Problemen met acceleratie T4 na onderhoud

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Cavallino
4th Gear member
Berichten: 777
Lid geworden op: 14.07.2008 - 22:23

SaturN schreef:Sinds een klein maandje heb ik mijn T4 ook in bezit. Vanwege het inrijden heb ik de eerste en tweede versnelling niet tot de max gebruikt. Nu ik er aardig wat kilometers op heb staan heb ik diverse sprints gedaan.

Ik merk ook dat de 1e en 2e versnelling geknepen zijn, je voelt, ziet en merkt dat de auto in de overige versnellingen vlotter accelereert. Ik geloof ook dat het volle vermogen pas vanaf de 3e versnelling beschikbaar is. Mijn T4 is ook voorzien van Polestar software.

Dit is natuurlijk niet onderbouwd met cijfers en metingen en voordat mijn V40 was afgeleverd heb ik dit topic ook gelezen. Ik had ook zoiets van, hoe kan je deze stelling nu aannemen zonder iets te meten, enkel aannames dus, je gevoel zal wel niet kloppen.

Nu ik zelf mijn V40 heb begrijp ik precies wat hier bedoeld wordt. Ik heb zelf geen actie ondernomen en ben niet terug gegaan naar de dealer voor een verklaring. Ik begrijp het niet waarom het vermogen geknepen wordt, dat dit tengunste is om het materiaal heel te houden vind ik een zwak excuus. Gooi dan geen 180pk door het 1.6 ecoboost blokje.
Uiteindelijk is het gevoel en de beleving belangrijker dan de kale cijfers, dat er 200pk en 280 nm in zit zou je in eerste instantie niet zeggen.

Volvo zal in haar teksten op de websites en in de folders daarom ook spreken over 'grotere veiligheid door vlottere inhaalacties' en niet over asfaltverschroeiende 0-100 sprints, want dat zou misleiding zijn. 'Iets niet zeggen is niet hetzelfde als liegen'.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Gebruikersavatar
SaturN
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 25.07.2013 - 09:45

Cavallino schreef:Volvo zal in haar teksten op de websites en in de folders daarom ook spreken over 'grotere veiligheid door vlottere inhaalacties' en niet over asfaltverschroeiende 0-100 sprints, want dat zou misleiding zijn. 'Iets niet zeggen is niet hetzelfde als liegen'.
Ze vermelden toch 0-100 tijden in hun folders? Als deze cijfers afwijken in de praktijk dan heeft Volvo de feiten niet op orde.

Ik heb zelf geen tijden gemeten dus daar kan ik niets over zeggen, hebben de overige T4 rijders hier wel een keer een 0-100 sprint gemeten met een stopwatch? Over een kleine afwijking zal je mij niet horen zeuren maar als dit fors afwijkt (meer dan 1 seconde) dan geeft Volvo gewoon een oneerlijk beeld van een T4 motor.

En ik ben benieuwd of in het rapport dat VolvoJanssen heeft ontvangen duidelijkheid is gegeven over het beschikbare vermogen in de 1e en 2e versnelling.
V40 T4 R-Design Polestar Tuned
“If you don't know who I am, then maybe your best course would be to tread lightly.”
Nimbus
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 17.01.2013 - 09:25
Locatie: Midden des lands

Ook bij mij is de update geinstalleerd. Vooralsnog ben ik er blij mee.

Ja ok, de powerboost is weg. En ja, je voelt dat de auto wordt gelimiteerd. Maar op deze manier kan je veel vloeiender de bochten uit accelereren. Ook op de motor afremmen (als je even wat sportiever aan het rijden bent) gaat vloeiender.

Zal binnenkort eens kijken of ik de 0-100 tijd kan timen. Zal denk ik niet veel schelen, want de tijd dat je van de boost gebruik kon maken in zijn 1 en 2 is echt heel erg beperkt.
";Shaven, not furred";
Martijn-A
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59

Zeer interessant Topic dit! Ik vraag mij dan ook direct af of de "benadeelde"allen privé of lease rijders zijn. Ik stoor mij gewoon enorm aan het gemak waarover hier over de sprint eisen van een wagen wordt gesproken. Alleen daarom ben ik geneigd te zeggen: Natuurlijk een update 2.0 . Ben het wel eens met de stelling: Belooft is belooft, wanneer je specificaties presenteert moeten ze ook waargemaakt worden. Maar dat er om de waarheid gedraaid wordt door VCNL is in mijn ogen een logische zaak, niet eerlijk maar wel logisch. Blijkt dat het tunen door Polestar een financieel risico is met al die sprintende T4 berijders..

Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
CHRISITO
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30

Ik heb ook prijs! T3 getuned na 30000km beurt ook anders in 1 en 2 . Ik terug na de tuner omdat ik dacht dat de tuning eruit was.. blijkbaar niet ...maar is veel sloomer nu met tuning dan ervoor
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40626
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

We bevinden ons hier in een topic dat 3 jaar oud is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
CHRISITO
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30

Klopt maar toch is het na 3 jaar nog zo !
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Is er eigenlijk na jaren ooit nog een antwoord gekomen van Volvo of gemeten of de 0-100 gehaald is volgens het boekje?

Hele discussie waar ineens niks meer gemeld is.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27571
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat is nogal een topic kick na 6,5 jaar :lol:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Ja vond wel interessant topic.. alleen jammer dat er een open eind is..
Zo uit het niets nul reacties
Plaats reactie

Terug naar “V40”