Deurgreep werkt de eerste keer niet

Plaats reactie
Paul_V60
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.11.2020 - 09:06

Onze V60 T3 (MJ2013) heeft een probleem met het slot bij de achterdeur: na ontgrendelen gaat de deur in eerste instantie niet open vanaf de buitenkant. Vanaf de binnenkant geen probleem. Na de eerste keer van binnenuit openen, werkt de greep aan de buitenkant weer totdat de auto weer een tijdje op slot is geweest.

Ik lees dat deze generatie vaker het probleem heeft dat de greep niet goed werkt en dat een nieuw slot de enige oplossing is. Maar, het lijkt alsof dit niet helemaal hetzelfde probleem is. Het is namelijk alléén bij het eerste openen na langere tijd vergrendeld zijn dat de greep niet werkt. Daarna is er geen probleem. Ook als ik de auto achter elkaar een aantal keer vergrendel en ontgrendel, blijft de greep aan de buitenkant werken. De eerste keer voelt de actie van de deurgreep loos of hol, dat er niets gebeurt. Als de deurgreep vervolgens wel werkt, is er wel een mechanische actie voelbaar in de greep.

Het probleem is ontstaan vlak nadat ik het driehoekruitje van die deur heb moeten vervangen, waarvoor de deurbekleding moest worden gedemonteerd. Kan het zijn dat bijvoorbeeld de kabel van de deurgreep naar het slot niet goed zit, waardoor er niet genoeg actie naar het slot is voor het eerste openen? De greep aan de binnenkant en buitenkant hebben een aparte kabel (uit mijn hoofd), maar zullen uiteindelijk het zelfde palletje van het slot moeten actueren. Waarom werkt dit van de binnenkant wel, en van de buitenkant niet?

Voordat ik de garage bel om het slot te laten vervangen (geen goedkope reparatie), wil ik nog wel een keer onderzoeken dat daar ook het probleem zit. Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt?
henk701
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 05.02.2017 - 19:01

Laten uitlezen,zal wel een foutcode geven.
Heb ik ook gehad met slot in bestuurdersdeur van mijn S60.
Van buiten niet openen,van binnen wel.
Kan een mechanisch probleem zijn,maar geeft toch een foutcode.
Er zitten 2 kabels aan het slot,beide hebben een sensor die checked of de deur op slot zit.
Werkt een kabel niet goed zal de deur niet openen.
Slot en kabels gaan vastzitten door opgedroogd vet en smeer.
Daardoor wordt de sensor niet goed bediend en gaat het slot niet open.
De foutcode bij mijn auto was Cem B110877 en is een algemene Volvo code.
Tekst en uitleg staat op internet.
En duur hoeft het vervangen niet te zijn,ben je een beetje handig is het in 2 uur gedaan.
Sloten zijn er al voor rond de 50 euro,op internet staan er genoeg.
Alleen ff opletten dat het mechanisme voor de buitenhendel niet terug springt in de deur,anders moet je alles aan de binnenkant weer verwijderen.
Inspuiten met W40 werkt niet,want de binnenkant van het slot kun je niet bereiken met olie of kruipolie.
Als het slot eruit is misschien wel ,ik heb het nog niet geprobeerd ,succes ermee.
Paul_V60
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.11.2020 - 09:06

Dankje voor de reactie, Henk.

Voor zover bekend geen foutcodes. De auto is intussen al meermaals in de garage geweest voor o.a. onderhoud en ik heb er expliciet naar gevraagd. Heeft mijn generatie V60 ook de sensor aan beide kabels zoals jij beschrijft? Dan zou het echt in de kabel kunnen zitten, dat is nog de moeite om te controleren dan.

Voor een nieuw slot moet ik wel dieper in de buidel tasten dan 50€ ben ik bang. Onze auto heeft de Keyless Entry optie, en dan vind ik de nieuwe sloten niet onder de 250€. Ik heb inmiddels gezien hoe de vervanging van het slot moet, dat durf ik zelf wel aan. Het kost me meer moeite om op een werkdag naar de garage te gaan dan dit in de avond zelf te doen.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Even beetje een gedachte gang ivm jou klus met dat driehoekje..

Kan het niet zijn dat je die kabels heb omgedraaid??

Als de auto niet op deadlock staat kan je hem wel binnen openen maar niet buiten zover ik weet..

Dat verklaart het verschil misschien?
Of het slot blijft soms op een soort kinderslot staan ?

Maar dat kan allemaal alleen als die kabels gedraaid zijn..

Dit kan je testen als de auto paar keer open is geweest door hem op kinderslot te zetten en raam open.

Dan kan je kijken welke greep er wel en welke er niet werkt..
Werkt op kinderslot alleen buiten na meerdere testen.. dan zitten die kabels wel goed, althans daar mag je dan wel vanuit gaan.
Paul_V60
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.11.2020 - 09:06

Ik durf zeker te zeggen dat de kabels niet gewisseld zijn. Met vervangen van het driehoeksruitje heb ik alleen de kabel van de binnengreep hoeven losmaken om de binnenbekleding te verwijderen.
Maar ik zie na jouw opmerking nog potentie om die route verder te onderzoeken, aangezien het driehoeksruitje was ingeslagen. Wellicht zijn er nog ergens scherven achtergebleven.

Ondertussen ook contact gehad met Skandix voor het juiste onderdeelnummee. Een nieuw slot met keyless entry is 255€.
henk701
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 05.02.2017 - 19:01

Kabels kun je niet verwisselen,zit duidelijk verschil in lengte en aansluiting.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Oke duidelijk
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”