dimlichtstand laat verlichting uit gaan

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
jpandriesse
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29.06.2018 - 14:58
Locatie: Heerewaarden

Beste allen,

Graag jullie gedachten over het volgende.
Sinds kort heeft mijn v70 ('98 classic) dat als ik de lichtschakelaar op de dimlicht stand (stand 2) zet dat de verlichting zowel voor als achter als op het dashboard uit gaat. Als ik de schakelaar op stand 1, stadslicht, zet doet de verlichting het wel en ook de groot licht functie werkt.

Ik zou denken de lichtschakelaar, maar zowel proberen met een 850 schakelaar (die heeft alleen wel een andere pinbezetting) als proberen met een schakelaar welke ik opgestuurd kreeg, geeft het zelfde beeld. Zou het dan toch een ander probleem kunnen zijn?
Alle zekeringen zijn overigens gecheckt en goed.

Wie heeft raad voor mij, waar het te zoeken.
Met vriendelijke groet,

Joris Andriesse
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26992
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Klinkt toch als een probleem met de lichtschakelaar want de verlichting werkt wel in een andere stand.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Probeer eens met de contactsleutel te bewegen/rammelen.
Als de verlichting dan wél werkt, zit het in het electrisch deel van het contactslot.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26992
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb nog wel een goede lichtschakelaar liggen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
jpandriesse
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29.06.2018 - 14:58
Locatie: Heerewaarden

Ik ben gisteren bij Rima langs geweest en heb daar 4 schakelaars geprobeerd, durf wel te stellen dat daar het probleem niet zit.

Nu kreeg ik via het VolvoV70 forum de volgende tip:
"Het andere wat kan gebeuren is een rare, een gare stekkerdoos van de trekhaak. (indien van toepassing)
Als je zo'n rukpukkel hebt aan de wagen dan kán de achterkant van de stekkerdoos geoxideerd zijn waardoor je hele rare storingen krijgt. Waaronder het dimlicht probleem wat je nu aan kaart. (zelf namelijk bij de hand gehad van mijn eigen V70 - 1997)
Het vervangen van de stekkerdoos en de boel water dicht bood soelaas en verhielpen de problemen..... "


Daar ben ik mee aan de slag gegaan. De stekkerdoos van de trekhaak zag/ziet er spik en span uit. Binnenin de auto de stekkers, van de trekhaak kabelboom eens losgetrokken, maar dat maakte geen verschil. Maar omdat die stekkerdoos toch wel eens eerder voor een issue gezorgd lijkt te hebben, toch alle zekeringen nog eens nagelopen.
Wat blijkt, naast alle zekeringen van de lampen, die ik allemaal al meermaals langsgelopen had, is er ook 1 zekering speciaal voor de lichtschakelaar (een heel stuk verder in het rijtje). Die was doorgebrand.... 😲

Voor nu is het probleem dus opgelost, maar nog wel uitvogelen hoe dat kan. Ik verdenk toch die stekkerdoos.
Met vriendelijke groet,

Joris Andriesse
jpandriesse
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29.06.2018 - 14:58
Locatie: Heerewaarden

jpandriesse schreef: 29.03.2023 - 11:55
Wat blijkt, naast alle zekeringen van de lampen, die ik allemaal al meermaals langsgelopen had, is er ook 1 zekering speciaal voor de lichtschakelaar (een heel stuk verder in het rijtje). Die was doorgebrand.... 😲

Voor nu is het probleem dus opgelost,

Wat ik overigens dus wel een hele vreemde werking vind, want hoezo wel branden op stadslicht, maar niet op dimlicht????
Met vriendelijke groet,

Joris Andriesse
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Goud!
forum met tips......
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Ben wel benieuwd, welke zekering speciaal voor de lichtschakelaar is?.
jpandriesse
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29.06.2018 - 14:58
Locatie: Heerewaarden

Dat was, even uit het hoofd, nr 31 of nr 32.
Met vriendelijke groet,

Joris Andriesse
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”