Betrouwbaarheid V60 D5 of D6 Plugin Hybrid

Plaats reactie
Zucht
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 26.02.2023 - 16:50

Ik ben aan het kijken voor een V60 D5 of een D6 hybride en wordt een beetje gek van mijzelf. Ik lees soms best wel horror verhalen over de D6 zoals verbrande ISG/module, rekeningen van 6K enz enz. En andere kan hoor ik weer dat de D6 super degelijk zijn...

Wat kunnen jullie over de D6 hybride vertellen?
En anders de D5 met enkel 2.4D motor.

Dank jullie wel!
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Daar is al zo veel over geschreven hier. Doorzoek ook eens het Plug In Hybride Auto’s hoofdstuk hier. Daar heb je meer info.

Ik rijd nu 5 jaar in mijn D6 en ga zo lang mogelijk hiermee door. Op dit moment is de auto 8 jaar oud en heeft 220k km op de teller. Ik persoonlijk denk dat de verbrandingsmotor (lees dieselmotor) het probleem gaat opleveren door alle anti Diesel maatregelen die door alle overheden worden ingesteld. Maar het is zeker niet de betrouwbaarheid van de techniek. Die is in mijn ogen top. Zowel het mechanische gedeelte als ook het elektrische gedeelte.

Ja ik heb ook veel gedoe gehad in het verleden met de aircopomp. En stond (daardoor) op een punt van vroegtijdig afscheid nemen van de D6. Maar dat probleem is nu opgelost en niet meer relevant. Wel relevant is het feit dat het een technisch complexe auto is. En dat ik daardoor echt alleen maar bij de dealer mijn onderhoud laat doen. Natuurlijk zijn er zeer kundige en goede niet dealer bedrijven, maar voor coulance, garantie en aanverwante dingen blijf ik erbij dat de dealer de betere manier is om deze auto te onderhouden.

Deze auto is daardoor voor mij nog steeds de goedkoopste die ik ooit heb gereden. En ben inmiddels geen 40er meer, dus heb aardig wat auto’s gezien in het verleden. Maar mocht ik straks een dure reparatie krijgen, vindt ik dat nog steeds een ingecalculeerd iets. Maar ik kan (gelukkig) niet in andermans portemonnee kijken.

Succes met je onderzoek en keuze.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4607
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De V60 D5/D6 PIH/TE is een heerlijke auto. Bovengemiddeld complex maar naar mijn ervaring daardoor niet minder betrouwbaar. Mijn D6 had de problemen met de airco pomp (die zijn inmiddels opgelost) en er is een ISG vervangen (kan tegenwoordig gerepareerd worden). Tegenover de mogelijk hogere onderhoudskosten staan ook de besparingen in MRB en brandstof en je hebt een heerlijke snelle reiswagen als het moet en stil en comfortabel als het kan. Mijn tip is wel: koop een dealer onderhouden auto.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Alles is afhankelijk van het onderhoud van de auto. Idd liefst dealeronderhoud met het werkelijke bewijs er bij.

Er zullen idd horror verhalen zijn op het internet maar er zijn ook heel veel positieve verhalen. Echter, de grootste groep zijn gewoon mensen die in de auto rijden zonder dat ze ergens überhaupt posten dat ze er iets naars mee hebben. Gewoon rijden en klaar.

Zelf rijd ik al bijna 2 jaar nou in de D6 en ruim 49.000 kilometers verder denk ik niet eens aan een andere auto. Want meer luxe, comfort, vermogen en uitstraling kan ik niet krijgen voor het zelfde geld. Het wordt helemaal leuk als je het kunt combineren met thuis opladen. Dan wordt het heel leuk en goedkoop rijden.

Onlangs nog een berekening gemaakt en het verschil wat ik bij moest betalen tov de auto hiervoor (de XC70) en de investering van de zonnepanelen bij ons zijn er bijna uit omdat ik deze V60 rijd. MRB en gunstig verbruik compenseren dat verschil.....

De D5 zal misschien iets minder gunstig zijn ivm MRB en niet elektrisch rijden maar is ook een dijk van een auto. En ook minder "complex" vanwege het ontbrekende elektrische deel.

Heel veel succes met je keuze en uiteindelijk moet je ook geluk hebben met een auto. Blijft immers techniek en een 2dehands apparaat.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Twin Engine is ook D5 (PIH) soms. Die maakt qua verbruik niet veel verschil met de D6 (PIH) Twin Engine
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1333
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Leuk om te weten en mee te nemen in je overweging: De D5 Twin Engine kun je bij de Volvo dealer met Polestar tuning tunen naar het zelfde vermogen als de D6.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”