Olieproblemen VEA benzine 2015 en 2016
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 22.04.2023 - 15:41
Ik overweeg om Volvo v40 T5 aan te schaffen met een 4 cilinder 2.0 benzine motor uit 2015. Nu kwam ik op youtube een film tegen met een aantal veel voorkomende problemen met deze destijds nieuwe VEA motor van Volvo zelf. Waaronder overmatig olieverbruik, maar ook olie lekkage. Eigenlijk wordt het afgeraden in dit filmpje om een auto met deze motor uit 2015 tot half 2017 te kopen. Hier schrik ik van en ben erg benieuwd naar de ervaringen op dit forum. Hierbij de link naar het youtube filmpje:
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Mmm ja matig. N.a.v. de comments in deze topic viewtopic.php?p=1784425 was ik er net uit om ook voor een 2.0 VEA te gaan. Is het olieverbruik alleen hoog voor 2015/16 modellen? (beetje slechte camping verbinding hier, kan youtube moeilijk kijken).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- flevodirk
- 3rd Gear member
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
- Locatie: Flevoland
Tja, het blijft een gokje. Ik heb dezelfde motor in mijn T4 liggen, tot nu toe 0 ml olieverbruik. (Het is tenminste niet waarneembaar met de "betrouwbare" electronische peilstok!)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij aanschaf niet eens wist/overwoog, jij bent blijkbaar een stuk beter voorbereid.
Ik zag gewoon een mooie V70 die 2x jonger was dan mijn S60..
Mijn mening is dat ook de huidige km stand en de interval van de oliewissels leidend zijn richting de olieproblemen, ik denk bv dan aan de schraapvereren.
Elke 30.000 kilometer pas een oliewissel is killing naar mijn idee, en de mening van vele anderen. Dat hebben we o.a. aan meneer VW te danken, de bedenker van Long life Intervallen. (Hoewel andere merken dit ook al hier en daar toepasten, is het voor zover ik weet de VAG op grote schaal ingevoerd en moesten de meeste andere merken wel mee met de gekte.)
Is de auto door de dealer of gagage onderhouden, dan heeft ie helaas die interval gehad.
Ik had het geluk een auto met weinig kilometers te kunnen kopen en wissel zelf de olie om de 10.000- max 15.000 kilometer (elk half jaar).
Daarnaast heeft het blok bij aanschaf een waterstof cleaning gehad en na 1 jaar een BG Platinum Air-intake cleaning. Ik denk dat het blok hiermee vrij schoon is en er geen verstoppingen in de olieschraapveren zitten.
Met de frequente oliewissels houd ik de boel ook schoon en heb ik redelijk vertrouwen in de toekomst.
Duur is het niet, 6 liter olie bij de Olieconcurrent, een oliefilter + een ringetje voor de carterplug elke keer en dan alleen de huur van de brug (8 euro per uur en 2. Euro voor het afvoeren van je olie). + een uurtje van je tijd.
En nee ik ben geen monteur, maar gewoon een ICT-er (zonder leasebak) voorheen kon ik alleen tanken en pinnen, maar alles staat op Youtube tegenwoordig en moeilijk is het niet.
Ik hoop dat je eruit komt, wie weet heb je gewoon geluk en rijd je jaren zonder ellende. De Volvo motoren kennen in het algemeen wat minder issues dan de VAG broeders maar zonder storingen en ellende zijn ze helaas niet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij aanschaf niet eens wist/overwoog, jij bent blijkbaar een stuk beter voorbereid.
Ik zag gewoon een mooie V70 die 2x jonger was dan mijn S60..
Mijn mening is dat ook de huidige km stand en de interval van de oliewissels leidend zijn richting de olieproblemen, ik denk bv dan aan de schraapvereren.
Elke 30.000 kilometer pas een oliewissel is killing naar mijn idee, en de mening van vele anderen. Dat hebben we o.a. aan meneer VW te danken, de bedenker van Long life Intervallen. (Hoewel andere merken dit ook al hier en daar toepasten, is het voor zover ik weet de VAG op grote schaal ingevoerd en moesten de meeste andere merken wel mee met de gekte.)
Is de auto door de dealer of gagage onderhouden, dan heeft ie helaas die interval gehad.
Ik had het geluk een auto met weinig kilometers te kunnen kopen en wissel zelf de olie om de 10.000- max 15.000 kilometer (elk half jaar).
