blijft een mening)

Succes in elk geval en laat je niet weerhouden om een leuke auto te kopen, ik heb ook wat gegokt en blijkbaar goed gegokt :-)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
snorrewiets
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.10.2022 - 18:34

Bedankt allemaal voor de uitgebreide antwoorden, nuttige informatie welke mij kunnen helpen om een fijne en goede Volvo XC 60 te vinden...
Vooralsnog wens ik iedereen op het forum hier hele fijne Kerstdagen toe en een gelukkig gezond en vredig 2023 toe...
en veel reiskilometers zonder problemen met hun Volvo.
Groet, Ben.
Fred19697
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 28.02.2023 - 11:14

snorrewiets schreef: 09.10.2022 - 16:17 Hoop in ieder geval dat het bij een klein percentage blijft, maar je zal maar pech hebben...
mag dan hopen dat het een klein percentage zijn maar denk dat ik helaas bij die kleine percentage zit . ik heb een v40 d3 met 17000 op de teller die vindt de olie ook blijkbaar lekker Shell 0-20 . sinds de zomervakantie vind ie het lekker om een halve liter te nemen na 1600 kilometer
heb dat ff aangekeken en heb hem laten flushen daarna kwam hij terug na 3400 kilometer daarna weer na 1600 .Dus weer naar de dealer en na een gesprek zijden ze van dat het maar gewoon is om een liter op 5000 en maar nemen zoals het is dus ik vraag met nu toch af .........................
Fred19697
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 28.02.2023 - 11:14

snorrewiets schreef: 09.10.2022 - 15:58 OK, kijk, dus blijken er toch Volvo eigenaren te zijn met een te hoog olieverbruik....
Bedankt voor het antwoord in ieder geval..
Ben.
ja je bent niet de enige helaas
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Fred19697 schreef: 28.02.2023 - 14:20
snorrewiets schreef: 09.10.2022 - 16:17 Hoop in ieder geval dat het bij een klein percentage blijft, maar je zal maar pech hebben...
mag dan hopen dat het een klein percentage zijn maar denk dat ik helaas bij die kleine percentage zit . ik heb een v40 d3 met 17000 op de teller die vindt de olie ook blijkbaar lekker Shell 0-20 . sinds de zomervakantie vind ie het lekker om een halve liter te nemen na 1600 kilometer
heb dat ff aangekeken en heb hem laten flushen daarna kwam hij terug na 3400 kilometer daarna weer na 1600 .Dus weer naar de dealer en na een gesprek zijden ze van dat het maar gewoon is om een liter op 5000 en maar nemen zoals het is dus ik vraag met nu toch af .........................
Probeer eens een 5W30. Die is wat dikker, kijken wat er dan gebeurd met het olieverbruik.
0W20 is net kraanwater.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
GertjanK
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 05.08.2021 - 17:03

Dag Volvo rijders,

Inmiddels rijd ik mijn 3e Volvo, XC70 D4 2014. Geïmporteerd uit Zweden. Km stand nu 225K.
Rijd ongeveer 20k per jaar gemiddeld en denk erover om over te stappen op benzine.

Oriënteer mij op een v90 CC met T5.
Zijn er do’s en dont’s voor deze combinatie ?

Dank alvast
Gertjan
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”