Olieverbruik VEA motoren - schikking rechtszaak US

waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Er is al veel geschreven over het olieverbruik van met name de VEA D4 motor, maar eigenlijk alle VEA-motoren.
Op enig moment gaan die veel olie verbruiken en met name de motoren tot mid 2016. Kan te maken hebben met een combinatie van factoren, waaronder zuigerveren-ontwerp.
Zelf rij ik een benzine MY 2015.5 en ben ook niet tevreden over het olieverbruik.

Op dit forum is er over geschreven, bijvoorbeeld in topic Olieniveau en in topic Gekende problemen

Op Swedespeed wordt gesproken over een collectieve rechtszaak (Class Action). Via het Amerikaanse rechtbanksysteem kun je dan de updates zien. De laatste update zegt dat er een schikking is bereikt. De gelinkte PDF zegt alleen dat er een schikking is (document 36) (de inhoud is misschien onderdeel van een geheimhouding) en dat de rechtbank zich er niet meer over gaat buigen (document 37).

Groot nieuws en hopelijk iets wat overwaait en tot een mogelijke terugroepactie gaat leiden! Is er iemand die toevallig meer informatie heeft?

Hier nog de bekende youtube link naar het filmpje met een uitleg van het probleem: The reason some Volvo's burn oil
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Bij een schikking wordt vaak geheimhouding bedongen door de partij die betalen moet.
Zo probeert men meer claims te voorkomen. De rechter spreekt zich er niet over uit.
Daarmee is de openbare behandeling van de claim beëindigd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Ja, daar ben ik ook bang voor - geheimhouding.
Een schikking betekent niet dat de klagers gelijk hebben, maar andersom betekent het ook niet dat ze ongelijk hebben :)
Ik heb mijn hoop gevestigd op het feit dat er langdurig is onderhandeld en de inhoud van de claim niet mals is: https://www.classaction.org/media/bucha ... -et-al.pdf
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Een schikking wordt meestal getroffen uit praktische overwegingen.
De kostbare rechtszaak vindt een einde, er wordt door de gedaagde betaalt.
Nadeel: er is geen jurisprudentie. Andere gedupeerden moeten een nieuwe zaak beginnen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Ik heb een update op dit verhaal. Zelf was ik dus ook niet tevreden over het olieverbruik van mijn V70.
Heb een heel proces doorlopen - van vervangen van de PCV, reset van de oliepeilsensor, tot motorflush en intake-reiniging.
Uiteindelijk ook gewapend met bovenstaande verhaal contact gezocht met Volvo corporate.

Die adviseerden nog een nader onderzoek. Ook dat heb ik laten uitvoeren. Resultaat was dat de onderzoekende monteur ook dacht dat het TJ op mijn auto van toepassing was.

Lang verhaal kort: zuigers en zuigerveren laten vervangen. En dat bleek wel nodig ook.
IMG_0702.jpeg
Hier de zuiger zoals die uit de auto kwam. Goed te zien is dat de olieschraapveer (onderste van de drie) volgekoekt zit. Ook te zien dat er tussen de ringen ook aanslag zit.
IMG_0704.jpeg
En dit is een “schone” ring, met in het midden een soort wokkel/veer waarvan het de bedoeling is dat die olie doorlaat. Te zien is ook dat de openingen niet heel ruim bemeten zijn en dat volkoeken dus wel voor te stellen is.
2b458e19-3ba0-420d-98a1-78b5efb43a04.jpeg
En dit is het nieuwe ontwerp van de schraapveer. Meer ruimte tussen boven en onderkant en ook de doorlaten zijn ruimer. Ook te begrijpen dat door deze ring nieuwe zuigers nodig zijn, want dit formaat past niet in de oude uitsparing. De vingers zijn niet van mij, overigens, maar komen uit het Youtube-filmpje van de openingspost :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
forzafan
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.02.2017 - 17:27

Wat was je olieverbruik met de oude zuigerveren? Jouw auto is een t5 uit 2015?
En heb je nu de vervanging zelf moeten bekostigen of heeft Volvo een duit in het zakje gedaan als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja...dan snap ik die 0w20 ook wel.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

forzafan schreef: 25.09.2023 - 12:19 Wat was je olieverbruik met de oude zuigerveren? Jouw auto is een t5 uit 2015?
En heb je nu de vervanging zelf moeten bekostigen of heeft Volvo een duit in het zakje gedaan als ik vragen mag?
Ja, T5 2015.5. Olieverbruik schommelde afhankelijk van gebruik (vakantie bijvoorbeeld) en weer (snikheet in Italië) tussen 1l/1500km en 1l/3000km. Heb het vrij religieus zo’n 20.000km gemonitord via OBD-poort en de car scanner app.

Volvo heeft een duit(je) in het zakje gedaan en ook de dealer, maar dat was niet zomaar geregeld. Wat denk ik geholpen heeft is mijn historie met Volvo en de onderhoudshistorie specifiek van deze auto (volgens het boekje of beter).
Gebruikersavatar
Volvere
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 11.08.2011 - 20:38

Ook ik ben sinds vorig jaar november 2022 in het bezit van een XC70 T5 2014 Nordic+ met de welbekende 4-cilinder VEA benzine T5.

