S40 - Trillingen vanuit motor bij 2000rpm

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Edwin.romeijn
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19.07.2021 - 00:46

Beste mede forumleden,

Ik heb een S40 1.8 benzine uit 2006, met 160k op de teller. Ik vind het een prachtige wagen! Alleen het rijplezier wordt me een beetje ontnomen door motortrillingen die ik in mijn pedalen, stoel en stuur voel doortrekken. Niet mega heftig, maar voldoende om irritant te zijn helaas...

Wat opvalt:
- Stationair loopt 'ie rustig, en al rijdend voel je het een beetje,
- en dan tussen de 1800 en 2200 komt de trilling overduidelijk doorzetten. Boven de 2200 weer een stuk minder
- Erg belangrijk: stilstaand, in z'n vrij, en dan gas geven is het helemaal duidelijk voelbaar, rond die 2000rpm

Wat ik al gedaan heb:
- Nieuwe bougies
- Motorflush in de olie, daarna nieuwe filter en goede olie volgens specs.
- Reiniger door de benzine (voor de injectoren)
- Solenoid van de wervelklep vervangen (die was echt stuk, motor hield in)
- Alle drie de motorsteunen vervangen voor nieuwe van Febi (was ook zeker een verbetering)
- Spanner van de multiriem vervangen (riemen zelf nog prima)
- Vrijloop poulie van de dynamo gecheckt, in orde.
- Riem Airco compressor tijdelijk er af, was ook niet de veroorzaker.
- Geen storingen in de ECU
- Intensieve Carbon-cleaning laten doen. Hij loopt wel iets stiller, maar de trillingen still there...

- Koppeling met alles er op en er aan is ook vervangen, maar ik begreep dat dat alleen trilling kan veroorzaken wanneer je in versnelling staat.


Heb al heel veel gelezen en gezocht, maar dat zijn dan vaak weer net andere klachtomschrijvingen enzo. Hebben jullie ideeën wat ik nu eerst eens verder kan gaan proberen/uitsluiten? Of misschien bepaalde bekende kuren met dit model / motortype?

Alvast heel veel dank!

Groet,

Edwin
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Hoi Edwin,
Vraagje: heeft de motor een 'massa-vliegwiel'? En is dit vervangen bij het vernieuwen van de koppeling?
Klinkt een beetje alsof bij een bepaald toerental 'de eigen frequentie van de motor' wordt door gegeven aan carrosserie.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

In een 2.0D heb in indertijd iets soortgelijks meegemaakt daar was het dual massa vliegwiel de oorzaak. Echter schudde die toen als zot.
Ik neem aan dat wanneer de koppeling vervangen is, dit toch wel zou zijn opgemerkt.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Dmf zou goed de veroorzaker kunnen zijn, dat deze meteen vervangen wordt met de koppeling is slechts een aanname. Heb je al een compressietest uit laten voeren?
Volvoless, nu Golf VII
Edwin.romeijn
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19.07.2021 - 00:46

Dank voor jullie reacties!

Vliegwiel is inderdaad vervangen met de koppeling mee. Gezien er tot 2x een verkeerde koppeling was geleverd is het uiteindelijk denk ik beetje een haastklus geworden bij de garage, hij schakelt namelijk ook niet meer optimaal (hij blijft soms een beetje “haken” voordat ‘ie in z’n eerste versnelling wil). Misschien ergens iets beschadigd? Of niet goed gecentreerd of iets dergelijks?

Compressietest is wel een goeie! Ik lees dat dat geen moeilijke/dure klus is, dus dat kan ik sowieso dan wel doen ook!
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Hoi Edwin,
Wanneer je spreekt over de kans dat het een beetje haastklus is geworden ......
Is er een nieuw of gereviseerd dmf geplaatst?

Hoeveel tijd/kilometers is er verstreken sedert die reparatie?

