Geplande wegopbrekingen niet op de Here kaart (Sensus 2016)

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
AlbVolvo
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2013 - 13:14

Mijn ervaring is dat de geplande wegblokkeringen vanwege onderhoud, zoals nu bv. aan de A29, niet zijn ge-effectueerd in de de kaarten van Here (XC40 2018). Ik rij nu de XC40 sinds 2018 en geen enkele geplande wegafsluiting, waar ik me te maken heb gehad, staat vermeld in de kaart. Vandaag over de A29 is de noordelijke buis afgesloten voor onderhoud. Niets van te zien op de kaart, helemaal groen.
Het was me al eerder opgevallen dat bij gepland onderhoud de wegblokkering niet vermeld wordt op de Sensus kaart. Google maps vermeldt deze wel. Wij gaan regelmatig over de A29 en aangezien dit jaar continue onderhoud is aan de tunnels, is het knap irritant dat dit blijkbaar een brug te ver is om dit goed in de kaart te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet wordt doorgegeven aan de Here 'kaart-manager', die van Google Maps krijgt het blijkbaar wel voor elkaar.
De lezers hier gaan het niet oplossen, maar ik wilde het even kwijt.
XC40 Geartronic Momentum 2018 (2x), V40XC Geartronic Momentum; V50 Geartronic Business (3x), S60; V40 Momentum; 440; 240; 244; 240
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Laatst door een gemeente gereden, met geplande carnaval-wegafsluiting.
Werd eerder getipt erover.
Was keurig op de kaart aangegeven.
Kennelijk geeft niet elke wegbeheerder naar alle kaartsystemen hun geplande info door.
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Heb je wel RTTI aanstaan?
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
AlbVolvo
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2013 - 13:14

Henry82 schreef: 27.02.2023 - 08:50 Heb je wel RTTI aanstaan?
Ja, RTTI staat aangevinkt. En nu bedenk ik me ook: we wonen vlakbij de A4 , de Ketheltunnel, maken we regelmatig gebruik van. Deze wordt regelmatig afgesloten voor onderhoud: nul komma nada op de kaart.
XC40 Geartronic Momentum 2018 (2x), V40XC Geartronic Momentum; V50 Geartronic Business (3x), S60; V40 Momentum; 440; 240; 244; 240
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Afsluitingen gaan niet via HERE (dan zou je meerdere keren per dag je kaarten moeten updaten) maar worden via RTTI aan de auto door gegeven. In het geval van Volvo (en heel veel andere automerken) is INRIX de serviceprovider voor RTTI.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
AlbVolvo
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2013 - 13:14

jalex_h schreef: 28.02.2023 - 21:14 Afsluitingen gaan niet via HERE (dan zou je meerdere keren per dag je kaarten moeten updaten) maar worden via RTTI aan de auto door gegeven. In het geval van Volvo (en heel veel andere automerken) is INRIX de serviceprovider voor RTTI.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb Inrix een email gestuurd om te vragen of zij licht hierop kunnen werpen.
Overigens heb ik als gebruiker geen zicht op welke provider welke informatie geeft aan het navigatiesysteem. Dus ik ben blij dat je me op het spoor van Inrix hebt gezet, daar was ik nooit (?) achter gekomen.
XC40 Geartronic Momentum 2018 (2x), V40XC Geartronic Momentum; V50 Geartronic Business (3x), S60; V40 Momentum; 440; 240; 244; 240
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3043
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Maar hoe krijgt RTTI dan de verkeersdata binnen? De gele en rode lijnen op de kaart lijken identiek aan wat ik Google maps op mn telefoon zie.
Die halen ze dan (net als Google?) uit data van andere berijders lijkt me.

