koplampsproeier vervangen

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Echo
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 27.09.2012 - 17:08
Locatie: Gorinchem

Hallo,

Van mijn XC60 -2011 (zonder de mistlampen in de roosters) doet de rechter koplampsproeier het niet meer. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat de aansluitnippel afgebroken is (slangetje ligt los in de bumper). Ik heb al een vervangende via demontagebedrijf, maar hoe (de)monteer ik dit het eenvoudigst?
- kan dit via het rooster, dan kan ik er wel bij denk ik, maar hoe verwijder ik dat?
- moet ik de hele bumper demonteren?
graag advies, alvast bdeankt.

mvg, Eric
Vorig: 20 jaar Ford Mondeo Wagon MK3 (3x)
Nu: Volvo XC60 D3 (5-cyl, 163pk) MY2011
Mods: R-Design stuur, R-Design achterbumper met dubbele eindpijpen, Volvotune 163/400>185/480.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Klepje naar voren, sproeier eruit trekken en demonteren?
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Echo
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 27.09.2012 - 17:08
Locatie: Gorinchem

diesel01 schreef: 02.03.2023 - 14:15 Klepje naar voren, sproeier eruit trekken en demonteren?
Dat lijkt me iets te simpel gedacht.... klepje zit vastgeklikt op de sproeier die onder druk een cm of 5 uit de bumper omhoog komt, de "body" zit daar binnen ergens vast
Vorig: 20 jaar Ford Mondeo Wagon MK3 (3x)
Nu: Volvo XC60 D3 (5-cyl, 163pk) MY2011
Mods: R-Design stuur, R-Design achterbumper met dubbele eindpijpen, Volvotune 163/400>185/480.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja, het klepje van mijn vroegere XC60 kon ik naar voren trekken waarbij ik de sproeier kon zien.
Het zal dan demonteren van de bumper worden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

Ik heb wel eens gelezen dat je eerst de bijbehorende zekering eruit moet halen, alvorens aan de sproeier te trekken. Zomaar trekken lukt inderdaad niet. Ik heb daarom even gezocht, en dit vond ik op 't UK forum, zie hieronder. Het probleem van diegene (XC60 2010) was dat de cover eraf was. Misschien kom je zo dichterbij jouw oplossing?


The method was to remove the correct fuse whilst the jet was in mid flow - then fit the cover the correct way round. On the first attempt I had the cover upside down! If I needed to fix the driver side jet, I may have been able to do it by myself, but it was the passenger side jet, ie the jet which fires first, and I couldn't activate the washer and get round to the fuse box quick enough to catch the jet mid flow.

The option of just pulling the jet up wasn't feasible. Whilst it may be a spring loaded mechanism, it's clearly tightly locked into place when the jet is down. I would suggest forcing it out would break it.

Here's how I did it.

1) Locate the headlamp washer fuse as guided by the manual.
2) Pull the fuse out with pliers and put it half way back in. It needs to be back in far enough that it connects properly without sparking, but loose enough that you can pull it out in a second.
3) Engine on (I don't think the washer jets activate when the engine is off).
4) Make sure the exposed fuse box is shielded from the flecks of water which come up from the headlamp jets. The water was miniscule when I did it, but if the jets angle over the bonnet slightly you might end up with shorted out electrics.
4) Whilst someone waits by the fuse, another person in the car activates the windscreen washer.
5) The jets will come up every 5th windscreen wash. Activate the windscreen washer until they do.
6) As soon as the jet you need is in the upright position, pull the fuse out.
7) The jet will stay upright whilst you fix the cover on. Make sure the cover is the right way up when you fix it on. It just clips into place.
8) When you're done, put the fuse back in fully and fix the fuse box cover into place.
9) Activate the windscreen washer until the headlamp jets activate, remembering that the engine needs to be on. When its the headlamp jet cycle, the jets will seat themselves back into their housing.
Volvo XC60 3.2 AWD MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Gebruikersavatar
Echo
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 27.09.2012 - 17:08
Locatie: Gorinchem

Dank voor deze info, maar ik heb het al gefikst. Excuus dat ik dat nog niet gemeld had.....
De sproeiers kunnen bij mij trouwens gewoon omhoog getrekken worden zonder zekeringen te verwijderen oid.

Sproeier eenvoudig via internet besteld bij Autodoc (€27 incl verzenden)

-Schroefjes van de wielkuip verwijderen
-schroefjes van voorste bodembeschermplaat verwijderen
-bovenste clips bumper loshalen tot halverwege (anders komt je hele bumper eraf en trek je de slangetjes kapot aan de goede zijde). Nu blijft de bumper hangen aan 1 kant.
-Je kan nu de kant van de bumper waar de defecte sproeier zit loshalen/naar voren trekken.
Let op de zacht schuimrubber afdichtingsblokken bij de intercooler, deze vallen eraf dus kijk even goed hoe ze horen te zitten ;-)
-de sproeier zit op een los deel gemonteerd dat je van de bumper af kan klikken (kost wat moeite)
- om het uiteinde van het slangetje wat op de sproeier gaat zit een plastic ringetje. Naar voren schuiven maakt het los, naar achteren klikt het slangetje vast. Klinkt onlogisch maar het werkt zo.
-monteren in omgekeerde volgorde

OEM nummer koplampsproeier rechts 31294407
OEM nummer koplampsproeier links 31294406
Vorig: 20 jaar Ford Mondeo Wagon MK3 (3x)
Nu: Volvo XC60 D3 (5-cyl, 163pk) MY2011
Mods: R-Design stuur, R-Design achterbumper met dubbele eindpijpen, Volvotune 163/400>185/480.
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

Oh, geen probleem, ik reageerde ook op een ouder topic. Fijn dat het opgelost is, en ook handig dat je jouw werkwijze en tips deelt!
Volvo XC60 3.2 AWD MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”