En wanneer dat recent is en wanneer de trilling de reden was voor allerlei andere reparaties en vervangingen die je al hebt uitgevoerd,
dan zou ik niet te lang meer wachten om de kans op een dmf-problematiek aan te kaarten bij de garagist.
Wellicht ook te overwegen, een keertje langs een volvo-specialist gaan en deze even laten meedenken.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
mrpara
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 14.02.2022 - 09:53

Graag deel ik ook mijn ervaring aangezien ik dezelfde trilling ervaar rond de 2000 toeren.

Ik heb een V50 1.8 benzine uit 2006. 195k op de teller. (zelfde motor?)
Altijd rond de 2000 rpm ontstaat een snelle/hoge resonerende trilling. (Ook in zijn vrij, al voelt die trilling net wat anders zonder belasting) Ik voel dit ook en diverse plastic onderdelen in het interieur (roostertjes, spiegel en plastic plafond paneel etc) gaan zeer vervelend trillen.
Ik heb al veel op het forum gezocht en al meerdere vergelijkbare ervaringen gelezen, maar geen directe oplossing :(. Ook aan de achterzijde interieur (remlicht bijvoorbeeld) begon het één en ander vervelend en hard te trillen, met wat gezoek en gerommel deze 'onderdelen' kunnen opsporen en kunnen voorzien van wat filt/vet etc zodat ze nu niet meer trillen.

Misschien is het plastic van het interieur op zo een leeftijd dat het meer gevoelig is voor resonantie (hard geworden?).

Toen ik de auto kocht viel het mij ook direct op dat je altijd de motor voelt lopen als je het stuur vast houd. Als ik dit vergelijk met mijn Peugeot 207 uit het verleden (waar ik niets aan het stuur voelde bij draaiende motor) vind ik dit wel bijzonder voor dit type Volvo, maar een groot probleem is het natuurlijk niet.

Bij mij zijn trouwens nog niet zo lang geleden koppelingsplaten en massavliegwiel vervangen (wegens kapot druklager, meteen alles laten doen) en alles voelt nog hetzelfde als voor de reparatie, dus ik trek de conclusie dat het daar niets mee te maken heeft. Wisten jullie trouwens dat er voor dit type motor 2 soorten vliegwielen op de markt zijn. Natuurlijk het origineel maar ook een variant die vast is (dus niet meer kan slijten, dit vertelde de garage mij. Ik heb wel gekozen voor het originele vliegwiel omdat ik zo comfortabel mogelijk wil rijden) :]

Ook heb ik nieuwe bougies en bobines en nieuwe multiriemen maar dit alles heeft er blijkbaar ook niets mee te maken.
Volvo is altijd dealer onderhouden bij Volvo en heeft alle beurten gehad met altijd originele Volvo onderdelen, verder zou alles technisch in orde moeten zijn.

Bij 100/120 op de snelweg rijd de wagen vrij ontspannen en heb ik niet het idee dat er vreemde trillingen aanwezig zijn.

Ik zou nu niet meer weten wat ik moet vervangen om deze trilling eventueel minder te maken, ik denk dat het er gewoon bij hoort. Ik twijfel nog over de bovenste motorsteunen. maar eigenlijk is het einde zoek als je allerlei zaken gaat vervangen die niet vervangen hoeven te worden.
Helaas heb ik nooit in een andere v50/v40 gereden met deze motor dus heb geen vergelijkings materiaal.
Vinnie77
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.07.2022 - 20:34

ik volg graag even. Heb namelijk een v50 t-5 awd ( 2005 ) die ook bij accelereren trilt als een gek tussen de 2000 en 3000 toeren ongeveer. In de 4e en 5e versnelling amper voelbaar.
mrpara
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 14.02.2022 - 09:53

Afgelopen tijd heb ik meerdere volle tanken E5 opgereden en heb het idee dat de motor soepeler draait, ik heb ook duidelijk minder trillingen aan het plastic interieur en het hikken bij de 2500/3500 is grotendeels weg. Het optrekken lijkt geleidelijker te verlopen. Soms is de hik nog wel aanwezig bij de 2500 maar je moet het nu weten om het te voelen. Zou de E5 zo een groot verschil kunnen maken of wil ik het graag geloven?
mrpara
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 14.02.2022 - 09:53

Even een update: Na bijna 2 jaar zoeken en peinzen wat nou het probleem zou kunnen zijn (en onlangs ook maar eens de spanrol van de multiriem te hebben vervangen, zonder merkbaar verschil) heb ik toch maar eens de motorsteunen vervangen.

