advies nodig

Plaats reactie
Tomvtzand
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 12.04.2022 - 22:43

Dag allen,

Ik kan jullie input goed gebruiken over het volgende.

Sinds een aantal weken merkten we met de xc90 dat er een hard tikkend/krakend geluid was bij het (langzaam) optrekken. Ik ben er toen mee naar onze garage gegaan en die concludeerden snel dat het waarschijnlijk iets met de tussenas (cardanas) was, dus een afspraak gemaakt om eens naar te kijken. Inmiddels de afspraak gehad, ze hebben de cardanas verwijderd en de conclusie was dat het waarschijnlijk de homokineet is aan de voorkant van de cardanas. Deze vervangen/repareren zou zo'n €400 aan onderdelen zijn, maar hij adviseert om dan gelijk voor en achter te doen. Totale kosten zeker €1200.
-Alternatief 1 een hele nieuwe as met nieuwe homokineten voor en achter, om zeker te zijn, voor €1200 aan materiaal.
-Alternatief 2 is de tussenas er uit laten, alleen nog fwd te hebben en er verder niets aan doen.

Voorlopig voor dat laatste gekozen, maar wel de as mee genomen om te zorgen dat het nog reparabel en verkoopbaar blijft.

Hebben jullie nog advies of het nut heeft naar een andere garage te gaan of bijvoorbeeld een Volvo-specialist (in de buurt van Deventer)?

Mvg,

Tom
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5558
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Of optie 3, enkel voor laten fixen.
Want waarom achter ook doen?
Kan je altijd wanneer het noodzakelijk is laten doen. Dan verdeel je ook de kosten.

Lijkt mij dat je geen AWD hebt gekocht om er vervolgens als een FWD mee rond te rijden.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

om te beginnen zou ik nog elders een opgaaf van de kosten vragen voor deze herstel bij diverse Volvo specialisten garages. FF google en je vindt er verschillenden...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Urbexpeditie schreef: 13.04.2023 - 15:08 Lijkt mij dat je geen AWD hebt gekocht om er vervolgens als een FWD mee rond te rijden.
Dat wil alleen niet zeggen dat AWD in NL per sé waarde toevoegt. Ik heb zelf met mijn XC90 classic meer dan een jaar rondgereden met alleen FWD omdat de oliepomp het niet goed deed.
Ging prima. Ik heb het destijds wel laten repareren nadat ik het wist en het differentieel er toch al onder weg moest voor revisie en omdat ik zo'n mafkees ben "het zit erop dus het moet werken", maar een must was het niet in mijn situatie.
Dat dat in Noord-Zweden anders is lijkt me een no-brainer.
Dus voor TS lijkt het mij de vraag: is AWD een must ja of nee en indien niet zou je nog een offerte elders kunnen opvragen zoals Bover aangeeft.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

TS, nu die tussen-as is verwijderd,
is dan nu ook het tikkend / krakend geluid weg?
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5558
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Gouwe schreef: 13.04.2023 - 17:24 Ik heb het destijds wel laten repareren nadat ik het wist en het differentieel er toch al onder weg moest voor revisie en omdat ik zo'n mafkees ben "het zit erop dus het moet werken", maar een must was het niet in mijn situatie.
Dat herken ik wel. Zit het er op, dan ook werkend.
Of het in Nederland niet per se nodig is... Ken TS zijn situatie niet. Misschien woont hij wel in het bos aan een zandweggetje 😉
Maar schat in van niet. Anders was het waarschijnlijk al reparatie geweest.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Urbexpeditie schreef: 13.04.2023 - 19:22
Gouwe schreef: 13.04.2023 - 17:24 Ik heb het destijds wel laten repareren nadat ik het wist en het differentieel er toch al onder weg moest voor revisie en omdat ik zo'n mafkees ben "het zit erop dus het moet werken", maar een must was het niet in mijn situatie.
Dat herken ik wel. Zit het er op, dan ook werkend.
Of het in Nederland niet per se nodig is... Ken TS zijn situatie niet. Misschien woont hij wel in het bos aan een zandweggetje 😉
Maar schat in van niet. Anders was het waarschijnlijk al reparatie geweest.

