V8 - 2006 - 210k dynamo vervangen?

Plaats reactie
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Beste forummers,

De XC90 V8 staat voor wat onderhoud bij mijn universele garage. Nu had ik gevraagd of ze de accu, waterpomp en dynamo konden vervangen. Allemaal zaken die slijten en je aan de kant van de weg kunnen laten staan. Gister een belletje. Waterpomp geen probleem, accu idem, maar dynamo leek eigenlijk best goed en was nogal wat werk om te doen. Of het wel nodig was.
Nu heb ik het vooralsnog even zo gelaten, ook omdat ik woensdag de auto nodig heb voor een kinderfeestje. Met als gedachte, dat doen we over een paar maanden nog wel.

Nu keek ik in de onderhoudshistorie van vorige eigenaar. In de PDF van de dealer, staat:

32102 - Dynamo - verw-aanbr/vvervangen,

Alleen daarachter een tijds indcatie van circa 3 uur, tarief 93.90 euro en een totaal van 386 euro. Dus lijkt me alleen het werkplaatstarief.

Daaronder 36000791 wisselstroomdyn van 394 euro. Zijn die dynamos voor een V8 niet veel duurder? Nu ik er over denk, zou anders wel erg bijzonder zijn om een 2006 auto te rijden met originele dynamo...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27481
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik vind bijna 400 euro al een hoop geld voor een dynamo dus dat zou best kunnen kloppen.
Hier sneuvelde de originele dynamo bij 300.000 km toen de auto net geen 16 jaar oud was, deze heb ik zelf voor een OEM (geen Volvo) vervangen en was net geen 200 euro kwijt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

fredhead schreef: 31.03.2023 - 09:25 Ik vind bijna 400 euro al een hoop geld voor een dynamo dus dat zou best kunnen kloppen.
Hier sneuvelde de originele dynamo bij 300.000 km toen de auto net geen 16 jaar oud was, deze heb ik zelf voor een OEM (geen Volvo) vervangen en was net geen 200 euro kwijt.
Ja 400 euro is niet niks, als je dan bedenkt dat deze factuur van 2016 is... dan zal het onderdeel (en werkplaatstarief) nu vast een stuk hoger liggen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27481
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ga daar maar wel vanuit. Zou er voorlopig niets aan doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20611
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Vergeet niet dat er in een XC90 nogal wat syroomvreters zitten. Die dynamo kan zomaar 150 ampère of meer zijn ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27481
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat is die van mij ook.
Als hij 6 jaar geleden is vervangen zou ik hem rustig laten zitten en niet alsnog preventief vervangen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Msuidgeest schreef: 31.03.2023 - 10:16 Vergeet niet dat er in een XC90 nogal wat syroomvreters zitten. Die dynamo kan zomaar 150 ampère of meer zijn ...
Yes, gaat een 180A exemplaar in de V8.
fredhead schreef: 31.03.2023 - 10:26 Dat is die van mij ook.
Als hij 6 jaar geleden is vervangen zou ik hem rustig laten zitten en niet alsnog preventief vervangen.
Dank, ik ben al iets gerustgesteld. Vorige eigenaar heeft echt goed zijn best gedaan, veel dingen al vervangen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 434
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

Mijn dynamo is verleden jaar vervangen incl spanner en div riemen. Dit kostte totaal inclusief BTW €937,87. De dynamo was €452,00 excl . Dit bij de dealer.
Dus best een dikke prijs. Het arbeidsloon voor alleen het verwijderen en monteren vd dynamo was €63,25 excl. Dus alleen het vervangen van alleen de dynamo zou dan uitkomen op €623,45 incl.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 434
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

Even een aanvulling.
De dynamo is vervangen bij 280.000 km omdat de vrijloop mankementen vertoonde. Alleen de vrijloop vervangen zou rond de €270,00 gaan kosten. Daarom gekozen voor gehele vervanging.
Bij mijn vorige auto dit wel laten doen en 2 jaar later ging de dynamo kapot. Vandaar deze beslissing.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

GerardV70 schreef: 31.03.2023 - 11:35 Mijn dynamo is verleden jaar vervangen incl spanner en div riemen. Dit kostte totaal inclusief BTW €937,87. De dynamo was €452,00 excl . Dit bij de dealer.
Dus best een dikke prijs. Het arbeidsloon voor alleen het verwijderen en monteren vd dynamo was €63,25 excl. Dus alleen het vervangen van alleen de dynamo zou dan uitkomen op €623,45 incl.
Flink bedrag voor de dynamo maar je hebt echt weinig hoeven te betalen voor het verwijderen en monteren, want dat schijnt een hele klus te zijn.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 434
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

t5power schreef: 31.03.2023 - 12:46 Flink bedrag voor de dynamo maar je hebt echt weinig hoeven te betalen voor het verwijderen en monteren, want dat schijnt een hele klus te zijn
Ik weet niet hoeveel werk het is. De kosten stonden bij de dynamo. Bij de andere klussen die uitgevoerd zijn stond ook het arbeidsloon erbij. Het zijn vaste bedragen die zij hanteren voor de uit te voeren klus.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

Dat iemand een halve dag aan het sleutelen is om allen de dynamo te verwijderen is die vreemd als je weet waar dat ding verstopt zit. Van boven en van onderen kun je er niet aan. Blijft over vanaf de zijkant door de wielkast. De beschikbare ruimte is erg beperkt. Bij een storing blijkt vaak alleen de spanningsregelaar kapot te zijn. Door de nog temperatuur op de minbouwplaats gaat de electronica blijkbaar vaak kapot. Bij montage een versie geschikt voor hoge temperatuur monteren. Sinds het defect bij ca. 230 dkm ben ik inmiddels bijna 200 dkm verder en originele dynamo, met vernieuwde spanningsregelaar doet het nog steeds.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”