moeilijk starten en afslaan v70 xc

Plaats reactie
razer_warrior
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.11.2020 - 17:31

Beste luitjes ......is er iemand die mij kan helpen.....Ik heb een volvo v70 xc70 awd uit 2001 .....automaat.
Ik heb er de afgelopen jaar zo'n 6000,-- euro in gestoken en nog is hij niet helemaal goed......
het probleem is......de auto starten doet ie in 2 tot 3 x starten......daarna loopt hij mooi 700 toeren....maar tijdens het rijden .....bij het laten uitrollen wil de auto onder de 500 toeren komen .....
Hij slaat net niet af en met een roffel slaat hij weer naar de 800 toeren en rijd hij weer normaal......en zo af en toe slaat de auto af.........

Tevens heeft hij motormanagement lampje aan.....melding een te trage werking catelysator........
Nou is het vermoeden ( van een ex volvo monteur ) dat de auto niet goed op tijd staat.....en dat daar deze melding door komt.
Ik ben inmiddels een beetje blut ......

Mijn vraag is dan ook is er hier iemand die voor mij kan controleren of hij op tijd staat en zo niet hem op tijd kan zetten......
Uiteraard hoeft dit zeker niet gratis maar graag tegen een reeel prijsje...

mvg cor
Gebruikersavatar
DeZwaan
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
Locatie: Westzaan

Beste Cor,

De symptomen die jij beschrijft heb ik met een VW Golf gehad en weet dus niet of dit bij jouw ook de oorzaak is.
Maar het steeds langzamer draaien van de motor (bijna afslaan) en dan ineens weer met een roffel hoger in de toeren komt, was bij mijn Golf de lambda sensor die (letterlijk) roet in het eten gooide.
Het motor management meende een te arm mengsel te detecteren (via de lambda sensor) en ging constant meer brandstof toevoegen. Met als gevolg dat de motor stikte en zwarte rook uitbraakte (roet).
Op een gegeven moment zat het systeem aan het einde van z'n bereik en resette zichzelf waardoor de motor ineens een goed/armer mengsel kreeg en spontaan in toeren steeg.
Deze cyclus herhaalde zich om de minuut (ongeveer). Bij mij bleek een vervuilde stekker (van de lambda sensor) de boosdoener.
Wellicht is dit niet de oorzaak van jouw probleem, maar wel goedkoop te controleren.
Het slecht starten kan ook door een verkeerde waarde van het koelvloeistof sensor zijn. Als deze doorgeeft dat de motor al op bedrijfstemperatuur is (terwijl deze dat niet is), dan krijgt de motor een te arm mengsel aangeboden om te kunnen starten. Bij warme motor moet dit dan geen probleem zijn.
XC70 2.5T (2002)
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Temperatuursensor motor waarde aflezen met app.
Stationairregeling controleren.
Klepspeling controleren.
Wat doet hij bij het uitrollen als je hem in neutraal zet?

Eric
razer_warrior
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.11.2020 - 17:31

# DeZwaan.....Beide lambsonda zijn vervangen voor nieuwe.....het starten is wel met een koude motor voornamelijk.......

# erichendri......1 ste 3 punten is niet gedaan......punt 4 zal ik morgen ff proberen... en waarmee kan ik dat uitlezen....

mvg cor
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Met een app op je telefoon kan je tegenwoordig veel uitlezen.
Je hebt daar wel ook een elm 327 dongel nodig.

Eric
razer_warrior
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.11.2020 - 17:31

# erichendri......bij uitrollen in neutraal is er niets aan de hand.......bij het uitrollen en dan gas bijgeven doet hij het ook...

en thx ...ga ff de dongel opsporen...
razer_warrior
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.11.2020 - 17:31

nou luitjes ...na zo'n kleine 7000 euro erin gestopt te hebben gaat het best redelijk...hoop vervangen......nog steeds 1 storing die regelmatig terug komt en dat is de lambsonde bank 1......inmiddels wel ermee naar noorwegen geweest zo'n 5600 km retour....geen problemen gehad....
Nu gaan we nog ff de carterventilatie vervangen en de turbo nakijken....... het moeilijk starten blijft hij wel doen...zorg voor later......
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”