Beste allemaal, op zoek naar info.
Sinds een enkele week eindelijk mijn Volvo binnen, een xc90 3.2 uit 2010.
Zijn er kenners hier hoe ik met deze tank het beste met de caravan om kan gaan? Het is een automaat en nu lees ik steeds meer dat ik handmatig de toeten hoog moet houden…
Dit jaar rij ik vlak in NL, en volgend jaar de bergen in ket de sleurhut….ik zou het zonde vinden als ik door onjuist gebruik de boel aan gort rij….
Tips zijn meer dan welkom
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Xc90 met caravan
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20672
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Gewoon gasgeven. Deed ik ook. En in heuvelachtig maar vooral stijl landschap de pook naar links en met de hand schakelen. Zorg in ieder geval dat de motor dan 2000 toeren maakt of meer.
Laat van tevoren de automaat spoelen: dat vindtie wel lekker.
Laat van tevoren de automaat spoelen: dat vindtie wel lekker.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03.01.2023 - 17:17
Dankje!! Automaat is idd al gespoeld door de dealer bij de aankoop….handmatig en boven 2000tpm…checkMsuidgeest schreef:Gewoon gasgeven. Deed ik ook. En in heuvelachtig maar vooral stijl landschap de pook naar links en met de hand schakelen. Zorg in ieder geval dat de motor dan 2000 toeren maakt of meer.
Laat van tevoren de automaat spoelen: dat vindtie wel lekker.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19486
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
En niet alleen in de bergen maar ook in ons vlakke Nederland boven de 2000 rpm houden. Dus vermoedelijk 1 versnelling lager op de autoweg. In de bebouwde kom kan je de automaatstand weer gebruiken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2956
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Net als met fietsen.
Je denkt dat je sterke benen hebt / hebben wielrenners ook.
En wat doe je met tegenwind als je zwaarder moet trappen? (neem aan dat je geen 'passagier' meer thuisbrengt na de film)
Terugschakelen (soms meer dan 2 of 3 'verzetten'), net als die wielrenners.....
Heel veel plezier met je Volvo-caravanritten !!
Je denkt dat je sterke benen hebt / hebben wielrenners ook.
En wat doe je met tegenwind als je zwaarder moet trappen? (neem aan dat je geen 'passagier' meer thuisbrengt na de film)
Terugschakelen (soms meer dan 2 of 3 'verzetten'), net als die wielrenners.....
Heel veel plezier met je Volvo-caravanritten !!
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ik heb een XC90 V8 uit 2006 en caravan van 1500 kg. Voorgaande jaren naar Oostenrijk en Zwitserland geweest, ook naar campings op 1600 m hoogte.
Rijd met caravan eigenlijk alleen maar met manueel schakelen, nooit met automaat. De automaat schakelt veel te snel naar hoge versnellingen. Op de snelweg rijd ik volgens mij in de 4e versnelling, heb liever dat ik iets meer benzine erdoorheen jaag dan dat ik de automaat overbelast. En wees niet bang om toeren te maken, als het echt steile hellingen worden rijd ik gerust hoog in de toeren in de 2e versnelling naar boven.
Misschien nog 1 tip voor de toekomst, even checken of naast de multiriem de spanrollen mount ook zijn vervangen. Die van mij was dus bij het vervangen van de multiriem (voordat ik hem kocht, bij de dealer) niet vervangen en dat resulteerde in een afgebroken spanrol --> multiriem kapot --> dikke ellende.
Rijd met caravan eigenlijk alleen maar met manueel schakelen, nooit met automaat. De automaat schakelt veel te snel naar hoge versnellingen. Op de snelweg rijd ik volgens mij in de 4e versnelling, heb liever dat ik iets meer benzine erdoorheen jaag dan dat ik de automaat overbelast. En wees niet bang om toeren te maken, als het echt steile hellingen worden rijd ik gerust hoog in de toeren in de 2e versnelling naar boven.
Misschien nog 1 tip voor de toekomst, even checken of naast de multiriem de spanrollen mount ook zijn vervangen. Die van mij was dus bij het vervangen van de multiriem (voordat ik hem kocht, bij de dealer) niet vervangen en dat resulteerde in een afgebroken spanrol --> multiriem kapot --> dikke ellende.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03.01.2023 - 17:17
Dankjewel…goed onthouden dus niet op de automaat….behalve binnen de benouwde komV480-S60 schreef:En niet alleen in de bergen maar ook in ons vlakke Nederland boven de 2000 rpm houden. Dus vermoedelijk 1 versnelling lager op de autoweg. In de bebouwde kom kan je de automaatstand weer gebruiken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03.01.2023 - 17:17
Fietsen??? Is dat een nieuw concept ?mees schreef:Net als met fietsen.
