Aankoopadvies: D3 of D4?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Zucht
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 26.02.2023 - 16:50

Beste,

Ik ben mij aan het oriënteren op een V40/V60, twee verschillende auto's, maar voor nu de vraag over een V40 aankoop.

Ik vraag mij af wat nou degelijker is, zijn het de D3/D4 motoren met 5 cilinders. Of kan ik beter kijken naar een D4 met 190 PK?

Iemand enige ervaring?

Dank jullie wel.
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

D3/d4 is er in 163pk 5cilinder dat is feitelijk dezelfde motor ergens in 2012 is die van d3 naar d4 gegaan.
Import D3 wil wel eens de 136pk 5cilinder zijn.

Als ik de kans zou hebben zou ik zeker voor een d3/d4 5cilinder 163pk gaan: is een fijne motor en feitelijk onverwoestbaar. Vea (4cilinders) lusten een slok olie.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Sammmyvannorel schreef: 10.04.2023 - 20:55 D3/d4 is er in 163pk 5cilinder dat is feitelijk dezelfde motor ergens in 2012 is die van d3 naar d4 gegaan.
Import D3 wil wel eens de 136pk 5cilinder zijn.

Als ik de kans zou hebben zou ik zeker voor een d3/d4 5cilinder 163pk gaan: is een fijne motor en feitelijk onverwoestbaar. Vea (4cilinders) lusten een slok olie.
D3-163pk-5cylinder = fantastische motor!!
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Herman123
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59

De D3/D4 vijfcilinders zijn per model verschillend qua vermogen. In de V40 had de D3 volgens mij 150pk/350Nm en de D4 177pk/400Nm. Er bestaat idd ook een 163pk maar ik dacht eigenlijk niet voor de V40.

In mijn C30 heb ik de 177pk variant. Een heerlijke motor, alleen niet heel zuinig voor een diesel.

De vijfcilinders zijn vaak milieuklasse Euro-5 of lager. De viercilinder D4 is volgens mij Euro-6. Milieuzones van grote steden zouden vanaf 2025 wel eens moeilijk kunnen gaan doen over Euro-5 en lager.
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder ;-))

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Voor dat stad-sticker-gedoe laat je zo’n mooie wagen toch niet staan? Parkeren en verder met het OV (of die steden laten voor wat ze zijn :lol:)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Hier 5 jaar en 150dz km een V40 D3 150pk/4cil.
Nog 0 problemen gehad en geen olieverbruik.
En een lekker verbruik van gemiddeld 5,1/100km volgens de tankpas.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Hier een 2.0 D3 5-cilinder met 150 pk in de C70. Heerlijke motor met nu 290 dkm en een niet noemenswaardig olieverbruik en een brandstofverbruik van 5,5-6,0 l/100km. De 5-cilinders gaan inderdaad tot euro5 (of is de V60 D6 wel euro6?) en kunnen milieu-zones inderdaad wel eens een probleem zijn, zeker in België vanaf 2025.

Wat ik gelezen heb op het forum is dat de vroege D4 4-cilinders last kunnen hebben van overmatig olieverbruik. Wel schijnen de 4-cilinders iets zuiniger te zijn met brandstof.

Als milieu-zones geen issue zijn dan zou ik voor de 5-cilinder gaan.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “V40”