Wikken en wegen: van V8 naar T8. Ik kom er niet uit...

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spin!
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 13.07.2006 - 11:10
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Ik heb iets stoms gedaan. Mijn vrouw zei...

Juist, ze zei echt wat. Ze zei namelijk dat er een nieuwe auto moet komen omdat de V8 teveel verbruikt. Ja, dat doet 'ie' nou eenmaal. Dat zei ze een jaar of drie geleden ook toen de televisie vreemde trekjes begon te vertonen. "Schat, ik denk dat we toe zijn aan een nieuwe televisie". Een uur later stond ik bij de mediamarkt en weer een uur verder stond ik vrij ongemakkelijk een veel te grote doos met een veel te grote televisie achterin de XC90 te proppen. 65 inch past net achterin, beetje schuin insteken. Je had dat stel met die Lupo toen moeten zien, dat was pure komedie. Goed, klein bruggetje van televisie naar Volvo. Ik stond binnen het uur bij de dichtstbijzijnde dealer. Ik spreek niet van 'onze' dealer omdat ik bijna door heel Brabant en Gelderland de dealers wel eens bezoek. De dichtstbijzijnde zit in 's-Hertogenbosch en ik ga verder geen namen noemen omdat je anno 2022 al snel gecanceld wordt als je ergens kritiek op geeft. Goed, ik naar de Afrikalaan. Parkeer de rode mastodont op de parking, loop naar binnen en wat daar stond was me iets te vers. Ik schrik niet van kilometerstanden, de dealer wel schijnbaar. Ik zei dat ik zoekende was naar een T8 met ongeveer anderhalve ton op de klok. "Die verkopen wij niet aan particulieren". Ik dacht even dat ik hem verkeerd verstond, maar na drie keer herhalen denk ik toch dat hij bedoelde: je kan hier geen auto kopen met die km-stand en leeftijd. De reden was simpeler dan de uitleg, ze moeten garantie geven en dat was eng bij dit soort standen. Ernstig teleurgesteld slenterde ik door de dubbele guillotinedeuren weer naar buiten. Terug naar m'n V8, ervaring rijker. Illusie armer. Er is iets heel erg mis bij deze dealer, goed mis.

Niet ver daar vandaan zit op een kleine tien minuten rijden een Volvo handelaar en service garage. Ook nu geen namen, maar ze zitten ergens tussen Oss en 's-Hertogenbosch in. Ik daarheen, even kort rondgekeken en daar stond hij dan. Een mooie zwarte XC90 T8 R-design van 2018 met anderhalve ton aan ervaring. Nette auto om te zien, even samen met junior door de onderhoudshistorie gelopen en dat zag er al best rooskleurig uit. Voor kleine meerprijs 24 (!) maanden garantie op alles. Ik begin enthousiast te worden. Inruilvoorstel ontvangen (exact volgens verwachting, en ja teleurstellend) voor de V8 en offerte laten opmaken voor de T8. En nu begint het dubben.

Ik heb een jaar of twee geleden een Excelletje in elkaar gefietst om de kosten V8 en T8 tegenover elkaar te zetten. Het jaarvoordeel van de T8 ten opzicht van de V8 was bijna €5,000,- Hollandse euro's. Maar dat was twee jaar terug, er is intussen nogal wat veranderd. Denk aan brandstofprijzen en de prijs per kilowattuur. Maar ik kom nergens aan het werkelijke verbruik van een T8. Niemand die kan zeggen: "ik gebruik x-aantal Kwh per jaar, en dat is gemiddeld zoveel per km". Lastig rekenen als variabelen variabel zijn. Maar even onze situatie:

- 1x grote gezinskar voor vrouw, kinderen, hond, boodschappen, sportende kinderen en twee keer per jaar een marktplaatsmeubel aankoopfaal door vrouwlief in Schubbekutteveen. Goed voor 18.000km op jaarbasis als we de vakanties meerekenen.
- 1x C70 (Liquid's ex) goed voor 12.000km op jaarbasis
- 1x 850 T-5R (gestald en geschorst, wachtende op betere tijden) goed voor 20km (twintig ja) op jaarbasis. Tsjah, de Volvo Klassieker Beurs houden ze in mijn achtertuin, ding wordt niet eens warm.

Bij een T8 zal de C70 minder gaan rijden, ik overweeg zelfs een schorsing van december tot maart. Maar ik wil altijd twee auto's beschikbaar hebben voor het geval dat. De C zal hooguit 5000km gaan rijden en de 850 zal jaarlijks ook niet meer dan 2500km maken gok ik. De T8 zal rond de 20.000km gaan rijden. Ik zal deze ook gaan leasen, dus de aanschaf is niet zo heel boeiend.

