C30 problemen met tanken

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
bramberg
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.09.2019 - 13:48

Ik rijd al jaren met veel plezier in mijn 1.8 C30 maar sinds een aantal maanden loop ik aan tegen het probleem dat bij het tanken hij te vroeg doet alsof de tank vol zit. Het is vervolgens ook heel lastig om hem alsnog wel vol te krijgen. Hij blijft constant afslaan tot hij door een bepaald punt heen is en hij de laatste 6-8 liter netjes afvult.

Mijn garage heeft geen idee waar ze moeten zoeken, is er hier iemand die dit probleem kent en weet wat de oorzaak is?
ELucky
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 01.08.2018 - 10:17
Locatie: Amsterdam

Ahja. Klinkt bekend. Mijn XC70 heeft dat ook steeds vaker.

“ Het probleem van een benzinepomp die blijft afslaan, wordt meestal veroorzaakt door de pomp zelf. Deze is namelijk voorzien van een klep die de benzinestroom kan onderbreken. In het vulpistool van de pomp zit niet alleen een uitstroomopening voor de brandstof, maar ook een kleine opening die lucht aanzuigt. Zolang er lucht door de opening stroomt, is er niets aan de hand. Wordt het gat echter afgedekt – bijvoorbeeld door het stijgende niveau van benzine in je tank – dan ontstaat er een vacuüm in het pistool en dat vacuüm zuigt de afsluitklep naar beneden, waardoor de brandstofstroom stopt. Handig als je tank vol zit, maar irritant als dat gebeurt wanneer je net bent begonnen met tanken.“

Aldus het internet.

;)
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Je kunt proberen de slang (de schenktuit dus) er op zijn kop in te hangen, soms gaat het dan beter.
Erwin-C30
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 24.01.2024 - 13:57

Heb afgelopen weekend een C30 gekocht en heb hetzelfde probleem, kan ongeacht hoe ik de slang houd steeds maar een paar seconden tanken en dan slaat ie af. Blijf het nu maar steeds doen totdat ik denk nou moet het wel vol zitten. Maar risico is dat ik m te vol doe en het EVAP systeem beschadig. Dit probleem heb ik bij meerdere tankstations, dus het moet ergens aan de auto liggen.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

En als je hem niet helemaal inknijpt, blijft 'ie dan wel lopen?
Tien
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.02.2024 - 20:34

Ik heb precies hetzelfde met mijn C30 t5. Als ik met fluwelen handschoenen tank (lees: voorzichtig minder dan de helft het pistool inknijpen en een beetje spelen met de richting insteken), krijg ik 'm met wat geduld wel vol. Heb pas 2x getankt dus ik hoop dat het te maken heeft met het gegeven dat de auto een paar maanden stil gestaan heeft.
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
mfschotanus
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25.03.2024 - 13:48

Ik ben mij momenteel aan het inlezen mbt het EVAP systeem. P1 V50. Klinkt als een issue dat wijder gespreid is. Zal mijn bevindingen delen.

edit: hebt topic aangemaakt: viewtopic.php?p=1842320#p1842320
werkpaard v70 1999 bifuel 730k
plezier v50 2008 mazda 300k
Plaats reactie

Terug naar “C30”