Verstuiver kapot Volvo V40 D2

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
teun1980
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.07.2021 - 10:00

Beste forumleden,
Graag zou ik jullie input willen hebben bij het volgende. Ik heb een Volvo V40 D2 uit 2015 met net geen 180K op de teller. Na een rit van ongeveer 800 km naar het VK kreeg ik een melding 'beperkt motorvermogen' (het bekende schildpadje) en ben daarna rustig teruggereden. Aangekomen terug in Nederland ben ik naar een lokale garage gegaan. De turboslang was gescheurd en is vervangen, maar vervolgens begon de auto op 3 poten te lopen. Ik heb hem nu thuis en heb hem zelf uitgelezen. Ik wil graag zelf zien wat er aan de hand is, niet in de laatste plaats omdat ik niet altijd goede ervaring heb met garages. 

Ik heb hem nu zelf uitgelezen en krijg het volgende:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Hij vindt dus code P1262 Volvo Cylinder 2 High to low Side short. Als ik het goed heb een storing in de connector of in de verstuiver 2 zelf. Ik heb de connector gecontroleerd en lijkt ok te zijn. Ik ben nu geneigd de verstuiver zelf te gaan vervangen. Is dat de juiste volgorde of zijn er nog andere checks die ik zou moeten doen voordat ik hiermee bezig ga?
Mijn tweede vraag: is het überhaupt een goed idee dit zelf te gaan doen? Na dit filmpje gekeken te hebben, leek het me redelijk goed te doen.

https://www.youtube.com/watch?v=GXvKAHClatY


Ik ben benieuwd wat jullie ideeën zijn. Alvast heel erg dank voor het meedenken!
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Je afbeeldingen zijn niet zichtbaar. Het is wel bijzonder dat je tegelijk een gescheurde turboslang EN defecte verstuiver hebt. Is de kabelboom niet beschadigd bij het vervangen van de turboslang?

Het filmpje betreft een 1.6 D2, een Franse motor. Als jouw V40 uit 2015 is is het waarschijnlijk een 2.0 D2, een Volvo motor. Je zal het filmpje dus niet exact kunnen volgen.
Let er wel op dat dieselverstuivers ontzettend vast kunnen zitten. Als dat zo is en je gebruikt niet het juiste gereedschap, dan kunnen ze ook afbreken.
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik kan helaas de plaatjes ook niet zien, maar dat kan aan mijn computer liggen.

Ik heb ook een aantal jaren geleden een verstuiver vervangen bij een Peugeot 207 met (waarschijnlijk) dezelfde motor. Valt op zich wel mee, is inderdaad net als op het filmpje. Een nieuwe verstuiver moet wel ingeleerd worden aan de hand van het nummer wat erop staat. Ook voorzichtig met het aandraaien van de bout waarmee je de verstuiver vastzet; de beugel die eronder zit breekt makkelijk af, dus het goede aanhaalmoment aanhouden en niet te vast willen zetten. Verder natuurlijk altijd een nieuw brandplaatje (koperen ringetje) gebruiken en eventueel een nieuw plastic hulsje. Ook de verstuiverschacht goed schoonmaken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
teun1980
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.07.2021 - 10:00

Tinus89 schreef: 24.03.2023 - 11:29 Je afbeeldingen zijn niet zichtbaar. Het is wel bijzonder dat je tegelijk een gescheurde turboslang EN defecte verstuiver hebt. Is de kabelboom niet beschadigd bij het vervangen van de turboslang?

Het filmpje betreft een 1.6 D2, een Franse motor. Als jouw V40 uit 2015 is is het waarschijnlijk een 2.0 D2, een Volvo motor. Je zal het filmpje dus niet exact kunnen volgen.
Let er wel op dat dieselverstuivers ontzettend vast kunnen zitten. Als dat zo is en je gebruikt niet het juiste gereedschap, dan kunnen ze ook afbreken.

Hi Tinus89! Ja, vond ik ook toevallig dat zowel de turboslang en direct daarna hij op 3 poten is gaan lopen. Ik bracht hem naar de garage in limpmode (maar hij liep gewoon wel goed, los van dat beperkte motorvermogen) en ik krijg hem terug op 3 poten. Ik heb wel gezien dat de turboslang lek was. Het was de slang die helemaal onderaan zit en die je direct ziet zitten als die beschermingsplaat onderaan wordt verwijderd. Het is wel een 2015 en voor zover ik weet ook een 1.6 D2. Misschien wel een idee om de kabelboom eerst te controleren. Wat ik er nog niet bij heb verteld is dat er sinds deze klachten ook opeens een melding te zien is op het dashboard met "ESC tijdelijk uit", een melding mbt bandenspanning. Dus misschien toch een breder probleem dan alleen de verstuiver?

Ik hoop trouwens dat de plaatjes nu wel goed doorkomen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
teun1980
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.07.2021 - 10:00

Ferrari schreef: 24.03.2023 - 13:13 Ik kan helaas de plaatjes ook niet zien, maar dat kan aan mijn computer liggen.

Ik heb ook een aantal jaren geleden een verstuiver vervangen bij een Peugeot 207 met (waarschijnlijk) dezelfde motor. Valt op zich wel mee, is inderdaad net als op het filmpje. Een nieuwe verstuiver moet wel ingeleerd worden aan de hand van het nummer wat erop staat. Ook voorzichtig met het aandraaien van de bout waarmee je de verstuiver vastzet; de beugel die eronder zit breekt makkelijk af, dus het goede aanhaalmoment aanhouden en niet te vast willen zetten. Verder natuurlijk altijd een nieuw brandplaatje (koperen ringetje) gebruiken en eventueel een nieuw plastic hulsje. Ook de verstuiverschacht goed schoonmaken.
Hi Ferrari! Ja, klopt, ik denk dat ik wat verkeerd heb gedaan. Als het goed is kun je de plaatjes wel bij mijn reply op Tinus89 zien. Ja, inderdaad, daarom is een momentsleutel wel een goed idee. Ik kijk nog even of er wellicht een andere oorzaak is voordat ik de verstuiver eruit haal.
Plaats reactie

Terug naar “V40”