Google is ook niet perfect, geeft hier in de buurt een aantal afsluitingen aan wat in werkelijkheid werkzaamheden zijn waar je wel langs kan.
Flitsmeister heeft dan weer net andere afsluitingen - die gebruiken dan weer een andere bron lijkt me (de FM gebruikers?).
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

De INRIX-info wordt via het internet binnen gehaald. Dus RTTI werkt alleen als de auto een internetverbinding heeft.
Wegbeheerders (maar nog niet allemaal) stellen de data (soms met omleidingsroutes) digitaal ter beschikking die bedrijven als Google en INRIX in kunnen lezen. En de Sensus kan de INRIX-data vervolgens weer verwerken. Daarnaast hebben apps als Google maps de mogelijkheid dat gebruikers afsluitingen ed ook zelf kunnen melden. En kan bv Google verkeersdrukte meten doordat ze simpelweg iedereen kunnen volgen die zijn/haar locatie deelt. Die info houden deze bedrijven dan veelal weer voor zichzelf.
INRIX heeft deze mogelijkheid niet.
Momenteel wordt er gewerkt aan de uitwerking van Europese regelgeving waarin geregeld wordt dat alle eigenaren van verkeersinfo (wegbeheerders maar ook INRIX, Google, Tomtom etc) deze info delen via een nationaal acces point. Dit moet in 2027 afgerond zijn.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
AlbVolvo
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2013 - 13:14

De Haringvlietbrug is dit weekend afgesloten (10 juni 2023). Op de webversie van de Here-kaart staat dit idd aangegeven d.m.v. zwarte strepen langs het stuk wat in onderhoud is.
Wij wonen in Delft. Na het opstarten van het navigatiesysteem heb ik als bestemming Steenbergen ingegeven. De route wordt gewoon over de Haringvlietbrug gelegd.
Maar nu komt het: even later komt de internetverbinding tot stand (de snelwegen worden met groen, etc) gemarkeerd), maar de voorgelegde route blijft over de Haringvlietbrug gaan.

MAAR: als je nu de bestemming annuleert en opnieuw als bestemming Steenbergen ingeeft, voilà, de route wordt nu wel omgelegd en de Haringvlietbrug wordt nu wel vermeden. De Haringvlietbrug staat nu ook met zwarte strepen weerzijds gemarkeerd.

Dit is in mijn ogen (~40 jaar ervaring in informaticaland) een zeer fraai staaltje van teleurstellend programmeerwerk. Als de informatie vernieuwd wordt, dat niet altijd de route opnieuw wordt doorgerekend (met o.a. files die ontstaan op de route wordt dat wel gedaan, met een internetverbinding die actief wordt en dus per definitie een hoop informatie verschaft, wordt niets gedaan.
XC40 Geartronic Momentum 2018 (2x), V40XC Geartronic Momentum; V50 Geartronic Business (3x), S60; V40 Momentum; 440; 240; 244; 240
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

AlbVolvo schreef: 10.06.2023 - 20:03 als je nu de bestemming annuleert en opnieuw als bestemming Steenbergen ingeeft, voilà, de route wordt nu wel omgelegd en de Haringvlietbrug wordt nu wel vermeden.
Het kaartmateriaal komt van Here, maar de info over files en wegblokkeringen komt van Inrix. het duurt gewoon enige tijd voordat het systeem alle inkomende verkeersinfo geanalyseerd en verwerkt heeft. Door het opnieuw ingeven van de bestemming wordt dan meteen gekeken of er ergens een blokkade is tijdens het berekenen van een route. Als je de bestemming niet opnieuw had ingegeven had het even geduurd en dan was de blokkade ook wel zichtbaar geweest. Dit kan vervelend zijn als je om de hoek woont van een blokkade. Dan is het systeem waarschijnlijk te laat.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Volvo rijders: Onthoud echter wél, dat de Haringvlietbrug compleet is afgesloten, voor ingrijpende onderhoudswerkzaamheden, tot maar liefst 4 augustus. Dus gedurende al die tijd, moet er een alternatieve route gekozen worden. Het is maar dat je het weet. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
AlbVolvo
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2013 - 13:14

