Rare fratsen..

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Rotterdam-Zuid
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 23.06.2022 - 10:27

OGA244 schreef: 02.04.2023 - 12:22 Met n spuitlans op je achterbumper spuiten levert zomaar een open achterklep op
Alleen als je sleutel binnen bereik is..Ligt deze in je auto dan gebeurt er niets..
Volvo XC40 T4 Plugin Hybrid Plus Dark / Bright Dusk // 01-2023
-
-
Volvo V50 Momentum 2.0D
Volvo 850 2.5 10v
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 02.04.2023 - 11:41
Hans Eilander schreef: 29.03.2023 - 21:48Maar je moet toch de auto in de wasstraat vergrendelen, ivm ingeklapte spiegels?
Hieruit begreep ik dat jij je auto in de wasstraat enkel afsluit om de spiegels in de te klappen. Ik kan het niet anders lezen.
Laat ik het proberen uit te leggen. De wasstraat waar ik kom, (Kärcher) daar stel ik de auto tussen de rails. Spuit de velgen in met velgenreiniger. Daarna sluit ik de auto af, (spiegels klappen in) en kies het wasprogramma. De auto blijft op zijn plaats (handrem) en de wasinstallatie rijdt over de auto heen en weer. Ik kijk op afstand naar het wasprogramma, tot het klaar is. Er word juist geadviseerd, om de spiegels in de wasstraat in te klappen. Dit om te voorkomen, dat de borstels mogelijk al te enthousiast zijn, en je "zonder" spiegels de plaats moet verlaten. Ook spuit ik gedurende het proces, niet met een hogedrukspuit op de achterkant van de auto. Omdat deze niet voorhanden is, dan alleen in de box ernaast. Sommigen geven de voorkeur, om voor het echte wassen, de auto eerst met een hogedrukspuit voor te behandelen. Dat doe ik nooit. Ik rij de auto in de wasstraat als hij nog nat is van de dauw s,nachts. En na de wasbeurt, droog ik met een zeem ter plaatse, de eventuele druppels af. Dus deuren en achterklep open, en even zemen. Ik ga meestal om de 2-3 maanden even door de wasstraat. ;)
Als ik in het filmpje zie, dat de borstels zelfs een achterklep mee kunnen nemen (er af rukken) dan spaar je mogelijk de spiegels, door ze in te klappen...
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 03.04.2023 - 09:51 Als ik in het filmpje zie, dat de borstels zelfs een achterklep mee kunnen nemen (er af rukken) dan spaar je mogelijk de spiegels, door ze in te klappen...
En daarom gaf ik dus aan dat je dat ook kan doen door beide spiegelknopjes tegelijk in te drukken. Dan hoef je de auto niet af te sluiten en kun je de sleutel in de auto laten liggen zodat de auto niet constant open en dicht gaat door de borstels of sproeiers.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 03.04.2023 - 22:02 En daarom gaf ik dus aan dat je dat ook kan doen door beide spiegelknopjes tegelijk in te drukken. Dan hoef je de auto niet af te sluiten en kun je de sleutel in de auto laten liggen zodat de auto niet constant open en dicht gaat door de borstels of sproeiers.
Daar heb ik op deze manier, nooit zo bij stilgestaan. Dank voor de tip. Voorkomen is beter dan genezen. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

Mijn conclusie n.a.v. bovenstaande reacties: ik neem geen onnodig risico en was mijn bolide wel met de hand en mijdt de autowasstraat.. :-)
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
FLITS34
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47

…….en ook niet vergeten om de regensensor uit te schakelen als je door zo’n wasstraat gaat (Mac Carwash).
Daar moet je de motor laten draaien in de neutraalstand. Ik kon met mijn vorige auto mijn ruitenwissers na afloop in de wasstraat ophalen met forse beschadigingen op het dak als gevolg. Fijn hoor al die elektrische snufjes…….
Helaas zijn er weinig touchless wasstraten…..
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

automatisch openen en sluiten vanaf een bepaalde afstand de sleutel van de auto is en alleen de auto vergrendelen en openen door effectief op de knop te duwen op de sleutel
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
AirBoxeRT
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07

Auto niet in de krasstraat wassen.

In de wasbox de sleutel in het middenconsole leggen.
***
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

🇸🇪Mijn persoonlijke weblog🇸🇪
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2046
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Ik doe beide, periodiek grondig met de hand (in wasbox, thuis ‘op straat/oprit’ wassen mag hier ook niet), maar vaker ‘snel’ door een wasstraat waar je zittend in de auto door heen getrokken wordt. Maar nooit bij een wasautomaat waar de auto stilstaat (in een afgesloten ruimte), daar heb ik sowieso geen goed gevoel bij (en heb de luxe dat er een goed aangeschreven ‘doorrij wasstraat’ in de buurt is). Maar ook dan klap ik (afhankelijk van de stap in het wasprogramma) de buitenspiegels in (of uit) met de knoppen in de deur. Heb nl. ook al eens meegemaakt dat een van de niet ingeklapte spiegels naar voren geklapt was door de borstels. Dat kan vaak zonder dat er meteen iets kapot is, maar ook hier is voorkomen is beter dan genezen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
bluefreefun
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 27.12.2012 - 20:38
Locatie: Midden Limburg

Ik mijd wasstraten, maar puur uit interesse: hoe werkt zo'n doorrij wasstraat? Ik bedoel hoe wordt je auto dan getrokken en waarom zou dat beter zijn dan een wasstraat waar de borstels over de auto heen bewegen?
2018 XC40 T5 AWD Geartronic R-Design Intro Edition
720 Inscription Bursting Blue metallic
FLITS34
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47

Bij de vestigingen van Mac Carwash en waarschijnlijk nog wel meer “ merken” moet je met je auto in een soort begeleidingsgoot rijden en vervolgens komt er een blok tevoorschijn
achter je voorwiel die je dan de wasstraat doorduwt. Omdat de stuurbekrachtiging noodzakelijk om je auto in de goot bij te sturen moet de motor blijven draaien.
Behalve dat je velgen beschadigd kunnen raken lijkt me het absoluut geen goed idee om je auto aan 1 wiel door de goot te duwen.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Gebruikersavatar
bluefreefun
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 27.12.2012 - 20:38
Locatie: Midden Limburg

Bedankt Flits34 voor je uitleg. Ik blijf gewoon tijd vrij maken voor een handwas.
2018 XC40 T5 AWD Geartronic R-Design Intro Edition
720 Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2046
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Heb t eens opgezocht. Kwalitatief zit er schijnbaar weinig verschil tussen een roll-over systeem (auto staat stil) en een kettingwasstraat waar de auto inderdaad aan 1 of 2 voorwielen doorheen getrokken/geduwd wordt met een rol achter het wiel. Die krachten zijn m.i. gering en zeker niet groter dan op andere momenten (remmen, oneffenheden, etc. op hogere snelheden). Motor moet blijven draaien, niet voor de stuurbekrachtiging, wel ivm. stuurslot en de auto moet in neutraal/vrij staan. Dat laatste is bij sommige automatische versnellingsbakken best lastig zeker met een automatische handrem. Kans op beschadiging van velg is er bijna niet, er is voldoende bescherming aangebracht.
Hieronder nog stukjes ‘auto-media’ over dit onderwerp:
https://www.autoblog.nl/nieuws/wasstraa ... oet-142094
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ogle.nl%2F
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Plaats reactie

Terug naar “XC40”