V60 PIH - On board Charger kapot

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Ik weet niet wat de noodbatterij is van de VOC.
Ik kan je wel vertellen dat de gewone 12V batterij van onze auto al twee jaar lang regelmatig leeg is. Dat weet ik omdat er in augustus 2021 een nieuwe batterij geplaatst is.

Ze kunnen niks vinden.
Inmiddels kennen ze mij bij de garage bij naam, ken ik de gezichten van iedereen daar en een aantal bij naam en kennen een paar mensen van de ANWB wegenwacht mijn auto ook al van vorige keren. Vorig jaar is de ANWB 7 keer op visite geweest om het spul weer aan de praat te krijgen. Dit jaar al 2 keer.

In mijn auto staat achterin steeds water, onder de 'gereedschapsbak' helemaal achterin. Ik heb die bak er uit geschroefd en ben met 5 cm water daar achterin naar de garage gereden. Daar hebben ze een rubber dop weg gedrukt en is de auto leeg gelopen.

Er zaten steeds foutmeldingen op de trekhaak, het elektrische gedeelte.
Ik heb het kastje eruit gehaald en de meldingen bleven.
Na een weekje met een droog achteronder gereden te hebben zijn de meldingen weg.
Ik heb de stekker doorgemeten en bemerk dat de weerstand tussen massa en de verschillende plussen (remlicht, linker -en rechter knipperlicht, verlichting) niet oneindig, maar meetbaar is.
Mijn vermoeden op dit moment is dat er een lekstroom is bij de stekker tussen de trekhaakbedrading en de kabelboom, die ontstaan is door het voortdurend onder water staan van die ruimte.
Kan iemand mij vertellen of er een meetbare weerstand of een oneindige weerstand moet bestaan tussen de massa en de verschillende polen in de stekker bij de trekhaak?
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

HeinvdW schreef: 30.01.2023 - 15:45 Ik weet niet wat de noodbatterij is van de VOC.
Ik kan je wel vertellen dat de gewone 12V batterij van onze auto al twee jaar lang regelmatig leeg is. Dat weet ik omdat er in augustus 2021 een nieuwe batterij geplaatst is.

Ze kunnen niks vinden.
Inmiddels kennen ze mij bij de garage bij naam, ken ik de gezichten van iedereen daar en een aantal bij naam en kennen een paar mensen van de ANWB wegenwacht mijn auto ook al van vorige keren. Vorig jaar is de ANWB 7 keer op visite geweest om het spul weer aan de praat te krijgen. Dit jaar al 2 keer.

In mijn auto staat achterin steeds water, onder de 'gereedschapsbak' helemaal achterin. Ik heb die bak er uit geschroefd en ben met 5 cm water daar achterin naar de garage gereden. Daar hebben ze een rubber dop weg gedrukt en is de auto leeg gelopen.

Er zaten steeds foutmeldingen op de trekhaak, het elektrische gedeelte.
Ik heb het kastje eruit gehaald en de meldingen bleven.
Na een weekje met een droog achteronder gereden te hebben zijn de meldingen weg.
Ik heb de stekker doorgemeten en bemerk dat de weerstand tussen massa en de verschillende plussen (remlicht, linker -en rechter knipperlicht, verlichting) niet oneindig, maar meetbaar is.
Mijn vermoeden op dit moment is dat er een lekstroom is bij de stekker tussen de trekhaakbedrading en de kabelboom, die ontstaan is door het voortdurend onder water staan van die ruimte.
Kan iemand mij vertellen of er een meetbare weerstand of een oneindige weerstand moet bestaan tussen de massa en de verschillende polen in de stekker bij de trekhaak?
Hein, kun je kijken in de VOC app of de auto na 3 dagen geen gebruik wel in de standby modus gaat?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

RoaldH schreef: 15.03.2023 - 11:33 Hein, kun je kijken in de VOC app of de auto na 3 dagen geen gebruik wel in de standby modus gaat?
Ik zal het bij het volgende garagebezoek navragen, onze auto heeft geen VOC .
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

HeinvdW schreef: 30.01.2023 - 15:45 Ik weet niet wat de noodbatterij is van de VOC.
Ik kan je wel vertellen dat de gewone 12V batterij van onze auto al twee jaar lang regelmatig leeg is. Dat weet ik omdat er in augustus 2021 een nieuwe batterij geplaatst is.

Ze kunnen niks vinden.
Inmiddels kennen ze mij bij de garage bij naam, ken ik de gezichten van iedereen daar en een aantal bij naam en kennen een paar mensen van de ANWB wegenwacht mijn auto ook al van vorige keren. Vorig jaar is de ANWB 7 keer op visite geweest om het spul weer aan de praat te krijgen. Dit jaar al 2 keer.

In mijn auto staat achterin steeds water, onder de 'gereedschapsbak' helemaal achterin. Ik heb die bak er uit geschroefd en ben met 5 cm water daar achterin naar de garage gereden. Daar hebben ze een rubber dop weg gedrukt en is de auto leeg gelopen.