Mijn nederige excuses voor de enorme lap tekst, maar is er hier iemand met een XC90 T8 die jaarlijks ongeveer 20.000km weg is van huis én die zijn of haar verbruik/kosten met mij (of iedereen hier) wil delen? Ben vooral heel erg benieuwd naar het gemiddelde verbruik en het aantal kaaweehaas dat gestekkerd is en of zo'n T8 tijdens het rijden voldoende oplaadt om tot een laag gemiddeld verbruik te komen. De berekening die ik nu heb liggen zegt dat ik 5,6 jaar in de T8 moet rijden om er financieel gewin bij te hebben terwijl dit twee jaar geleden nog na twee jaar was. We hebben overigens (nog) geen zonnepanelen.

Groet! (En alvast een goede jaarwisseling).

Afbeelding
www.volvomakelaar.nl | YouTube kanaal Volvodrive Magazine
Wagenpark: XC90 T8 Twin Engine R-Design - 850 T-5R Cream Yellow - C70 2.4i summum Polar White
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1552
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Wordt lastig om hier een juiste verbruiksopgave van te krijgen omdat iedereen anders omgaat met het laden / aantal km's per rit.
Ik rij bijvoorbeeld voornamelijk ritjes van 30-40 km , die doe ik dan ook elektrisch, de stekker gaat altijd in de auto als deze op de oprit staan.
En af en toe heb ik een langere rit die dan om benzine vraagt. Soms wat vaker een langere rit achter elkaar, dan weer een maand alleen korte stukjes.
Over de afgelopen 40000 km's heb ik dan ook een benzine verbruik van 3,3 op de 100. Hoeveel stroom ik getankt heb weet ik zo niet.
Dit alles sinds 2,5 jaar in een V60 T6. Met mijn vorige auto (XC90 T8) zat ik op een verbruik van 4,5 op de 100 geloof ik, die kwam wat minder ver op een lading stroom.

Maar andere gebruikers van een Plug In Hybride auto laden bijvoorbeeld niet zo vaak, of maken elke dag lange ritten. Die zullen dus een heel ander verbruik hebben van benzine / stroom.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Sracovlov
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.12.2019 - 10:13

Heb je ook foto's van de C70 en T-5R?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ha Spin, herkenbaar verhaal. Heb een kleine drie jaar geleden ook voor de keuze gestaan: een V8 of een T8. Het is de T8 geworden. Verstand heeft het gewonnen van de emotie. Ik rijd 30K per jaar, met een gemiddeld verbruik overall van 1:18. Naast de liters benzine tank ik zo'n 3000 kWh aan stroom. Dat doe ik voornamelijk van mijn eigen zonnepanelen en omdat ik zonder het laden die kWh's terug zou leveren reken ik voor de kosten daarvan met mijn terugleververgoeding van 7 cent per kWh.
Zoals Jeroen ook al aangeeft is het daadwerkelijke verbruik van zoveel variabelen afhankelijk dat het lastig is om mijn situatie op jouw situatie 1:1 over te nemen. Toch geeft het wel een indicatie als je even uitgaat dat elke 10K aan kilometers je 1000 kWh aan stroom zou kosten (zoals in mijn situatie) bij een verbruik van ergens tussen de 1:15 en 1:18.
Laden tijdens het rijden (gebruik van de charge functie) is het meest inefficiënt wat je kunt bedenken, ik doe dat dus ook nooit. Ga je nooit laden dan ga je ben ik bang niet veel beter halen dan 1:10 a 11.
T.o.v. je V8 schiet je dan niet heel veel op behalve dat de MRB nog 2 jaar 50% korting heeft.
Heb je toevallig een eigen zaak? Ook daar valt mogelijk nog wel iets te winnen. Ik rijd de T8 voor IB privé en voor de BTW zakelijk. Zakelijk heb ik dus BTW aftrek en geen bijtelling. Zakelijke kilometers kun je vanaf morgen dan voor 21 cent aftrekken van je winst.
Ben wel benieuwd naar je berekening en wil wel anders even via PM met je meerekenen. Succes met de afwegingen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Dannyk
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 05.07.2014 - 13:27

Ik heb ff de Volvo app er bij gepakt, en die gaat maar 3 maanden terug. In de afgelopen 3 maanden heb ik relatief veel lange afstanden gereden (dus minder geprofiteerd van korte ritjes die je puur elektrisch kunt rijden). Verhouding stroom/benzine was 18% om 82%. Volvo app geeft een verbruik aan van 6.8l per 100km (dat is 1 op 14.7). Dat is inclusief een rit heen en terug naar Gent. Omgerekend naar 1.000 km komt het verbruik (ongeveer) uit op 63 kWh prik en 56 liter benzine.