Onlangs bemerkte ik rond een km-stand van 160k ook olieverbruik van 1L op 1000km. Heb inmiddels een afspraak bij de Volvo-dealer gehad, waarbij geen uitwendige lekkage is geconstateerd.

PCV en bougies (origineel Volvo) zijn dit voorjaar preventief vervangen. Ik heb met een endoscoop een inwendige inspectie van de cilinders verricht, waarbij naar mijn mening (en die van een onafhankelijk monteur) toch wel oliesporen zichtbaar zijn. Maar goed, je kijkt bovenop de zuiger en kunt de zijkanten niet bekijken. Twee van de 4 bougies zijn nat op de schroefdraad (geen oliesporen van bovenaf t.g.v. bijvullen).
De uitlaat vertoont roet, maar de monteur heeft er een aansteker bijgehouden en constateerde dat het condens was, geen olie.

Het plan is nu om het olieverbruik te monitoren, d.w.z. wachten tot de elektronische oliepeilsensor weer een melding geeft. Dan meet men wat men moet bijvullen, zodat op basis daarvan het olieverbruik gemeten kan worden. Dat is anders dan de weeg-methode, zoals het Technical Journal van Volvo voorschrijft. Maar goed, klacht wordt serieus genomen en opgevolgd.

Ik baal wel stevig, want mijn garantie verloopt op 11 november. Ik vermoed natuurlijk hetzelfde euvel van defecte zuigerveren, aangezien ik een “laag” motornummer heb (1033593) en er geen uitwendige lekkage is. Maar zit dus een beetje in tijdnood. Dealer gaf wel aan dat melding binnen garantieperiode is gedaan, maar wat dat voor consequenties heeft als er gebreken buiten de garantie optreden, kon hij niets over zeggen. Dat was te overleggen met de directie.

@waal70: je beschrijft een langdurig proces dat je hebt doorlopen met de dealer en Volvo Cars NL. Kun je een beschrijving hiervan geven? En heb je nog tips voor me?

Overige leden suggesties? Zijn er nog casus van deze mankementen in NL en hoe zijn deze verlopen? Ik heb Volvo Cars NL al gemaild t.a.v. de class-action law suit uit Amerika, maar dan krijg ik een antwoord dat het Amerikaanse auto's betreft en dat die wezenlijk anders zijn dan de Europese motoren. Dat laatst waag ik te betwijfelen.

Bijgevoegd foto's ter illustratie.

Alvast bedankt allen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2014 T5 VEA 4-cilinder Nordic+
V50 2004 Momentum Geartronic 2.4 5-cilinder benzine
Gebruikersavatar
Volvere
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 11.08.2011 - 20:38

En nog 2 foto's van de zuigers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2014 T5 VEA 4-cilinder Nordic+
V50 2004 Momentum Geartronic 2.4 5-cilinder benzine
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Apart, ik lees hier dat het om een T5 gaat..... ik hoor altijd dat de T4/T5 VAE geen last hebben van het probleem dat het alleen om de D3/D4 diesel gaat.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 476
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

HansEindhovenV70 schreef: 31.10.2023 - 15:45 Apart, ik lees hier dat het om een T5 gaat..... ik hoor altijd dat de T4/T5 VAE geen last hebben van het probleem dat het alleen om de D3/D4 diesel gaat.
Nee het schijnt ook om T5's te gaan. En wie weet de T4 (in mijn karretje) ook, exact zelfde blok van 1969cc immers, alleen een andere turbo.. Ik heb nog nergens absolute zekerheid gekregen helaas. Wel kan ik mijn logische verstand gebruiken en kan wat zaken preventief doen.

Ik heb na aanschaf vd auto: (bij 58.000 km)
- een Waterstof behandeling laten doen bij TPR + spoeling met cleaning olie voor het blok tijdens dit proces.
- rond 80.000 km vd auto een BG Platinum behandeling bij MMTS laten doen. (niet goedkoop helaas)
- elke oliewissel - doe ik zelf- een flesje Engine flush van liqui moly erin, dat is rond de 15.000 km

Ik zou wellicht meer kunnen doen, bv dure 98 0% ethanol kunnen gaan tanken, maar dat trekt mijn portemonnee niet echt en uit diverse test zag ik dat het vlambeeld van euro95 niet zo heel slecht is vergelijken met premium spul.
Dus niet zo veel effect mbt roet in de cilinderkop als ik eerder dacht (Hoewel 98 0% vast wel beter zal zijn op de lange termijn e.d....)

Anyway, de mijne is magische grens van 1 ton allang voorbij en nog steeds 0% olie verbruik. Dit volgens de geheel betrouwbare sensor, want geen peilstok meer in mijn kar. Ik vul nooit bij tussen de oliebeurten -geen druppel- en dat geeft me wel een goed gevoel, check regelmatig; staat telkens op vol.

