Zelf trekhaak monteren: V70 2010 met nivomats

Plaats reactie
bkndm
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.04.2023 - 07:39

Hi,

Graag zou ik wat informatie willen inwinnen voordat ik zomaar een trekhaak ga installeren. Want sommige dingen zijn mij tot nu toe niet helemaal duidelijk.
Het gaat om een V70 2.5T van 2010 met parkeersensoren en nivomats (ik zie namelijk meerdere rubberen ribbels op de veerpoten achter, dus dat lijkt nivomats veerpoten te zijn). Daarom vanuit Volvo het voorschrift een lage trekhaak, zie ook:https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... VCC-480669
Helaas valt dan de optie van olifantenhaken af, want die leveren alleen een hoge haak. Wat mij juist aansprak van olifantenhaken, is lagere prijs en dat het electra systeem plug&play is. Want dan niet naar de dealer toe voor software installeren.
Vraag 1: want wat gebeurd er als ik toch een hoge haak installeer? Zelf zal ik namelijk niet met een caravan oid gaan rijden (wel met kleine aanhanger voor motoren of fietsdraagrek).
Vraag 2: of ik kan gewoon een lage haak van bijvoorbeeld westfalia installeren met de electra van olifantenhaken?
Vraag 3: Is de electra van olifanten haken echt plug&play is met de normale werking bij inpluggen stekker en dan uitzetten parkeersensorachter en mistverlichting bij 13polig? Dit kon ik niet specifiek vinden voor modeljaar 2010 vinden in de search.
Vraag 4: of heeft iemand ervaring met de e-set van westfalia en is dat ook gewoon plug&play werkbaar, zonder tussenkomst van een dealer?

Voorbeeld tussen een lage en hoge haak:
Afbeelding
Dus dan kom ik een beetje hierop uit:
Optie 1: Olifantenhaken met model specifieke electra plug&play kit voor 215,- https://www.olifanttrekhaken.nl/volvo/v ... e-kabelset
Of optie 2: westfalia lage haak met olifanten electraset: voor ongeveer 310,-.
Of optie 3: en moet ik gewoon niet moeilijk doen en deze westfalia optie kopen (lage haak + electraset met originele verbindingen), voor 430,-. https://www.autodoc.nl/westfalia/1368881
Of optie 4: Volvo OEM met TRM voor 1000+ euro?
Of optie 5:...?

Ik hoor graag van jullie.
Gr,
Michael
volvo V70 2.5T 2010
volvo V70 2.5 1996
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De elektra en fysieke haak staan compleet los van elkaar.
Je kan ook een haak van een ander pakken en de OEM kabelset nemen bijvoorbeeld.
De werking wordt er niet anders van. Enige dat de elektra doet is het signaal doorsturen naar de verlichting van hetgene dat achter je mee wordt gesleurd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
bkndm
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.04.2023 - 07:39

Ja, dat de haak en electra losse zaken van elkaar zijn snap ik helemaal.

Mijn enige echte vraag is of de plug&play electra van olifanten voldoende is voor gebruik met alle functies, zonder tussenkomst van dealer/vida software inladen. Ik wil het namelijk het liefst gewoon zelf doen, zonder extra kosten.

Verschil tussen lage en hoge haak komt vermoedelijk voort uit hogere stand bij nivomats wanneer fors beladen, wat weer een andere kogeldruk zal geven. Maar zoals op die foto te zien is, is het verschil niet gigantisch, mogelijk maar 2 cm?
volvo V70 2.5T 2010
volvo V70 2.5 1996
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 434
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

In het verleden heeft de dealer een hoge afneembare trekhaak ipv een lage gemonteerd. Hierbij hebben zij niet goed gekeken in hun gegevens omtrent de uitvoering van mijn V70. Deze was standaard uitgerust met nivomats.
Ik kwam daar achter omdat mijn caravan achterover ging hangen en niet lekker achter de auto hing. Veel gepiekerd en geprobeerd om dit te verhelpen door de belading te verplaatsen etc. Nog steeds ervan uit gegaan dat ik de juiste haak had. Ik heb op een gegeven moment op de factuur gekeken welk onderdeelnummer de trekhaak had. Daar kwam ik achter dat de verkeerde haak eronder zat. Het is door de dealer uiteindelijk gratis hersteld.
Dus het maakt degelijk verschil tussen hoog en laag, al is het maar een paar centimeter.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

2 cm bij trekhaak is 6meter verder een heel stuk meer..

Waarom niet bij auto rima eventueel opzoek naar een goeie 2e handse haak ?
Moet je wel opletten op die hoogtes idd.

Qua electra zou ik origineel gaan om gezeur met canbus storingen te voorkomen..

Kabelboom kopen installeren en later terug voor een update van een paar knaken..
Zover ik weet is die update niet heel duur..
Ik weet via een kennis dat de goedkope oplossing uiteindelijk uitloopt op de originele..
bkndm
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.04.2023 - 07:39

Helemaal duidelijk. Lage haal zal het dan ook echt moeten worden. Wat natuurlijk voorspelbaar was.

Wat betreft die olifantenhaken electraset, die zou dus de canbus omzeilen. Maar aan de andere kant zijn de dealerkosten ook de wereld niet. Zou het alleen gewoon leuk vinden alles zelf te doen.
volvo V70 2.5T 2010
volvo V70 2.5 1996
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

De dealer variant kan je ook zelf doen..

Iets van 4 stekker erin steken
Naar dealer rijden en software update..

De originele schakeld je pdc etc uit..
Geen gedonder met remlicht controle etc..
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”