Nieuwe Geartronic na rampzalige flush

Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4090
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik heb mijn laatste V70 ook bij de dealer laten flushen op pakweg 100K km. Dealer had toen net zo'n powerflush-apparaat aangekocht en mijn auto is gedaan met de leverancier erbij, beetje als opleiding. Ik ga er dan vanuit dat het goed is gebeurd. Dit was voor mij eerder preventief, ik had geen last van bonken e.d., en merkte dan ook na de flush weinig verandering. Zeker geen verslechtering.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

En hoe is het afgelopen?
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Vorig jaar is de TF80-SC bak van onze V70 tijdens het rijden ‘geplofd’ met een totale revisie inclusief omvormer, spoelen oliekoeler en leidingen etc. tot gevolg. Kosten +/- 4k bij Autrans. Kosten bij de dealer zijn geoffreerd op 8,5k. (Nee dat is géén typefout!)
Bak schakelde tot de plof zijdezacht en erna idem dito!

Flushen (I), de bak van de V70 is in 2018 bij 200.000 geflushed en er is de voorgeschreven synthetische olie in teruggegaan en reed zoals gezegd daarna dus altijd perfect, nooit één bonk of iets anders gemerkt. Het schakelen gebeurde nagenoeg onmerkbaar.

Flushen (II), de bak van de C70 is geflushed (103.000km) en daar is toen synthetische olie in gegaan i.p.pv. de SJ3309. Dit was tegen mijn zin, maar flusher gaf aan dat het geen verschil maakte en er al ‘honderden’’ van deze bakken zijn geflushed en afgevuld met die ‘niet voorgeschreven’ synthetische olie zijn afgevuld. En als ik er écht op zou staan kon er 3309 in maar moest die besteld worden en wat doe je dan als de auto al aan de spoelmachine staat… Heb ik wel van geleerd, voortaan bij het maken van de afspraak direct en duidelijk afspreken wat erin moet én dan gaat erin wat ik wil en niet wat de ‘specialist’ zegt!

Voor de flush schakelde de bak 110% perfect, zonder enige bonk of zelfs maar gevoel van een schakelmomemt. Na de flush met de synthetische olie erin is de bak een stuk minder fijn gaan schakelen. Meestal heel goed en soepel, maar van 1 naar 2 bijna nooit meer!, en altijd met een soort gevoel van even kort inhouden. Er is verder prima mee te leven en het voelt ook niet aan als een defect, maar gewoon minder soepel en verfijnd. En voor mij niet oncomfortabel genoeg om er direct weer €300 tegenaan te gooien. De C70 wordt ook weinig gebruikt dus noodzaak is wat lager.
Maar de volgende keer gaat er weer 3309 in, wat iedereen of welke specialist ook zegt, erin wat er af fabriek in zat! Kein geloel!
Overigens heb ik met andere reparaties ed. heel goede ervaring met deze zelfde specialist.

Naam van beide specialisten is via PM bij mij op te vragen onder voorwaarde en belofte het daarna ook voor jezelf te houden.

Mijn tips in deze:
- vul de bak na een flush af met 100% exact dezelfde olie als waarmee de auto is geleverd, letterlijk!!
- bakproblemen, ga naar een bakspecialst en kijk er eens rond.

Bij Autrans kreeg ik bij het eerste contact direct een rondleiding aangeboden door de eigenaar en heb alles gezien. Het leek wel een automaatbak ziekenhuis cq. kraamkamer met letterlijk verschillende ruimten en monteurs voor het demonteren, schoonmaken, opbouwen en uit-/inbouwen. Ook de omvormer wordt opengemaakt, gereinigd, nieuwe voering (zo heette het geloof ik?) erin en weer dichtgelast en de oliekoeler en leidingen worden gespoeld. Kortom v.z.v. ik kan inschatten weer een nieuwe bak. Zelfs de buitenkant is weer helemaal fabrieksnieuw en schoon!

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik had ook Autrans eens gebeld toen het probleem duidelijk werd en er uberhaupt een nieuwe bak in moest.
Zij vonden de prijsofferte van de dealer best OK en zouden dezelfde diagnose stellen.

De C70 is gisteren opgehaald en hij rijdt weer naar behoren, heb ineens dan de stootrubbers en de achterste schokdempers mee laten vervangen, het kost allemaal wat maar hij zou er weer jaren tegenaan moeten kunnen.

De auto is destijds nieuw gekocht dus dat heeft ook wel waarde, met een okkasie weet je eigenlijk nooit, zeker als het model al sinds 2013 uit productie is.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het doet "even" pijn maar als je er nog een tijd mee door wil is het de enige juiste keuze.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

BlackcurrantV70 schreef: 30.03.2023 - 18:15 Ik had ook Autrans eens gebeld toen het probleem duidelijk werd en er uberhaupt een nieuwe bak in moest.
Zij vonden de prijsofferte van de dealer best OK en zouden dezelfde diagnose stellen.
Dan zijn de prijzen bij Autrans kennelijk ook gestegen.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Wat een geld en wat een pech... Het is een schade aan een onderdeel die iedereen wenst vooral niet mee te maken.
Echter ik meen wel dat er zoveel variabelen kunnen meespelen bij het falen van deze techniek dat het mogelijk lastig is een hoofdschuldige aan te wijzen... Ik heb in de vele keren ( 6 keer ) dat ik geflusht hebt om de 70-80K altijd de syntheet van Kroon afgevuld in de 6 bak Geartronic tot en met mijn huidige XC70 en dat mijn tot volle schakel tevredenheid ..

Blackcurrant: Wens je nog vele jaren plezier met een goed schakelende C70 die zeker een icoon wordt met verstrijken van de tijd. :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Tijdens de testrit door de technieker na de montage van de nieuwe bak werd opgemerkt dat er een probleem was met een turbo klep, die is dan ineens maar mee vervangen.

De after sales director van de dealer vond het wel niet OK dat men me niet gebeld had om deze meerkost eerst met me te bespreken, toen ik er bij het oppikken van de auto echt geen probleem van maakte zei ze me dat ze tegenwoordig erg voorzichtig moeten zijn hiermee want dat sommige klanten zelfs het vernieuwen van ruitewissers uitstellen wegens te hoge kosten…..
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Jullie hebben geen geluk met de bakken van de C70
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

Wel of geen reiniger toevoegen tijdens spoelen is wel een hete discussie! Bij ZF word dit ten strengste afgeraden door de fabrikant...
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”