Geen spanning positie 10 stekkerdoos trekhaak

Plaats reactie
eemzicht
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.03.2023 - 18:10

Hallo Volvo forummers,

Mag ik dit topic opnieuw aanslingeren met een vraag ? Ik heb het probleem met 'de koelkast aansluiting' positie 10 en alle reacties daarop met interesse gelezen.

Mijn vader heeft een V70 3.2 uit 2008 en daar door de dealer een originele trekhaak onder laten zetten incl originele bekabeling, TRM etc. in 2015.
Afgelopen september vastgesteld dat de koelkast ineens niet meer koelt wanneer aangesloten op de auto tijdens het rijden. Daarvoor was het goed. Caravan systeem en koelkast is inmiddels gecheckt en OK.
Ook bij hem vastgesteld dat er geen spanning staat op positie 10 en het vermoeden dat de TRM stuk was. Deze is door de dealer vervangen en Software is opnieuw geladen.
Op dit forum wordt aangeven dat Positie 10 is een geschakelde draad is en dat er niet gemeten kan worden met multimeter en/of spanningzoeker.

De dealer heeft geen testkast om de trekhaakaansluiting zelf te controleren en geeft aan dat alles goed moet zijn omdat auto zelf uitgelezen is, software is geladen en er geen foutmeldingen zijn.
Is er een manier om positie 10 spanning te laten geven ( schakelen) bijvoorbeeld onder belasting ? zodat we dit zelf kunnen testen voordat hij de caravan weer uit de stalling haalt en het dan op moet lossen als het niet werkt ?
Op voorhand bedankt voor reacties :-) Met beste groeten Ronald
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27449
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

[modsbreak]
Heb je vraag naar het juiste board verplaatst
[/modsbreak]

En om mee te denken: ik zou eens contact opnemen met een trekhaak inbouwer, zij kunnen mogelijk beter zoeken naar dit probleem.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Is deze misschien gekoppeld met de 12v voeding in je kofferbak? En is daat de zekering nog van heel? Verder: Kleine tip van een ervaringsdeskundige. Let op bij de stops onderweg want je accu is zo leeg bij een constante draad aan je caravankoelkast. De mover accu kan dan met 2 startkabels je probleem weer verhelpen.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
eemzicht
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.03.2023 - 18:10

Hallo Rippie,

Hij is aangesloten met de originele Volvo bekabelingsset en het TRM module kastje. Ook is de software geladen. Zekeringen in het zijvak achterin zijn allemaal ok.
Meerdere forumleden geven aan dat ze geen de spanning op positie 10 hebben met contact aan en als de motor loopt en dat je dat ook niet kunt meten met een multimeter en of spanningzoeker. Ik neem dan maar even aan dat het relais pas inschakelt als er een gebruiker wordt aangesloten en er stroom gevraagd wordt.

De trekhaakmodule is nu vernieuwd en we zouden graag controleren of positie 10 voor de koelkast het ook echt weer doet voordat we straks bij de stalling staan om weg te gaan en er dan achter komen dat 'het' nog steeds niet werkt. Is het zo dat we eerst een aanhanger moeten aankoppelen en dat de module deze herkent ( stuurstroom) en dan pas het relais schakelt voor de (laad)stroom positie 10 ?

Groeten Ronald
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Waarom zou je geen spanning kunnen meten met een multimeter?
Een spanningzoeker zal alleen maar werken als het een 12 volt versie is en niet zo'n schroevendraaierkreng met een neonlampje natuurlijk.
Pen 10 is de geschakelde plus, tegenover pen 13 als massa .
Pen 9 is ook een plus, en die is constant ( ook tegenover pen 13 als masssa)
De canbus gestuurde module "weet" door de belasting die er ontstaat dat de steker in de 13 polige contactdoos gestopt wordt dat er een aanhanger aangesloten is.
Ik denk dat de remlichten daar voor worden gemeten, die worden buiten de canbus sturing om direct aangestuurd om de remlichten ook bij ene kapotte module nog te laten werken.
Waarschijnlijk zal dan ook pas de geschakede plus ook daadwerkelijk aanwezig zijn, de sensoren achter en de mistlamp op de auto zelf worden ook uitgeschakeld immers.
Is zou dus meten met een aanhanger steker aangesloten.

In dit topic gaat het er ook over en staan ook wat schema's:
viewtopic.php?t=50693
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1439
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Zekering 9 (15A) en 11 (40A) links achterin, zwarte zekeringkast, zijn in orde?
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Rene64 schreef: 30.03.2023 - 19:40 Waarom zou je geen spanning kunnen meten met een multimeter?
....
De canbus gestuurde module "weet" door de belasting die er ontstaat dat de steker in de 13 polige contactdoos gestopt wordt dat er een aanhanger aangesloten is
Precies dit, inderdaad.
Dat is volgens mij wat bedoeld wordt met "kun je niet zomaar meten": je multimeter direct op de stekker zal niet werken, zonder aanhanger, want de module "weet" dat er niets is aangehaakt en schakelt dus 10 niet in.
10 schakelt pas in als aan de schakelvoorwaarde is voldaan - dat zal waarschijnlijk iets met de verlichting te maken hebben, maar volgens mij weet niemand (buiten de programmeurs van de TRM) wat precies die voorwaarden zijn en dus is dat heel lastig te faken. TS was op zoek naar een manier om dit zonder de caravan van stal te halen te checken.

Paar opties voor zover ik het snap: je sluit toch een verbruiker aan (dus niet de caravan maar iets draagbaarders, zoals een fietsendrager?) en voldoet daarmee aan de schakelvoorwaarden en kunt dus alsnog pin 10 meten. Vereist wel wat handigheid want als het goed is, is het allemaal waterdicht en kun je dus niet zomaar bij pin 10 als er eenmaal een stekker in zit. Daarnaast zou de TRM ook nog zo slim kunnen zijn dat pin 10 weer wordt afgeschakeld als er geen stroom loopt/gaat lopen.
Optie twee is een andere (contact) geschakelde draad gebruiken als voeding voor pin 10. Hiermee bypass je de TRM dus helemaal en zal er altijd spanning te meten zijn op 10 versus 13. Dan rijd je dus wel met een live pin rond, ook zonder aangesloten aanhanger/fietsendrager/caravan en daarnaast moet je daarvoor een geschakelde draad vinden die gezekerd is op een juist amperage.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20596
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Steek eens een loze stekker in die contactdoos. Dan denkt de auto misschien dat er iets is aangesloten ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Msuidgeest schreef: 03.04.2023 - 17:57 Steek eens een loze stekker in die contactdoos. Dan denkt de auto misschien dat er iets is aangesloten ...
Daar heb je een goede, als je in de rand van de 13-polige schakelaar kijkt, hoort er normaal een micro switch te zitten die detecteert, dat er een plug in geschoven is.
Ik heb dat bij mijn Volvo nog niet bekeken, maar bij mijn vorige auto's werd daardoor wel de geschakelde 12 V aan gezet.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Ik heb nog eens verder gezocht.
Er zit inderdaad een microswitch in de 13 polige aansluiting.
Deze is normaal om de mistlamp van de auto uit te schakelen en die van de aanhanger te laten werken.
Die schakelaar zal ook wel gebruikt worden om de spanning er op te zetten zodat er 2 voorwaarden zijn: contact aan en steker er in.
Inderdaad gewoon een losse steker er in doen en daar aan meten.
Eventueel een 12 volt 5 watt lampje nemen als een multimeter niet werkt vanwege te lage belasting.
Let er wel op dat de massa's voor de diverse functies niet gekoppeld mogen worden.
Misschien is een losse steker kopen en daar een laampje van 5 watt in monteren op de plek waar de draad normaaal in gaat en dat lampje op pen 10 en 11 aansluiten.
Dan heb je een simpele teststeker gemaakt waar je altijd mee kan testen of de spanning aanwezig is :happy:
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Ik kan die microswitch op het wiring diagram niet vinden - zou daar nog verschil in zitten tussen versies?
Zo te zien gaat de massa (3,13,11) via de TRM naar massa, dat zou misschien ook de switch kunnen zijn. M.a.w. een verbruiker aansluiten tussen 9 en 11 zou misschien de switch kunnen zijn.

Pin 12 wordt zelfs "indication trailer" genoemd, maar die gaat nergens heen :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27449
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die microswitch is een klein drukknopje dat tegen de plus van het mistlicht wordt geduwd.
Geen aanhanger is geen contact en anders dus wel.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”