Mijn gebruik: ik laad altijd thuis en op andere lokaties voorzover er een laadmogelijkheid beschikbaar is. Verder rijd ik vrij rustig, dwz: gewoon de maximaal toegestane snelheid en niet al te snel optrekken bij stoplichten.

Kun je hier wat mee?
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Heb afgelopen vakantie een T8 als vervanger van mijn V8 meegekregen, was zeker een upgrade. Voor de grap wel eens gekeken naar tweedehands opties. Maar ik las nogal veel verhalen dat de electromotor achter niet echt robuust is, die geeft nogal eens de geest (https://www.google.com/search?q=erad+is ... sues+volvo). Het vervangen van deze motor kost nogal wat manuren (hele subframe eronder uit oid?). Heb je deze potentiele kostenpost ook meegenomen in je berekening?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

LPG in de V8 leggen?
Ik maak van mijn V8 (op LPG..) direct de stap naar electrisch tzt. Kostentechnisch denk ik dat V8 op LPG het wint van de T8...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
FJLBlok
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21.08.2013 - 13:09

Reken je de afschrijving van een XC90 T8 ook even mee... Gezien het risico op verval van elektromotor en accu (en MRB 100% na 2026 geloof ik) vrees ik met grote vrees dat de waarde in elkaar zakt...
Ik heb zelf de keuze anders gemaakt. Ik ging van een ML 55 AMG (5,5 V8 met 1 op 3,5 - 5,5 als gem. verbruik) naar een V90 T4, dus conventionele benzine motor. Getwijfeld tussen een XC90 T8, XC90 T5 en deze V90 T4.
De T8 is op papier heel erg interessant maar ik betwijfel of de auto waardevast is... T5 had op dat moment niet de opties die ik er graag op wilde hebben en de V90 was 4 jaar jonger en 50K kms minder....
Moeilijke keuzes allemaal.....
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes...."
Gebruikersavatar
Spin!
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 13.07.2006 - 11:10
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Bedankt voor de reacties. Ik ben afgelopen weken gaan proefrijden in verschillende uitvoeringen en twee weken geleden de knoop doorgehakt. Ik heb een T8 R-Design MY17 gekocht, volledig dealer onderhouden. Als hij er is zal ik een fotootje plaatsen.

Vorig weekend onze eigen V8 te koop gezet en deze heeft genoeg aandacht. Mocht iemand interesse hebben…

https://link.marktplaats.nl/m1934940914
www.volvomakelaar.nl | YouTube kanaal Volvodrive Magazine
Wagenpark: XC90 T8 Twin Engine R-Design - 850 T-5R Cream Yellow - C70 2.4i summum Polar White
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooi man gefeliciteerd. Heeeele fijne wagen die XC90 T8. Zal mijn broertje even tippen voor de V8. Succes met de verkoop.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Spin!
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 13.07.2006 - 11:10
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Inmiddels rijden we een aantal weken in de T8. De V8 was redelijk snel verkocht en bij het wegrijden keek ik hem na tot aan het einde van de straat en toen voelde ik me ontzettend rot. Zoveel plezier gehad van die V8, was echt een superfijne auto. Alsof je een puppy aan de boom knoopt en op vakantie gaat.

Toen de T8 opgehaald en potverdikkie wat rijdt dat lekker. En zuinig! Van 1 op 8 naar 1 op 18 gemiddeld. Een grote stap vooruit in de techniek. De eerste generatie XC90 is ontworpen eind jaren 90 en vanaf 2002 op de weg gezet en niet heel veel vernieuwd tot de laatste in zijn oude vorm van de band af rolde. Nu we 15 jaar verder in de tijd zijn gestapt is het verschil in rijbeleving enorm te noemen. In niets lijkt de nieuwe XC90 op de oude.

We zijn er inmiddels ook al mee op vakantie geweest (weekendje lambal park). 3 vrouwen, tassen en hond...maar dat was in de oude ook geen issue. Maar wel heerlijk rijden, pilot assist aan en cruisen maar. Ik kan er wel aan wennen.

