XC90 Twin Engine 2017 -

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
HanBol
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.12.2022 - 13:05

Beste lezer

sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Volvo XC90 T8 uit 2017 - de Twin Engine - 150 000 op de teller.. Hiervoor reed ik probleemloos de XC60 T8 Twin Engine. Wat mij binnen 2 dagen opvalt is dat deze auto pas na pakweg 8 km elektrisch gaat rijden. Een tussenstop van een kwartier of zo >>>>> wederom zelfde probleem. Auto rijdt weg met benzinemotor en duurt mij veel en veel te lang voor deze weer elektrisch gaat rijden. Ik rijd weg in de hybride stand, maar het lijkt alsof dit genegeerd wordt. Onder het rijden de Pure stand aanzetten?!?! Helaas, de auto maakt hier geen gebruik van.
Iemand die dit herkent en raad weet? Is dit een euvel wat te verhelpen is in het motormanagement of is dit een defect?

Ik hoor het graag.

Han Bollen
Gebruikersavatar
Dannyk
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 05.07.2014 - 13:27

Is misschien je 12V accu in slechte staat? Onze XC90 rijdt heel af en toe nog wel eens weg op benzine, terwijl hij wel helemaal is opgeladen. Pas na enkele kilometers wordt er dan overgeschakeld op elektrisch rijden. Mijn vermoeden is dat ie dan heeft gemeten dat de 12V accu bijgeladen moet worden? Zeker weten doe ik dat niet.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En als je de auto direct na het starten dus nog voor het wegrijden in Pure zet, wat gebeurt er dan?
Ik rijd overigens altijd in Pure en kies dan voor Hold als ik de accu wil sparen.
Het gedrag wat je beschrijft lijkt mij in ieder geval niet zoals het hoort dus ik zou er zeker even naar laten kijken.
Wat zijn verder jou ervaringen met de 90 t.o.v. de 60?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
stefspecial
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34

Als ik net ben weggereden in Pure of Hybride en ik moet ineens wat meer gas geven kan hij ook even op de benzine stand overgaan en niet qua elektrisch beschikbaar zijn om met een minuut of 2 weer over te kunnen. Onze is van jan22, long range. Als of er dan ineens teveel wordt gevraagd en hij even op adem moet komen omdat hij nog 'koud' was. Geen idee. Is er mogelijk nog ergens een instelling te vinden in de handleiding van 2017 dat er ergens een preset staat die hiervoor bij jou zorgt? Anders zal de Volvo dealer met uitlezen wel wat moeten kunnen terug zien.
Misschien kun je ook in de App op je telefoon nog zien wat er telkens gebeurt. Als het iedere kee precies na 8 minuten is, kun je zien in app, dat is het iig een constante die ergen op kan wijzen.
Hoop dat je verder wel plezier hebt aan je auto.
HanBol
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.12.2022 - 13:05

Dank jullie voor je reactie/het meedenken. Er is geen constante hoor. Oftewel…. Er is geen pijl op te trekken. Zonet geprobeerd in de Pure stand weg te rijden. Doet ie even en schakelt na 20 mtr over op de benzinemotor. Onder het rijden op hybride gezet… helaas pakt ie dit niet op. En warempel na 4 km weer wel.
In de Volvo App laat ie zien dat ik meer op de batterij gereden heb maar daar klopt niets van. Ronkende motor van deze auto voert de boventoon.
Morgen de dealer in Veghel hierover benaderen. En, ja dit is een top auto. R-design met alle mogelijke opties. Geen polestar - af fabriek - uitvoering. Gelukkig maar want dan zit je boven de 50 gr. Uitstoot en is het kassa bij de wegenbelasting. Auto lust een aardige slok. Wat wil je, als ie met die korte ritten niet elektrisch rijdt. Overigens heeft ook deze auto het euvel van trilling van het onderstel, vooral met tegenwind of slechter wegdek. Jullie ook bekend?!?!
Hoop zo dat dit in orde gemaakt kan worden. Anders gaat ie onder de 1500 km/30 dagen regeling retour. Heb ze aldaar al gevraagd de Xc60 op On Hold te zetten. Dit omdat ie al in de showroom staat.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

HanBol schreef: 05.03.2023 - 13:34 Overigens heeft ook deze auto het euvel van trilling van het onderstel, vooral met tegenwind of slechter wegdek. Jullie ook bekend?!?!
Nee zeker niet en is volgens mij ook geen bekend issue bij een XC90. Lekker de dealer er goed naar laten kijken.
Gedrag motor klopt niet en trillen ook niet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Martinos33
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 02.12.2021 - 21:26

Onze XC90 T8 wil soms wel eens de brandstof motor aan slingeren als ik te vlot weg wil rijden na het in versnelling zetten.

Dus, auto is D of B en dan direct gas geven, springt de motor aan.
Zet ik hem in D of B en wacht ik even een second of 2 is er niets aan de hand en gaan we electrisch van start. Hybride of pure maakt hierin geen verschil.

Mijn vrouw rijd het meeste met de auto en ze rijd bijna alle dagelijkse kms vol electrisch. Ze haalt een km of 30 gemiddeld.

Wij hebben 22" en luchtvering maar van trilling is geen enkele sprake. Dat moet dus niet hoeven.

Wanneer wel constant mijn benzine motor aanspringt is wanneer de brandstoftank onder een kwart komt. Geen idee waarom dat.. schijnt normaal te zijn.
Gebruikersavatar
Dannyk
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 05.07.2014 - 13:27

Inderdaad (zie bovenstaande bericht): je moet er wel voor zorgen dat de tank voor meer dan een kwart is gevuld. De XC90 is blijkbaar zo ingesteld dat ie bij minder dan een kwart tank, meer op benzine gaat rijden (ondanks een 100% gevulde accu). Klinkt tegenstrijdig en dat is het ook. Overschakelen van benzine naar elektrisch gaat dan random (heen en terug). Bij een goed gevulde benzinetank verloopt het elektrisch rijden juist heel voorspelbaar: dan rijdt ie in pure je accu helemaal leeg, voordat ie overschakelt op benzine.
Martinos33
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 02.12.2021 - 21:26

Dannyk schreef: 22.03.2023 - 10:57 Inderdaad (zie bovenstaande bericht): je moet er wel voor zorgen dat de tank voor meer dan een kwart is gevuld. De XC90 is blijkbaar zo ingesteld dat ie bij minder dan een kwart tank, meer op benzine gaat rijden (ondanks een 100% gevulde accu). Klinkt tegenstrijdig en dat is het ook. Overschakelen van benzine naar elektrisch gaat dan random (heen en terug). Bij een goed gevulde benzinetank verloopt het elektrisch rijden juist heel voorspelbaar: dan rijdt ie in pure je accu helemaal leeg, voordat ie overschakelt op benzine.
En toch is dat gek he. Waarom zouden ze dat zo bedacht hebben? En er lijkt niemand een oplossing (software update/aanpassing) voor te hebben.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”