Soms houdt heel verstandig de financiële armslag je tegen en afweging van de meerwaarde van een reparatie. .
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Urbexpeditie schreef: 13.04.2023 - 21:26 Snap ik en met alle respect.
Maar dan moet je niet een dergelijke auto aanschaffen, maar één die binnen je "financiële armslag" past. Onderhoud hiervan is nu eenmaal niet bepaald goedkoop.
Ai Urb meen je dat echt? klinkt een beetje 'Haagse bluf' opstelling. Weet je er zijn veel mensen die met moeite een auto rijden en de eindjes aan elkaar knopen ook bij het merk Volvo.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27507
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Laten we het inderdaad gezellig houden :)
Een auto rijden kost altijd geld maar je kan van tevoren niet alles weten.
Stel je bent ook niet bekend met de XC90 weet je ook niet wat je eventueel te wachten staat.
mees schreef: 13.04.2023 - 17:26 TS, nu die tussen-as is verwijderd,
is dan nu ook het tikkend / krakend geluid weg?
Hier ben ik in deze situatie het meest benieuwd naar, zo ja dan weet je in ieder geval zeker dat het geld aan de juiste oplossing wordt besteed.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5558
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Bover schreef: 13.04.2023 - 21:31
Urbexpeditie schreef: 13.04.2023 - 21:26 Snap ik en met alle respect.
Maar dan moet je niet een dergelijke auto aanschaffen, maar één die binnen je "financiële armslag" past. Onderhoud hiervan is nu eenmaal niet bepaald goedkoop.
Ai Urb meen je dat echt? klinkt een beetje 'Haagse bluf' opstelling. Weet je er zijn veel mensen die met moeite een auto rijden en de eindjes aan elkaar knopen ook bij het merk Volvo.
Behalve dat ik mijn mening al verwijderd had voor jij poste, is dat wel mijn mening.
Echter dwalen we hiermee af van het daadwerkelijke probleem. Vandaar ik mijn reactie verwijderd had.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27507
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En daarmee sluiten we af en gaan we terug on-topic voordat we nog flink af gaan dwalen :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5558
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Weet niet waar de kosten in gaan zitten, maar vermoed dat een dergelijke as ook gebalanceerd moet worden.
Mocht je toch graag AWD willen rijden dan zou misschien een gebruikte een optie kunnen zijn.
Als het je niets uitmaakt zou ik de as in zijn geheel weglaten als daarmee het probleem opgelost is.
Begrijp uit het bericht van Gouwe dat het verder weinig invloed heeft als de as er niet onder hangt.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Urbexpeditie schreef: 13.04.2023 - 21:50
Bover schreef: 13.04.2023 - 21:31
Urbexpeditie schreef: 13.04.2023 - 21:26 Snap ik en met alle respect.
Maar dan moet je niet een dergelijke auto aanschaffen, maar één die binnen je "financiële armslag" past. Onderhoud hiervan is nu eenmaal niet bepaald goedkoop.
Ai Urb meen je dat echt? klinkt een beetje 'Haagse bluf' opstelling. Weet je er zijn veel mensen die met moeite een auto rijden en de eindjes aan elkaar knopen ook bij het merk Volvo.
Behalve dat ik mijn mening al verwijderd had voor jij poste, is dat wel mijn mening.
Echter dwalen we hiermee af van het daadwerkelijke probleem. Vandaar ik mijn reactie verwijderd had.
O sorry Martin , dat had ik niet gezien die verwijdering...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Tomvtzand
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 12.04.2022 - 22:43

Wow, dank voor alle reacties!

Om even antwoord te geven op een aantal reacties.
-Ja het krakende geluid is wel weg.
-Verder is het inderdaad ook nog een optie om alleen de voorste te vervangen en te kijken of het daarmee voorlopig opgelost is. Is nu wel mijn overweging, maar niet voordat ik het bij een andere garage hebt gecheckt. Ik ben er zelf eigenlijk ook van dat het wel moet werken als het er op zit.

Uiteraard kan ik zelf zoeken naar een Volvo specialist, mijn vraag was vooral in de hoop dat iemand hier van het forum goede ervaringen heeft bij een garage in de buurt van Deventer. Dus mocht iemand daar nog advies voor hebben dan hoor ik het graag.

Voor nu dank!
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tom: Je kunt naar Kubba bellen in Elst 06 1434 1853 die doet meestal ook mijn Volvo als ik in Nederland ben
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Nog even advies:
Langzaam weer opbouwen die AWD
Als je hem, door wat voor onverwachte situatie, opeens weer nodig hebt en hij is er niet, trek je alle haren uit je hoofd.

Uh, daarom nemen mensen ook dure verzekeringen, voor het geval..... je huis afbrand of zo. (en weet nog een paar voorbeelden)

Succes, komt goed!
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”