Zoals beloofd een fotootje, en iemand vroeg naar foto's van de T-5R en C70, plak ik erbij. De T-5R moest destijds de trouwauto zijn, dat is nu 11 jaar en 363 dagen geleden en nog steeds samen, ook nog met dezelfde vrouw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
www.volvomakelaar.nl | YouTube kanaal Volvodrive Magazine
Wagenpark: XC90 T8 Twin Engine R-Design - 850 T-5R Cream Yellow - C70 2.4i summum Polar White
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Mooi wagenpark! Ik kon er vorig jaar ook wel aan wennen, 2 weken tijdelijk rijden met een T8. Was even slikken bij het inleveren.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Wat een leuk verhaal met foto's!
Veel plezier met alles en iedereen.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Heel goed geschreven openingspost, heb 'm nu pas gelezen. En hele fraaie XC90 !
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
V70Rene
4th Gear member
Berichten: 695
Lid geworden op: 02.03.2007 - 20:05

Mooie XC … en in Brabant gekocht bij de Volvo specialist - waar we de naam niet van noemen .? Overigens een erg mooi wagenpark heb je staan !!
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
Gebruikersavatar
Spin!
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 13.07.2006 - 11:10
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

V70Rene schreef: 23.03.2023 - 11:48 Mooie XC … en in Brabant gekocht bij de Volvo specialist - waar we de naam niet van noemen .? Overigens een erg mooi wagenpark heb je staan !!
Dank! Wel in Brabant, niet in Den Bosch of omgeving. Deze heeft zijn stempeltjes van Bluekens uit Breda. Erg fijne dealer al zeg ik het zelf.
www.volvomakelaar.nl | YouTube kanaal Volvodrive Magazine
Wagenpark: XC90 T8 Twin Engine R-Design - 850 T-5R Cream Yellow - C70 2.4i summum Polar White
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik kan je verhaal over de oude versus de nieuwe XC90 helemaal volgen. Verschil van dag en nacht. Veel plezier met de T8. R-design vind ik zelf ook de mooiste uitvoering.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Spin!
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 13.07.2006 - 11:10
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Om een aanvulling te geven aan de beginpost wat verbruik betreft.

De V8 was niet uit te lezen, maar die had een gemiddeld verbruik van 22 cent per kilometer.
De T8 (lang leve de Volvo app) zit nu op 16 cent kosten per kilometer. Op dit moment een kostenbesparing van 1700 euro op jaarbasis als ik uit ga van 15000km jaarkilometrage.

Gerekend met brandstofprijs van €1.75 per liter en €0.40 cent per kWh.
www.volvomakelaar.nl | YouTube kanaal Volvodrive Magazine
Wagenpark: XC90 T8 Twin Engine R-Design - 850 T-5R Cream Yellow - C70 2.4i summum Polar White
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik schreef hier laatst in mijn eigen draadje het volgende over nadat bij mij de OBC overleden was en ik ruim 1 week zonder te kunnen laden rondreed:

"Wel interessant om te zien wat het verschil in verbruik is met en zonder opladen. Dat kon ik immers de afgelopen anderhalve week mooi testen. Zonder opladen was het gemiddelde verbruik over 686 km 9,2 liter/100km (1:11). Met laden is mijn verbruik gemiddeld 5,6/100 km (1:18) over de afgelopen 88K km's. Als ik dat even omreken is het verschil met 88.000 km dus 8000 om 4900 liter benzine. Bij een gemiddelde benzineprijs van 1,90/ltr is dat toch een besparing van bijna 6.000 euro. Tuurlijk moet ik daar ook nog mijn stroomverbruik van aftrekken, maar dat is in mijn geval ca. 7500 kWh a 7 cent (ik reken met de terugleververgoeding omdat ik anders 7 cent voor het overschot aan zonne-energie had gekregen) en ca. 10 euro per maand aan externe laadkosten. Kom ik totaal dus op minder dan 1000 euro uit over 88K km's en bijna 3 jaar. Tel daar nog even de 50% korting MRB bij op (2.160 euro) en de netto besparing komt uit op 7250 euro in 3 jaar en 88K km's."

De T8 is zo gek nog niet! Klinkt natuurlijk heel anders dan de V8 maar daar kun je nog een Heico set voor aanschaffen :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Spin!
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 13.07.2006 - 11:10
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Zo kwam ik er gisteren achter dat je de interieurverlichting kan instellen op kleur. Subtiel aanwezig. Zal in het donker een keer fotootje schieten.

Wie gaat er zondag naar de Elandrun?
www.volvomakelaar.nl | YouTube kanaal Volvodrive Magazine
Wagenpark: XC90 T8 Twin Engine R-Design - 850 T-5R Cream Yellow - C70 2.4i summum Polar White
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”