Volvo v40 accelereert slechter en/of inhouden

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Fabian1972
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.08.2017 - 09:53

Beste Volvo liefhebbers,

Ik wil via deze weg proberen aan te geven welk probleem ik nu ervaar met mijn Volvo V40, bj 2004 1.8 liter, diesel.
Ik heb nu de auto bijna 1 jaar en is volgens mij altijd goed onderhouden geweest en ik moet eerlijk aangeven dat de auto ruim een jaar geleden is voorzien van oliewissel etc (denk kleine beurt).
Probleem wat we nu ervaren is dat bij heuvel op rijden of bij lichte stijgingen (we wonen in Spanje, regio Murcia) terugvalt in snelheid en als ik gas geef, reageert de auto er niet op en moet ik echt naar zijn 3 schakelen om weer wat snelheid te krijgen en dan nog accelereert de auto niet echt.
Niet echt handig om tussen de 70-80 km heuvel op te moeten rijden en terug te moeten schakelen.
Ik heb hier en daar wat gelezen en mogelijk kan de oorzaak of meerdere oorzaken zijn in de richting van brandstoffilter of injectie of combinatie hiervan.
Wellicht kan 1 van jullie aan de hand van deze info aangeven wat de oorzaak van het inhouden en niet meer goed acceleren zijn?

Dan kan ik binnenkort dit meegeven aan de garagist of eventueel bij simpele klus dit zelf doen.

Alvast dank voor uw reactie(s)

gr.

Fabian
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb je topic even naar het juiste gedeelte op het forum verplaatst.\

De luchtmassameter kan ook een schuldige zijn, als deze niet goed functioneert wordt het vermogen ook flink geknepen en dat kan ook de oorzaak van je probleem zijn.
Je kan deze loskoppelen en dan eens kijken wat er gebeurd. Er zal een storingslampje gaan branden omdat de computer een signaal mist.
Rijd de auto beter dan is de sensor of flink vervuild of stuk.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Fabian1972
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.08.2017 - 09:53

Dank allereerst voor de reactie.
Gisteren weer een kleine 350 km gereden en snelheid bij flink gas geven, komt niet boven de 120 uit.
In andere posts beetje zelfde euvel en/of symptomen gelezen en lijkt wel bij mij dat toerental bij terugschakelen en flink gas geven niet hoger uitkomt dan 3000/3500 toeren.

Bij wegtrekken stoplicht, van 1 tot 3e versnelling zit er nog wel gang/acceleratie in maar vanaf 4/5e versnelling en vooral snelweg en licht heuvel op, zak de snelheid terug tot 70/80 km en moet ik zelfs soms naar zijn 3e versnelling om weer wat gang erin te krijgen en "spelen" met gaspedaal.

Is het makkelijk om de luchtmassameter los te koppelen en waar zit deze precies?
Wellicht helpt uitlezen ook, ik heb een vida + dice ( toen veel gebruikt voor mijn S60 en later S80) maar volgens mij is de Volvo V40, bj 2002 niet met de Vida+ dice uit te lezen?

En heeft de Volvo V40 een brandstoffilter ?
Is het makkelijk om evt. zelf de gloeibougies te vervangen?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De luchtmassameter zit in de buurt van het luchtfilterhuis.
Gloeibougies vervangen gaat dit niet oplossen, die werken ondanks dat de naam anders doet vermoeden alleen tijdens de start.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Fabian1972
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.08.2017 - 09:53

Ga ik de luchtmassameter eens loskoppelen en dan proberen.
Net geprobeerd de auto uit te lezen met de Vida +dice maar dit lukt helaas niet, ook niet na ingeven VIN en chassisnummer.
Fabian1972
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.08.2017 - 09:53

Een kleine update:

De stekker van de luchtmassameter eraf gehaald en stukje naar dorp (8 km) gereden.
Auto reageert hier nog veel slechter op en totaal geen gang in. Met moeite in zijn 2e versnelling heuvel op en gaspedaal kan je indrukken tot de bodem, helemaal niks. Teruggevallen naar 30 km per uur!!

In dorp stekker weer aangesloten, en dat levert wel iets op maar nog steeds weinig trekkend vermogen.


Binnenkort maar naar de garage brengen.
Hoop dat het iets kleins is....
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

De eerste dingen die ik zou checken zijn het luchtfilter en en inderdaad het brandstoffilter. Rookt de auto als er vermogen gevraagd wordt?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Fabian1972
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.08.2017 - 09:53

Goedemorgen,

Wil graag aan jullie even laten weten dat ik een paar weken geleden de Volvo V40 bij de garage heb opgehaald en met goed nieuws.
De auto ging namelijk steeds meer inhouden en was niet meer vooruit te branden en haalde nauwelijks nog de 120 km per uur en hield erg in en zakte bij heuvel op snel weg in snelheid. Niet mee te rijden!!

Garagist naar gekeken en de oorzaak was een slangetje wat gescheurd was.
Kan me niet meer herinneren wat voor slangetje het was.
Slangetje van nog geen 30-35 cm.
Kosten slangetje kleine 4 euro en auto rijdt nu stuk beter en accelereert weer prima.

Enige wat me nog niet bevalt en hier laat ik binnenkort ook even naar kijken, dat hij op snelweg af en toe inhoudt.
Lichte inhoudingen maar kan wel gewoon normaal blijven rijden en auto accelereert wel gewoon door bij schakelen en geen vermogen verlies.

Wat zou dit kunnen zijn, denk meteen aan lambdasonde, LMM?
Misschien herkent 1 van jullie dit gedrag?

gr.

Fabian
Helga-v40
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 22.02.2023 - 06:39
Locatie: Arnhem

goedemorgen ik zelf zou beginnen met injectoren testen en evt. reviseren want die kunnen lekken of verstopt zitten namelijk.
als de filters goed zijn
ook is het goed om te weten of de auto rookt koud of warm
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”