V40 met hoge km stand kopen (benzine T4)

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Goedeavond medeforummers, na recent mijn V50 2.4i Edition 2 te hebben verkocht is mijn oog nu gevallen op een mooie V40 T4 uit 2018 met veel opties. Echter deze auto heeft bijna 200.000 op de teller staan, aan exterieur en interieur lees ik dat niet af, ook motor en bak werken prima. Nu vraag ik me af, is het verstandig om een auto met deze km stand te kopen, kan de 2.0 benzinemotor nog een ton mee bij wijze van spreken. Gaat het hard met afschrijven boven de 200.000km? Onderhoudshistorie is compleet, dus heeft altijd netjes de beurten gehad.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dat zou geen probleem moeten zijn.
Als het een automaat betreft zou ik wel de bak bij aanschaf laten flushen tenzij dit al door de vorige eigenaar is gedaan nog niet al te lang geleden.
Ook de huidige motoren kunnen best wat hogere km-standen aan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Mastiff
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

Er zit meer op/aan een auto dan enkel een motor.
De meeste auto's die ik heb of heb gehad kregen tussen de 2 en 3 ton op de teller vaak een paar beste rekeningen die niks met motor of bak te maken hadden, maar konden er dan ook weer minimaal 2 ton tegenaan.
Of een auto boven de 2 ton hard gaat afschrijven hangt vooral af van wat jij er nu voor gaat betalen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Mastiff je hebt wel degelijk een goed punt. Met mijn vorige V70 D5 van 120-527.000 i van 2011-2023 in bezit gehad. Geen sleutel aan de motor gehad behalve de distributieriem, intercooler en gebruikelijke reguliere onderhoud. Over 11 jaar een beneden gemiddelde afschrijving gehad.

Wel 2x het hele onder terrein ververst zoals de draagarmen, schokbrekers en motorsteunen, stoel doorgezakt, 4 wiellagers vervangen enz.enz...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Zal denk ik ook wel meevallen. Auto heeft in relatief korte tijd veel km gereden. Die zal dus heel veel snelweg gezien hebben en dan slijt het onderstel veel minder hard, dan bij tante Ans die een dorpje verderop koffie gaat leuten.
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Nog een vraag ik zie in een bepaalde periode dat de km stand vaak is geregistreerd, soms elke maand. Duidt dit op reparaties iod?
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

APK, Beurt, winterbanden, zomerbanden, sterretje in de ruit, keer doorgeschoven in de handel...
Soms valt dat allemaal niet tegelijk en dan kan het hard gaan.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Het blijft sowieso een gok en "netjes de beurten gehad" zegt niet zo heel veel.

Je weet niet hoe er met koude motor mee is omgegaan en je weet ook niet of hij (buiten de verzekering want dan staat het geregistreerd) al een keer een fysieke opdonder heeft gehad.

Een aankoopinspectie van ca. 100 Euro is dus verstandig want iedereen op het forum weet dat je zo maar voor kosten van enkele duizenden euro's kan komen te staan.
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Een aankoopinspectie lijkt me ook niet waterdicht toch, het zegt niet veel over de staat van de motor, over olieverbruik bijvoorbeeld?
V40 T2 Nordic+
Herman123
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59

Je zegt "Onderhoudshistorie is compleet, dus heeft altijd netjes de beurten gehad."

Concludeer je dat nav het boekje met stempels op de juiste data bij logische kilometerstanden? En zit er logica in de betrokken garagebedrijven? Bijvoorbeeld tenminste de eerste drie jaar dezelfde Volvo-dealer. Heb je er misschien ook gespecificeerde nota's bij zodat je kan zien wat er de afgelopen jaren daadwerkelijk bij het onderhoud is gedaan? Met dat laatste kan je eventueel redelijk inschatten waar je de komende tijd in ieder geval geen last van gaat krijgen.

Een afgestempeld onderhoudsboekje alleen zegt mij nooit zoveel, zeker wanneer dat ook nog telkens andere garagebedrijven zijn.
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder ;-))

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
Mastiff
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

Een onderhoudsboekje zegt weinig, een aankoopkeuring is niet waterdicht, de eerlijke, blauwe ogen vd verkoper zijn toch niet zo eerlijk en blauw;
Je koopt 2e hands wagen met een knappe kilometerstand. Dan weet je nooit iets zeker. Het enige wat je zeker weet is dat ook deze auto een keer aan de beurt komt voor "wat duurder" onderhoud.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

sequence schreef: 26.04.2023 - 10:00 Een aankoopinspectie lijkt me ook niet waterdicht toch, het zegt niet veel over de staat van de motor, over olieverbruik bijvoorbeeld?
Klopt, vrijwel niets in het leven is helemaal waterdicht, maar je kunt wel de risico's aanzienlijk verkleinen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ander auto kopen ook 1000- calculeren voor tegenvallers....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “V40”