Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

raspaardje schreef: 31.03.2023 - 00:52 Precies. Als mijn auto regenereert en ik zit gedurende de regeneratie niet alleen maar op de snelweg dan valt de roetfilter=vol status terug nvan 90% naar 10 of 12%.
Naar 8% als ik echt alleen maar snelweg rijd.
Naar 4 of 6% als je echt goed doorblaft op alleen maar snelweg.
Kun jij dat zien op je scherm?
Ik zie via mijn OBD Nexus drongel wel of het proces aan de gang is bijv door oplopen Temp DPF...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ja, dat zie ik via een extra geïnstalleerde device (https://esid.se/).

Met naast heel veel andere info, de volgende gegevens over het roetfilter:
1. % roetfilter vol (berekend): ik weet precies bij welk % mijn auto de regeneratie gaat starten.
2. # km gereden na laatste regeneratie: dit getal zegt eigenlijk iets over je rijpatroon, hoe belastend deze is voor je roetfilter. Ik haal +- 1500 km tussen 2 regeneraties (want 99% snelwegverkeer, lange afstanden) terwijl als je veel korte stukjes op andere wegen rijdt dat aantal km veel minder is. De berekende parameter "roetfilter vol" (zie 1.) loopt sneller op.
3. % actieve regeneratie (regeneratiestatus 0 - 100%): je weet dat je auto aan het regenereren is en dat je die regeneratie wil afronden. Soms rijd ik dus nog even door omdat ik de regeneratie niet wil afbreken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Vraag me eigenlijk af, dit kan je eigenlijk alleen weten als je monteur bent incl deeltjes teller..

Of bij kleine ritjes je ook automatisch bij de test zakt..

Het lijkt me dat je zelfs vlak voor een regeneratie, goeie waardes moet geven bij de deeltjes test..

Dit zou een mooi beeld geven.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

myalexx schreef: 31.03.2023 - 12:29 Of bij kleine ritjes je ook automatisch bij de test zakt..
Risico is in ieder geval een stuk groter dan bij een auto die regelmatig lange afstanden maakt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

nee niet automatisch .
een D2 vervuild sowieso intern niet zoals een D4 met de egr en vea zuigerveer perikelen .
Rijd zelf ook geen mega afstanden en soms is het niet anders en echt slecht met 8x per dag 3km en woonwerk is ook slechts 25km enkeltje maar wel gewoon geslaagd met 500k . Gebruik wel de standkachel om dan die 25km geheel op bedrijfstemp af te leggen .
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

raspaardje schreef: 31.03.2023 - 09:47 Ja, dat zie ik via een extra geïnstalleerde device (https://esid.se/).

Met naast heel veel andere info, de volgende gegevens over het roetfilter:
1. % roetfilter vol (berekend): ik weet precies bij welk % mijn auto de regeneratie gaat starten.
2. # km gereden na laatste regeneratie: dit getal zegt eigenlijk iets over je rijpatroon, hoe belastend deze is voor je roetfilter. Ik haal +- 1500 km tussen 2 regeneraties (want 99% snelwegverkeer, lange afstanden) terwijl als je veel korte stukjes op andere wegen rijdt dat aantal km veel minder is. De berekende parameter "roetfilter vol" (zie 1.) loopt sneller op.
3. % actieve regeneratie (regeneratiestatus 0 - 100%): je weet dat je auto aan het regenereren is en dat je die regeneratie wil afronden. Soms rijd ik dus nog even door omdat ik de regeneratie niet wil afbreken.
Raspaardje wat mooi systeem..... ehhhhh kan dat ook in mijn auto op die manier?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kijk maar eens op de site, dit is echt puur voor Saab.

Volgens mij zie je in Vida de status van het filter?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Het zijn gewoon de gegevens die met de juiste software via de OBD poort zijn uit te lezen.
Deze device is door een ex-Saab engineer geknutseld en volledig geïntegreerd in de standaard boordcomputer.

Niks voor een Volvo dus...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

raspaardje schreef: 31.03.2023 - 14:19 Het zijn gewoon de gegevens die met de juiste software via de OBD poort zijn uit te lezen.
Deze device is door een ex-Saab engineer geknutseld en volledig geïntegreerd in de standaard boordcomputer.

Niks voor een Volvo dus...:-)
AHA dat is wel leuk, ik heb overigens de gegevens wel via de OBD poort met de NEXUS drongel en dan op mn Iphone.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

redracer schreef:nee niet automatisch .
een D2 vervuild sowieso intern niet zoals een D4 met de egr en vea zuigerveer perikelen .
Rijd zelf ook geen mega afstanden en soms is het niet anders en echt slecht met 8x per dag 3km en woonwerk is ook slechts 25km enkeltje maar wel gewoon geslaagd met 500k . Gebruik wel de standkachel om dan die 25km geheel op bedrijfstemp af te leggen .
Wij hebben dan een d3 5cyl

Rijden regelmatig kleine stukjes, boodschappen etc..
Lang verhaal, maar hebben geen diesel voor de dagelijkse lange afstanden. Rijd 10 a 15 k per jaar privé.
Daar heb ik een bedrijfs bus voor, vrouwtje met de fiets..