Je denkt dat je sterke benen hebt / hebben wielrenners ook.
En wat doe je met tegenwind als je zwaarder moet trappen? (neem aan dat je geen 'passagier' meer thuisbrengt na de film)
Terugschakelen (soms meer dan 2 of 3 'verzetten'), net als die wielrenners.....
Heel veel plezier met je Volvo-caravanritten !!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27620
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik heb geen XC90, maar rijd vaak met aanhanger/paardentrailer en rijd dan praktisch altijd handgeschakeld met de automaat.danny060473 schreef: ↑03.02.2023 - 14:03Dankjewel…goed onthouden dus niet op de automaat….behalve binnen de benouwde komV480-S60 schreef:En niet alleen in de bergen maar ook in ons vlakke Nederland boven de 2000 rpm houden. Dus vermoedelijk 1 versnelling lager op de autoweg. In de bebouwde kom kan je de automaatstand weer gebruiken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ook binnen de bebouwde kom heb je daar voordeel aan want je kan mooi op de motor afremmen. In de "D" ontkoppelt hij en rol je gewoon als je het gas los laat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- JonathanXC90
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 09.10.2020 - 17:55
Heren, bedankt voor deze tip! Sindskort hebben wij ook een caravan en ik kende deze tip niet. Ik vroeg mij af waarom het beter is om handmatig te schakelen met een automaat (die hebben wij )? Hoe zit dit eigenlijk?
Hierbij meteen een plaatje van onze XC90 met caravan.
Alvast bedankt.
Hierbij meteen een plaatje van onze XC90 met caravan.
Alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90, Geartronic, 2004, benzine, 2.9l, 316 pk, Heico tuning
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19486
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Zelf schakelen verdient de voorkeur omdat je dan het toerental boven de 2000 rpm/min kan houden. Een hoger toerental zorgt voor een betere warmtebeheersing (met name van de bak) bij het trekken van een zwaardere aanhanger.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Klopt helemaal. Ik gebruik zelf ook Car Scanner op de smartphone om de temp van de automaat en de koelvloeistof te monitoren. Enfin, hierover is al meer dan voldoende geschreven op dit fijne forum...
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2956
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Aha, nu snap ik pas waarom jij niet hoeft te fietsendanny060473 schreef: ↑03.02.2023 - 14:03 Fietsen??? Is dat een nieuw concept ?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jij hebt een ander 'trap'ondersteunend (Heico) concept.
....edit: ik haal 2 forumgebruikers door elkaar....
Houdt je hoofd en vooral je automaat koel: je weet inmiddels hoe.
Laatst gewijzigd door mees op 02.03.2023 - 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03.01.2023 - 17:17
Mooie combinatie hoorJonathanXC90 schreef:Heren, bedankt voor deze tip! Sindskort hebben wij ook een caravan en ik kende deze tip niet. Ik vroeg mij af waarom het beter is om handmatig te schakelen met een automaat (die hebben wij )? Hoe zit dit eigenlijk?
Hierbij meteen een plaatje van onze XC90 met caravan.
Alvast bedankt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03.01.2023 - 17:17
Ik denk dat het goed gaat komenmees schreef:Aha, nu snap ik pas waarom jij niet hoeft te fietsendanny060473 schreef: ↑03.02.2023 - 14:03 Fietsen??? Is dat een nieuw concept ?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jij hebt een ander 'trap'ondersteunend (Heico) concept.
Houdt je hoofd en vooral je automaat koel: je weet inmiddels hoe.
Toch heerlijk zo’n forum, dank allen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- JonathanXC90
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 09.10.2020 - 17:55
@V480-S60: Bedankt voor de uitleg! We gaan naar Denemarken dus heb ik voldoende km's om het onder de knie te krijgen.
@danny060473: Bedankt voor je compliment!
@danny060473: Bedankt voor je compliment!
Volvo XC90, Geartronic, 2004, benzine, 2.9l, 316 pk, Heico tuning