Volume flink naar beneden als het raam open gaat

Alles over Audio - Video, Navigatie en communicatie in de auto
Plaats reactie
67Mars
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 01.04.2023 - 13:45

Hallo allen,

Laat ik mij eerst even kort voorstellen. De naam is Marcel. Ik woon op het randje van de achterhoek. Sinds kort heb ik een Volvo V50 uit 2005 in bezit en ben hier lid geworden om mijn boerenverstand mbt deze auto wat bij te spijkeren :-D .

Mijn Volvo van nu 18 jaar oud heeft/had wat issues toen ik hem kocht. Een paar daarvan heb ik mbv dit forum en youtube al kunnen verhelpen, maar nog niet allemaal. Waar ik het nu over wil hebben is een issue met de audio installatie (waterval). het volgende:

Als ik tijdens het rijden muziek luister gaat dat prima tot ik een raampje open doe. Op dat moment gaat het volume sterk naar beneden. Dit gebeurt alleen tijdens het rijden. Als ik stil sta, of stapvoets rijdt dan heb ik er geen last van. Daar waar ik deze vraag eerder van een ander heb gevonden, was de meest voorkomende reactie dat dit zou komen door het geluid van de wind wat de radio gaat overstemmen, op het moment dat je het raam open doet. Dat is dus niet het geval het volume zakt echt enorm. Als ik het volume omhoog draai in deze situatie haat dat ook weinig uit. Enige wat er dan gebeurt is dat het geluid gaat vervormen. Vergelijkbaar met het te hard zetten van goedkope speakers.

Mijn indruk is dat er ergens in de elektronica iets gebeurt wat dit veroorzaakt, maar ik kan het tot op heden nog niet vinden. Wat van invloed kan zijn is het feit dat ik een microfoontje zie in de auto die bij een handsfree-set heeft gehoord. Ik zou me voor kunnen stellen dat als deze op de radio is aangesloten en constant actief is, dat het geluid van de radio gedimd wordt omdat deze denkt dat er een gesprek wordt gevoerd. Maar voordat ik de radio demonteer om dit te testen door hem af te koppelen zou ik graag willen weten of dit probleem bekend is onder de bezoekers hier.

Ik hoor graag van jullie.

Groet,

Mars
ge1272-2
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:47

Hallo, bij niet bekend, maar je zou het kunnen testen door dat microfoontje goed af te dekken zodat hij dat windgeruis niet hoort. Mocht die daar op reageren door de radio niet te dimmen dan weetje je in ieder geval waar het wel of niet aan ligt.
Plaats reactie

Terug naar “Audio - Video - Navigatie - Communicatie”