Wie weet laat ik de boel nog een keer een Walnut blast geven, hoewel dat ook niet goedkoop is en niet bij mij in de beurt, dus logistiek lastig voor mij.
Al met al aardig heb ik aardig wat gedaan en nog steeds dus een flushje bij de wissels en dat moet maar voldoende zijn totdat de auto weggaat of totdat we allemaal verplicht elektriek moeten rijden vd overheid. :-) Wat het eerst komt zeg maar.

DJ
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27613
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Walnutblasting heeft het meeste effect op de inlaat voor zover ik weet.
Zag laatst in een ander topic dat Obbe een reinigingssessie van Volvosevice aanhaalde waarmee ze daar goede resultaten behalen.
Wellicht de moeite van het informeren waard?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Volvere
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 11.08.2011 - 20:38

Dank allen. Het treft ook de T5 motoren (B4204T11) helaas. Er is een flowchart beschreven (zie attachment "Oil Consumption Test") waarbij de hele procedure beschreven staat. De andere attachment (TJ 31216.4.0) beschrijft het vervangen van de zuigers en veren.

De 3e attachment beschrijft de Extended Warranty Procedure bij excessief olieverbruik. Ook staat erin beschreven waarop men moet letten bij inspectie van de cilinderwanden. Er zijn dus wel degelijk voorbeelden waarbij hele blokken vervangen zijn. ik denk dat dit de inhoud van de class action schikking in de US is.

Hoe het ook zij, alles valt of staat allereerst met vaststellen van het olieverbruik. Daar ben ik dus nu mee bezig.

Maar ik ben heel benieuwd of er meer leden zijn die met dit issue in Nederland hebben gestoeid (of momenteel aan het stoeien zijn).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2014 T5 VEA 4-cilinder Nordic+
V50 2004 Momentum Geartronic 2.4 5-cilinder benzine
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Volvere schreef: 02.11.2023 - 10:15 Maar ik ben heel benieuwd of er meer leden zijn die met dit issue in Nederland hebben gestoeid (of momenteel aan het stoeien zijn).
Mijn 2018 V90 D3, maar die staat niet genoemd in de .pdf. Misschien niet zo veel van verkocht in de US?
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 476
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

eta76 schreef: 02.11.2023 - 23:42
Volvere schreef: 02.11.2023 - 10:15 Maar ik ben heel benieuwd of er meer leden zijn die met dit issue in Nederland hebben gestoeid (of momenteel aan het stoeien zijn).
Mijn 2018 V90 D3, maar die staat niet genoemd in de .pdf. Misschien niet zo veel van verkocht in de US?
Zijn er überhaupt Volvo diesels verkocht in de US dan? Voor zover ik weet alleen Petrol, maar ik ben geen expert op dat gebied.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Klopt idd, alleen benzine
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Voorzover ik weet zijn de blokken diesel en benzine identiek, in ieder geval voor wat betreft zuigers en zuigerveren. In Noord-Amerika wordt daardoor vooral verwezen naar de benzinevarianten. Volgens mij ook deels omdat daar lange tijd het advies voor een dikkere olie gold (en dus eerder problemen?).
In Europa zijn vooral de dieselverhalen gekend, hier wordt veel meer gedieseld (en veel meer VEA diesel verkocht) en ik vermoed omdat diesel een ander verbranding/ontbrandingsproces kent, dat daardoor de openingen onder de zuigerveren eerder dichtslibben. En doorgaans maken die motoren ook meer kilometers.
En dit euvel is een kwestie van tijd.

De root cause zijn hier de openingen van en achter de zuigerveren. Zonder demonteren kom je daar mechanisch niet bij. Misschien zou het losweken van de roetaanslag in oplosmiddel nog kunnen helpen, maar net als met tandplak heb je hier volgens mij gewoon mechanische actie nodig (schrobben). Maar als je al zover gaat zou ik gelijk het verbeterde setje zuigers zuigerveren monteren.

Inlaatreiniging, walnut blasting e.d. zullen preventief nut kunnen hebben. Door schonere verbanding groeit het laagje roet minder snel aan. Maar deze zullen de oorzaak niet kunnen wegnemen.

Vanaf het hier genoemde motornummer is overigens niet meer relevant, vanwege het verbeterde ontwerp. Geldt dus voor een beperkte reeks motoren.
timo-1982
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15.01.2021 - 13:41

Ik heb dit probleem ook, met een t4 (B4204T19) verbruik zit op 0,5l op 1.000km momenteel, met nog geen 128.000km op de teller. Motorserienummer zit ook (ruim) onder de 1501327, dus het is nog het model met de oude zuigers en zuigerveren. Flink balen, ik ga het er over een week met de dealer over hebben, gewapend met de kennis hierboven (waarvoor dank overigens), ik zal de uitkomst laten weten.
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 386
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Als ik dit allemaal zo lees, zijn de VEA benzine motoren dan wel zoveel beter dan de 1.6 Ford motoren?
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”