Trekt naar rechts met remmen, andere vering?

Plaats reactie
ephendriks
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 09.04.2020 - 10:16

Hoi allemaal,

Mijn XC90 2008 3.2 ben ik eigenlijk van plan om nog lang mee te rijden. Staat nu op 205.000km.
Rond 175.000 van alles aan gedaan om nog tijd mee te kunnen, waaronder toen nieuwe remblokken en schijven.
Aan het onderstel is toen nog niks gedaan.

eerste vraag:
Sinds een week, natuurlijk toen we net op en neer naar Oostenrijk gingen..., trekt de auto naar rechts met remmen.
Ook ruik je een vieze brandlucht na een tijd.
Dat lijkt mij de rechtse rem(klauw) die blijft aanlopen?

tweede vraag:
ik weet niet of het gerelateerd is, maar ik vond de vering / rijgedrag helemaal niet goed tijdens die rit.
Ongevoelig, beetje zwabberend met zijwind, onduidelijk in de bochten....
Als de auto geparkeerd staat, kan ik prima op een zijkant van de neus drukken zonder dat de auto rate wiebel-bewegingen heeft.
Met lage snelheden merk je het ook niet zo.
Maar 160km/u cruise control snelweg gaf niet helemaal lekker gevoel.

Gezien de combinatie kan het misschien ook draagarm/ draagarm rubber zijn, misschien zijn de schokbrekers naar 200k aan vervanging toe (zou niet heel raar zijn), ... ik weet het niet...
Afspraak garage staat maar als er mensen hier vergelijkbare ervaring hebben, hoor ik graag wat het probleem (en de oplossing) was.

derde vraag:
Als de schokbrekers etc toch wat versleten zijn, is het misschien een mooi moment om die te vervangen.
Zag online naast 'oem' versies ook meer luxe als Koni Special Active of Billstein B6 voorbijkomen. Die zijn er voor mijn model (geen luchtvering, geen niveauregeling).
Prijsverschil met 'standaard' is behoorlijk, maar ik zou het er voor over kunnen hebben als het echt een flinke verbetering is.

Meningen of andere tips welkom.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Remklauw zal iets vastzitten denk ik.
Juiste bandenspanning op de vakantierit?
Goede merkbanden gemonteerd?
Draagarmrubbers kan je naar laten kijken en een schokbrekertest kan ook geen kwaad.

Eric
ephendriks
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 09.04.2020 - 10:16

erichendri schreef: 12.03.2023 - 22:36 Remklauw zal iets vastzitten denk ik.
Juiste bandenspanning op de vakantierit?
Goede merkbanden gemonteerd?
Draagarmrubbers kan je naar laten kijken en een schokbrekertest kan ook geen kwaad.

Eric
Bandenspanning gecontroleerd voor vertrek. Goede Michelin banden. Kan natuurlijk altijd zijn dat daar toch een probleem mee is, dus wel goed punt om de bandenspanning nog een keer na te kijken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27503
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Vraag 1: Remklauw komt niet helemaal los. Niet te lang mee door rijden want anders kan je er weer nieuwe schijven en blokken tegenaan gooien.

Vraag 2: Alle onderstelrubbers checken al is het met dit kaliber auto sowieso een stuk minder strak op hoge snelheid dan bijvoorbeeld een V70.

Vraag 3: Bilstein B6 is een goede upgrade, auto zal er wel iets stugger van worden dus als het om het comfort te doen is dan zou ik die uit mijn hoofd zetten.
De Koni special active zelf geen ervaring mee maar die schijnen als je ook erg goed te zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
ephendriks
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 09.04.2020 - 10:16

Update:
Vering / onderstel was het probleem niet.
De Volvo garage vond schokbrekers niet nodig om daar wat aan te doen. Kan altijd nog.

Het naar rechts trekken was inderdaad veroorzaakt door de draagarm-rubbers.
Rubbers vernieuwen doet de Volvo garage niet, dat is meteen een nieuwe draagarm.
Ook de andere kant maar meteen laten vervangen want die rubbers zijn natuurlijk even oud.
Dat zal ook vast wel iets helpen met weggedrag.

Er zat ook een trilling in bij >110km/u bij zeg 150 weer weg was. Meer links-rechts dan op-neer.
Dat leek de steekas / aandrijfas rechtsvoor te zijn. Ook die is vervangen door nieuwe.

Op eerste indruk lijken daarmee de problemen weg!

212K - op naar de 300!
redracer
4th Gear member
Berichten: 551
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

vergeet niet om hem te laten uitlijnen
ephendriks
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 09.04.2020 - 10:16

redracer schreef: 25.08.2023 - 20:12 vergeet niet om hem te laten uitlijnen
Ja, hebben ze gedaan. puntjes op de i !
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”