dimitripb schreef: 11.06.2023 - 20:14
AlbVolvo schreef: 10.06.2023 - 20:03 als je nu de bestemming annuleert en opnieuw als bestemming Steenbergen ingeeft, voilà, de route wordt nu wel omgelegd en de Haringvlietbrug wordt nu wel vermeden.
Het kaartmateriaal komt van Here, maar de info over files en wegblokkeringen komt van Inrix. het duurt gewoon enige tijd voordat het systeem alle inkomende verkeersinfo geanalyseerd en verwerkt heeft. Door het opnieuw ingeven van de bestemming wordt dan meteen gekeken of er ergens een blokkade is tijdens het berekenen van een route. Als je de bestemming niet opnieuw had ingegeven had het even geduurd en dan was de blokkade ook wel zichtbaar geweest. Dit kan vervelend zijn als je om de hoek woont van een blokkade. Dan is het systeem waarschijnlijk te laat.
Ik moet je teleurstellen. We rijden regelmatig tussen Delft en Steenbergen en elke kaar (o.a. begin dit jaar) als bv. de Heinenoordtunnel voor gepland onderhoud een heel weekend was afgesloten, werd dit niet zichtbaar op de kaart, gedurende de hele rit.
Ik hoop dat met deze work around dit omzeild kan worden, al is dit niet erg handig. De internetverbinding wordt na 2, 3 minuten gelegd en dan rijd ik net de wijk uit, dus een ongelukkige plek om met je navigatie bezig te zijn.
XC40 Geartronic Momentum 2018 (2x), V40XC Geartronic Momentum; V50 Geartronic Business (3x), S60; V40 Momentum; 440; 240; 244; 240
Volvo66ooit
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 27.02.2022 - 21:27
Locatie: Apeldoorn

De afgelopen maanden was de N345 tussen Apeldoorn en Voorst afgesloten wegens geplande werkzaamheden. Alle navi-apps die ik ook gebruik (TomTom Go en Google Maps) gaven dat keurig aan maar mijn Volvo V60 Here navi niet (RTTI + internet aan). Buiten dit soort onhebbelijkheden ben ik redelijk tevreden (vooral door aanwezigheid op Head Up Display).
Volvo 66 | V40 | S60 | V60 II R-Design T4 Polestar Onyx Black | XC60 Recharge AWD T8 Ultimate 2024
Verder: Fiat, Peugeot, Citroën, Mazda, Honda, Audi, Mercedes
AlbVolvo
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2013 - 13:14

De laatste week (deze week dus) van de geplande afsluiting van de Heinenoordtunnel stond deze eindelijk aangegeven op de kaart! De navigatie gaf goed aan dat we moesten omrijden van Delft naar Steenbergen. Ik weet niet wat de trigger is geweest om deze A29 afsluiting eindelijk aan te geven op de kaart, maar hopelijk wordt deze geplande wegafsluitingen voortaan beter opgenomen in de Here kaart.
XC40 Geartronic Momentum 2018 (2x), V40XC Geartronic Momentum; V50 Geartronic Business (3x), S60; V40 Momentum; 440; 240; 244; 240
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

AlbVolvo schreef: 01.09.2023 - 12:35 hopelijk wordt deze geplande wegafsluitingen voortaan beter opgenomen in de Here kaart
Staat los van Here kaarten. Here levert enkel het daadwerkelijke kaartmateriaal. Vervolgens geeft firma INRIX aan waar files en afsluitingen zich bevinden. De kwaliteit van deze informatie lijkt per land te verschillen. In Frankrijk worden hele kleine opstoppingen bij een verkeerslicht in een dorpje realtime weergegeven terwijl de info in Nederland vaak mosterd na de maaltijd is. Geen idee hoe dat komt.
AlbVolvo
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2013 - 13:14

Afgelopen weekend stond weer de (aangekondigde) afsluiting van de Haringvlietbrug correct aangegeven op de kaart en we werden prima erom heen geleid. Hopelijk is het vanaf nu verleden tijd dat de aangekondigde A29 afsluitingen niet werden aangegeven. Merkwaardig dat het nu ineens wel werkt. Zou het hier vermelden hebben geholpen?
XC40 Geartronic Momentum 2018 (2x), V40XC Geartronic Momentum; V50 Geartronic Business (3x), S60; V40 Momentum; 440; 240; 244; 240
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”