Het verschil is dag en nacht. Alle bovengenoemde problemen zijn totaal verdwenen.
• Geen gekraak en getril meer in het interieur
- geen getik meer in de gordelspanners
- geen trillende achteruitkijkspiegel meer

maar nog belangrijker:
- geen trillend stuur meer bij stationair
- geen hard motor geluid bij 2000/3000 toeren. En allerlei andere vervelende trillingen en gebrom.
+ overal een veel stillere motor en rijbeleving.
+ rustig in zijn 4 rijden tussen de 2000 en 3000 toeren (ik merk bijna geen verschil in geluid en trillingen meer). Waar ik voorheen zo snel mogelijk naar zijn 5 wilde is in zijn 3 of 4 rijden nu niet vervelend meer.
+ Niet meer vermoeid uitstappen na een lange rit van het lange tijd vasthouden van een trillend stuur.

Kortom het lijkt een andere wagen geworden.

Ik heb eerst de makkelijkste bovenste motorsteun vervangen. De oude was verdroogt (en leek lek, althans het rubber stond bol). Ik heb de motor toch wel een cm of 3/4 omhoog moeten voeren om de nieuwe steun weer vast te kunnen schroeven. Het verschil hierna is dus enorm zoals ik hierboven heb opgesomd.

Enkele dagen later heb ik de andere 2 steunen vervangen (onder de accubak en die aan de onderzijde van de motor (versnellingsbak). Hiervan heb ik eigenlijk geen verbetering/verschil meer gemerkt. Ik moet ook zeggen dat ik er ook weinig van had verwacht want de eerste steun leek alles al te hebben opgelost. :-D
Het is dat ik ze alle 3 tegelijk had besteld, maar eigenlijk waren de andere 2 steunen niet echt nodig (ze zagen er ook nog wel aardig uit voor hun leeftijd),

Het vervangen van de steunen is met wat basis sleutelvaardigheid prima te doen. De steun onder de accubak vergt iets meer werk omdat de bak eruit moet. Het handigste is om het luchtfilter huis van de motor eerst even weg te halen (al heb ik de accubak er met wat geduw langs kunnen krijgen).

De steun aan de onderzijde van de auto stelde weinig voor. Al vind ik het niet altijd even prettig om liggend onder een auto wat te sleutelen. Wederom krikje onder de motor met minimale spanning erop voor de zekerheid en het ding was eenvoudig los te schroeven.

Zie hier een foto van de oude en nieuwe steun naast elkaar. (links nieuw, rechts oud).
Zoals te zien is de oude helemaal ingezakt en vermoed ik dat met het gewicht van de motor eraan het rubber deel helemaal op het metaal heeft gedrukt.
Unknown.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mrpara
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 14.02.2022 - 09:53

mrpara schreef: 09.10.2023 - 10:23 Afgelopen tijd heb ik meerdere volle tanken E5 opgereden en heb het idee dat de motor soepeler draait, ik heb ook duidelijk minder trillingen aan het plastic interieur en het hikken bij de 2500/3500 is grotendeels weg. Het optrekken lijkt geleidelijker te verlopen. Soms is de hik nog wel aanwezig bij de 2500 maar je moet het nu weten om het te voelen. Zou de E5 zo een groot verschil kunnen maken of wil ik het graag geloven?
Ik rijd nu ongeveer 2 maanden op E10 en heb een tank of 6 opgereden. En tot op heden heb ik geen hik meer gevoeld rond de 2500 en 3500 toeren. Terwijl ik dat 2 jaar lang wel heb ervaren. Overall vind ik de motor aanzienlijk soepeler toeren maken (dus bij gas indrukken). Over een tijdje weer eens een update.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”