Zo nu en dan ritje Amsterdam —> Limburg, Duitsland etc.. dat wel..

Vroeg me meer af hoe zo’n systeem werkt want als hij regenereert laat ik hem wel altijd draaien tot het verbruik weer zakt..

Je zou toch zeggen dat het systeem misschien vaker moet regenereren, maar dat de uitstoot gelijk blijft..
Stier03
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 02.12.2021 - 19:49

Was vandaag bij mijn garage geweest voor een apk afspraak te maken. Toen vroegen ze of ik tijd had voor een test ivm nieuwe apk eisen. gelukkig had ik die en de test voor de deeltjes test kwam uit op NUL. super blij mee natuurlijk, dit mede door veel op de snelweg te rijden en in NL eigenlijk zelden in de 6de versnelling, ook is de EGR klep weggeschreven.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

tja uitstoot, zie de officiële verschillen tussen euro classificaties...

https://duitsemilieusticker.nl/euro-1-t ... -voertuig/
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Pajero staat nu op de brug bij het apk station, 50.000 deeltjes en mag er een miljoen hebben.
Dikke prima dus 8)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1317
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Mooi man! Keurige waardes nog voor een auto van 16 jaar oud.
Maakt me des te nieuwsgieriger naar het werkelijke percentage wat afgekeurd wordt op de deeltjesteller
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik was zelf nogal verbaasd aangezien ik dus nooit op het filter let.
Heb er van tevoren niets aan gedaan met middeltjes of stevig doorrijden, auto maakt hele korte stukjes, lange ritten en draait minimaal uur per week zo'n beetje stationair als ik buiten bezig ben en telkens een stukje moet verplaatsen.
Enige modificatie is een EGR die voor de gek wordt gehouden en daardoor dicht blijft.

Had tussen wat afspraken door tijd en zou sowieso de middag thuiswerkend af maken, apk station ligt op de route naar huis dus na een rit van +/- 35 kilometer de auto daar neergezet.
Meting is gedaan met een warme motor, tempo naar de apk toe was gewoon 110 km/h op de cruise control op 2000 toeren.

Mijn eigen verwachting met de leeftijd en 314.618 kilometer op de teller tijdens de was een afkeur, had ook prima geweest maar dit is goed nieuws.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Echo
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 27.09.2012 - 17:08
Locatie: Gorinchem

Kak, vorige week APK en 3.974.000 deeltjes...... XC60 2011 2.0d 5-cyl. 270.000 km. Dat wordt dus administratief uitschrijven :-(
Vorig: 20 jaar Ford Mondeo Wagon MK3 (3x)
Nu: Volvo XC60 D3 (5-cyl, 163pk) MY2011
Mods: R-Design stuur, R-Design achterbumper met dubbele eindpijpen, Volvotune 163/400>185/480.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het roetdeeltjes casino.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

WillyWortel2 schreef: 04.04.2023 - 18:52 Het roetdeeltjes casino.
ja joh er lijkt geen touw aan vast te knopen inderdaad...EGR was bij Fredhead dicht en dat zou dan theoretisch moeten schelen misschien.... niemand die het echt echt weet en weer een verdienmodelletje erbij voor de autohandel..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Echo schreef: 04.04.2023 - 15:41 Kak, vorige week APK en 3.974.000 deeltjes...... XC60 2011 2.0d 5-cyl. 270.000 km. Dat wordt dus administratief uitschrijven :-(
Er zijn best nog wat opties voordat je echt uitschrijft ( en €200 p maand MRB gaat betalen ).
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bover schreef: 04.04.2023 - 19:06
WillyWortel2 schreef: 04.04.2023 - 18:52 Het roetdeeltjes casino.
ja joh er lijkt geen touw aan vast te knopen inderdaad...EGR was bij Fredhead dicht en dat zou dan theoretisch moeten schelen misschien.... niemand die het echt echt weet en weer een verdienmodelletje erbij voor de autohandel..
Volgens mij wordt de meting zo gedaan dat de EGR altijd dicht zou moeten staan.
Ook bij de nog werkende exemplaren.

Dat heb ik tenminste in mijn herinnering opgeslagen.
Daarnaast "zeg het inderdaad maar" als je vervolgens ziet dat de auto van echo bijna 4 keer op de norm zit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”