Xc60 T6 recharge “pure mode”

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Frank recharge
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 02.11.2022 - 20:01
Locatie: Papendrecht

Een hoofdkeuze voor mij om deze auto te kopen is het grotere bereik op de accu. Ik rijdt heel vaak ritjes tot zo’n 55km die ik dus allemaal elektrisch kan doen. Met zonnepanelen en eigen laadstation aan huis is dat super! Echter het is zo onhandig om dat ik iedere keer in het menu moet gaan om de pure mode aan te klikken , ik wil namelijk voorkomen dat de motor onnodig bij springt.
Wie herkent dit, wie heeft er een oplossing voor of wie kan volvo vragen er een extra knoppie voor te bedenken?
Dank !
XC60 T6 Recharge ultimate dark bouwjaar 2023
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je kunt een individuele rijmodus instellen. In die modus kun je dan instellen dat de rijstand Pure is. Moet je wel telkens na het starten en voor het wegrijden de individuele rijmodus selecteren. Ik weet niet precies welke XC60 je hebt maar hier een voorbeeld/meer info: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 515d2828b8

"Vroeger" met de V60 D6 was dat met een fysieke knop op het dashboard een stuk makkelijker. Voortuitgang is niet altijd een verbetering......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Frank recharge
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 02.11.2022 - 20:01
Locatie: Papendrecht

In model 2023 kun je volgens mij geen individuele rij modus meer instellen. Dus helaas vrees ik….
XC60 T6 Recharge ultimate dark bouwjaar 2023
Gebruikersavatar
JohnXC
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25.08.2021 - 22:28

Frank recharge schreef: 04.04.2023 - 21:20 ......... , ik wil namelijk voorkomen dat de motor onnodig bij springt.
Wie herkent dit, wie heeft er een oplossing voor of wie kan volvo vragen er een extra knoppie voor te bedenken?
..............................
Volgens mij kan je niet elektrisch starten, dus niet in de Pure stand.

Het viel mij op dat de auto tijdens het starten benzine verbruikt.
Ik heb een keer een test gedaan om het benzineverbruik tijdens het starten te meten.
Gemeten na 66 keer starten, in de Pure stand wegrijden en elektrisch blijven rijden is het verbruik 0,096 liter per 1 keer starten.
Ik zet de motor dan ook niet uit als ik even een korte stop van een paar minuten maak.

Het zou wel handig zijn als je een fysieke knop zou hebben.
Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid 2021
Frank recharge
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 02.11.2022 - 20:01
Locatie: Papendrecht

Na het aanzetten meteen het menu in en op pure zetten dan gaat het goed. Maar ja dat vergeet ik dus soms/vaak en zit je even gebonden aan wat KM op benzine.
Nu is voor de systemen en motor wel goed om zo nu en dan op benzine te rijden uiteraard .....
XC60 T6 Recharge ultimate dark bouwjaar 2023
Gebruikersavatar
JohnXC
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25.08.2021 - 22:28

Frank recharge schreef: 05.04.2023 - 19:01 Na het aanzetten meteen het menu in en op pure zetten dan gaat het goed. Maar ja dat vergeet ik dus soms/vaak en zit je even gebonden aan wat KM op benzine.
Nu is voor de systemen en motor wel goed om zo nu en dan op benzine te rijden uiteraard .....
Als je na het starten niks doet, rijdt je in de Hybride stand, en rijdt je dus elektrisch.
Tenzij je vol gas geeft, dan spring de benzine-motor pas bij.
Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid 2021
Gebruikersavatar
TomAmazon
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 21.11.2021 - 13:20
Locatie: Aalbeke

Als ik mijn T6 ER start, staat deze automatisch in Hybride.
En als ik geen volgas geef (onder het druppeltje in de rechter 'klok' blijf), dan blijft die ook op elektriciteit rijden. Het is maar als ik het pedaal induw en voorbij de druppel ga, dat de ICE in gang schiet.
In de AAOS modellen, kan je geen profielen instellen zoals in de SENSUS modellen. :(
Ik moet wel zeggen, vorige zomer in de meest hete dagen, sloeg de ICE soms ook aan (wss omdat de airco teveel vroeg). Maar voor de rest blijft ie op de ERAD draaien, zelfs autosnelweg.
Als ik de batterij op 'Hold' zet, dan start de ICE op. Ideaal voor op de autosnelweg.

In het begin toen ik de auto had, ging ik ook telkens in het menu, en zette 'Drive mode' op 'Pure', maar nu al lang niet meer.
Opm: In 'Pure' kan je zo'n 2 tot 5km verder rijden puur elektrisch.
2009 C70 2.0D Summum
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12270
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Maakt met n long range vrijwel niets meer uit, 1km
Gebruikersavatar
Fred3543
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 17.11.2021 - 08:39

OGA244 schreef: 06.04.2023 - 08:46 Maakt met n long range vrijwel niets meer uit, 1km
Klopt , na 3 maanden alle standen en mogelijkheden te hebben geprobeerd staat de mijne iig niet meer in Pure.
Geen voordeel kunnen ontdekken. Meeste kilometers kan ik maken in stand Hybride -Behouden. Slaat af en toe de motor aan bij stevig optrekken, maar haal je het meeste uit de electra. Snelweg is electra niet echt efficiënt.
Van Arteon naar een V60 T6 Plus platinum grey
Rene68
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Ik laat de auto ook standaard in Hybride staan. Heel soms, om dat het kan, even in de power modus.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”