Er zaten steeds foutmeldingen op de trekhaak, het elektrische gedeelte.
Ik heb het kastje eruit gehaald en de meldingen bleven.
Na een weekje met een droog achteronder gereden te hebben zijn de meldingen weg.
Ik heb de stekker doorgemeten en bemerk dat de weerstand tussen massa en de verschillende plussen (remlicht, linker -en rechter knipperlicht, verlichting) niet oneindig, maar meetbaar is.
Mijn vermoeden op dit moment is dat er een lekstroom is bij de stekker tussen de trekhaakbedrading en de kabelboom, die ontstaan is door het voortdurend onder water staan van die ruimte.
Kan iemand mij vertellen of er een meetbare weerstand of een oneindige weerstand moet bestaan tussen de massa en de verschillende polen in de stekker bij de trekhaak?
Meetbaar zou best kunnen, ook omdat een defecte lamp wordt gedetecteerd.
Mocht het helpen dan kan ik bij mij de polen doormeten?
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Gebruikersavatar
zedp
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.07.2021 - 15:04

Hallo allemaal.

Ik heb sommige van de reacties hier gelezen en een paar dienstverleners gevraagd voor het specifiek repareren van de OBC.

a) kmsapeldoorn.nl heeft geen eerdere kennis van het repareren van de Volvo OBC.
b) Frans van www.ets1.nl zei dat de OBC niet te repareren is.

"De OBC (on board charger) is helaas niet reparabel.
De bouwwijze van dit onderdeel is heel krap bemeten en maar net tegen zijn taak opgewassen.
Gevolg is dat na enige jaren op zijn tenen lopen komen bij sommige onderdelen in de OBC stoom uit hun oren.
En al zou je het ene defecte vervangen dan is in no-time een ander component aan de beurt.
Dit is helaas bewust gemaakt om na een aantal jaren vervangen te worden, het credo waar veel onderdelen van moderne auto mee uitgerust zijn.
Gemiddeld genomen zijn elektronische componenten vanaf auto's van 2010 niet of slecht te herstellen."

Mijn oplossing was om verschillende Volvo-diensten in mijn omgeving te bekijken, en recensies te lezen, met specifieke opmerkingen over de service en kosten. Ik koos voor Volvo Hedin Zandaam. https://goo.gl/maps/pzqoLDLd2aDZY88S9

Ik had een gesprek met hen over het probleem, zij stelden een diagnose en tijdens onze discussie zeiden ze dat het problematische onderdeel niet afzonderlijk kan worden gerepareerd omdat het andere componenten kan beïnvloeden. In principe zeiden ze hetzelfde als Frans. De vervanging kost 1600 euro, wat 200 euro goedkoper was dan Bangarage.

Daarnaast valt het vervangende onderdeel nu onder Lifetime garantie van Volvo. Bovendien, omdat ik een volledige service met hen heb gedaan, hebben ze mij voorzien van een jaar pechhulp op de weg.

Mijn conclusie is dat de beste oplossing voor dit specifieke voertuig is om het te laten vervangen bij een Volvo-dealer. Je krijgt levenslange garantie en het zal een betere tweedehands prijs voor de auto opleveren, in het geval dat je het wilt verkopen.

Dank u voor alle reacties.
V60 D5 Twin Engine Polstar Tuned
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Heb hem laatst ook bij de dealer laten vervangen na 250K en 7 jaren waarbij ik de auto meerdere keren per dag aan/afkoppel om te laden. Nu inderdaad levenslange garantie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
iclx
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 28.07.2022 - 17:13

zedp schreef: 21.06.2023 - 11:19 Je krijgt levenslange garantie en het zal een betere tweedehands prijs voor de auto opleveren, in het geval dat je het wilt verkopen.
Helaas heeft het voor de tweedehands verkoopprijs geen invloed. Omdat de 'levenslange' garantie dan vervalt.
Maar je hoeft er zelf in ieder geval niet nog een keer voor te betalen als het weer stuk gaat.
Daneel67
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 12.02.2023 - 11:23
Locatie: Zaandam

iclx schreef: 21.06.2023 - 14:40
zedp schreef: 21.06.2023 - 11:19 Je krijgt levenslange garantie en het zal een betere tweedehands prijs voor de auto opleveren, in het geval dat je het wilt verkopen.
Helaas heeft het voor de tweedehands verkoopprijs geen invloed. Omdat de 'levenslange' garantie dan vervalt.
Maar je hoeft er zelf in ieder geval niet nog een keer voor te betalen als het weer stuk gaat.
Daar dacht ik ook al aan ja... Zou wel een mooi punt zijn als die garantie overdraagbaar zou zijn, alleen zal dat waarschijnlijk nooit gebeuren omdat dat wel erg veel risico/kosten mee gaat brengen.
V60 - T8 awd Plus Bright Onyx Black 2023 in de Care-by-Volvo uitvoering. Dus met panoramadak, intellisafe surround, leer, full-led, trekhaak etc.
V70 - D5 Edition Sport M6 (BJ2006)met Polestar van 2006 tot 2010
V70 - D5 AWD Edition Sport GT6 (BJ2007) met Polestar van 2010 tot 2015
Gebruikersavatar
zedp
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.07.2021 - 15:04

Mijn excuses. Ik wist niet dat de garantie niet overdraagbaar is. Dat slaat nergens op..
V60 D5 Twin Engine Polstar Tuned
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Garantie, m.a.w. fabrieksgarantie is 99 van de 100 keer niet overdraagbaar. Het kenmerk van fabrieksgarantie is dat de duur beperkt is en de risico's vooraf in te calculeren.
Hoe stel jij je voor dat Volvo daadwerkelijk levenslang garantie geeft aan elke gek die een claim indient na 20 jaar?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”