Daarnaast heeft het blok bij aanschaf een waterstof cleaning gehad en na 1 jaar een BG Platinum Air-intake cleaning. Ik denk dat het blok hiermee vrij schoon is en er geen verstoppingen in de olieschraapveren zitten.
Met de frequente oliewissels houd ik de boel ook schoon en heb ik redelijk vertrouwen in de toekomst.
Duur is het niet, 6 liter olie bij de Olieconcurrent, een oliefilter + een ringetje voor de carterplug elke keer en dan alleen de huur van de brug (8 euro per uur en 2. Euro voor het afvoeren van je olie). + een uurtje van je tijd.
En nee ik ben geen monteur, maar gewoon een ICT-er (zonder leasebak) voorheen kon ik alleen tanken en pinnen, maar alles staat op Youtube tegenwoordig en moeilijk is het niet.
Ik hoop dat je eruit komt, wie weet heb je gewoon geluk en rijd je jaren zonder ellende. De Volvo motoren kennen in het algemeen wat minder issues dan de VAG broeders maar zonder storingen en ellende zijn ze helaas niet.
Laatst gewijzigd door flevodirk op 23.04.2023 - 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:
Vorige auto-S60 verbruik
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:
Vorige auto-S60 verbruik
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27749
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Onderhoud is behoud en dat vergeten mensen nog wel eens.
Die staren zich liever blind op de lange onderhoudsintervallen. Het is niet voor niets dat veel Japanse merken nog altijd een interval van 15.000 kilometer hanteren en goed scoren op het gebied van betrouwbaarheid.
Die staren zich liever blind op de lange onderhoudsintervallen. Het is niet voor niets dat veel Japanse merken nog altijd een interval van 15.000 kilometer hanteren en goed scoren op het gebied van betrouwbaarheid.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Volvo Canada service om de 16000 Km t.o.v. Europa om de 30000 Km is toch een teken aan de wand
- Rinootje
- 4th Gear member
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05
Hier ook iemand, die deze motor in zijn voorronder heeft liggen.
Echter rij ik nog geen 10k per jaar en dan hoofdzakelijk de wat langere afstanden.
Heb tot nu toe gewoon elk jaar het onderhoud laten plegen bij de Volvo deler waar ik deze V40 ook heb gekocht.
Tot nu toe geen spatje olie verbruik gehad, tenminste, voor zover de elektrieke stok het tenminste aangeeft.
Ik heb hele andere ervaringen met de VW TSi motoren, daar had ik gewoon een 10 liter bus olie achterin liggen (de bekende TSi kwaal, waar Pon toentertijd nog niets aan wilde doen)
Echter rij ik nog geen 10k per jaar en dan hoofdzakelijk de wat langere afstanden.
Heb tot nu toe gewoon elk jaar het onderhoud laten plegen bij de Volvo deler waar ik deze V40 ook heb gekocht.
Tot nu toe geen spatje olie verbruik gehad, tenminste, voor zover de elektrieke stok het tenminste aangeeft.
Ik heb hele andere ervaringen met de VW TSi motoren, daar had ik gewoon een 10 liter bus olie achterin liggen (de bekende TSi kwaal, waar Pon toentertijd nog niets aan wilde doen)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4645
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik heb altijd de nodige argwaan bij dit soort filmpjes. Zoals 1 zwaluw geen zomer maakt is zijn ervaring voor mij niet maatgevend dat er ook echt een probleem is. En wat is de definitie van een probleem? Wanneer is iets een probleem en wanneer een incident? En je vindt doorgaans alleen de negatieve verhalen op internet al die gevallen waar er geen problemen zijn lees je niets van. Kortom ik zou me er niet door laten weerhouden om die mooie auto te kopen als verder alles goed is.
Mijn VEA 2.0 van 2015 heeft 250+ KKm op de teller en verbruikt geen druppel olie en is niet incontinent en krijgt gewoon elke 30K een beurt met 0W20 olie.
Mijn VEA 2.0 van 2015 heeft 250+ KKm op de teller en verbruikt geen druppel olie en is niet incontinent en krijgt gewoon elke 30K een beurt met 0W20 olie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4645
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat was ook al zo voordat de olie intervallen werden verlengd. Ik zie dus geen verband.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor