Maximaal koppel/vermogen Geartronic V90 T5

De nieuwe generatie S en V90
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

Bover schreef: 19.02.2023 - 15:17 Pitcher je wilt en project maken van je V90 en daar hoort toch planmatig werken bij op deskundige manier. Ik hoop dat Obbe je kan helpen met goede adviezen en eventueel aanpassingen....
Dank voor je input! Ik zal het contact met Obbe weer oppakken en vanuit daar bekijken waar de mogelijkheden liggen. Wellicht was ik te voorbarig door vast te stellen dat hij alleen op softwarematig gebied iets zou kunnen betekenen.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

Jelmer de Jong schreef: 19.02.2023 - 15:20
Pitcher schreef: 18.02.2023 - 21:22
Dat klopt inderdaad! Maar zijn al deze modellen voorzien van dezelfde automaat? Of zijn de T6 en de diesels voorzien van een zwaarder uitgevoerde Geartronic?
Helaas is de website van Aisin gesloopt, maar web-archive heeft nog wat.
https://web.archive.org/web/20180520124 ... up/at.html

Meer dan 480nm wordt het niet.
Dank Jelmer! Ik kon al moeizaam meer specifieke informatie vinden maar nu is wel duidelijk dat het dus echt niet meer dan 480nm gaat worden voor de Geartronic 8-traps.

Ik ga eens aan de slag met de input van hier en ik kom er later op terug! Dank zover!
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Dit is zover als wij de latere serie aisin warner automaten kennen.
Voor de TF en TG 80 familie geven ze een continue max koppel van 440nm aan.
We hebben ze getest met 540nm, dat is absoluut geen probleem.

De TF 71 daarvan geven ze 300nm aan, bij een V90 D3 getuned naar 400nm geeft dat een melding bij vol vermogen.
Wij zetten deze op 380nm dan is er geen enkel probleem.
We hebben een aantal V40's en V60's met deze automaat op 400nm getest, daar krijgen we bij vol gevraagd vermogen geen meldingen.

Onze huidige Volvo's zitten vol sensoren die continue meten.
Een melding (oranje) lampje houd niet meteen in dat er iets kapot is, het is een waarschuwing (dus uitlezen en kijken waar het over gaat).
Bij de V90 D3 met TF71 was het een melding op teveel torque (solenoid x), bij 380nm kregen we het niet meer voor elkaar de melding op te roepen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

De TF71 in mijn T4 rijdt nu al 2 jaar met 415Nm koppel, nog nooit een melding gezien van de transmissie. Maar ook de het schakelprogramma zelf is door Rica aangepast (en dat kon Obbe nooit doen heb ik altijd begrepen,) dus wie weet maakt dat ook wat uit. Maar wie weet kan Obbetuning inmiddels ook het schakelprogramma zelf aanpassen?

Rica is/was een van de weinigen die de sofware van de TCM zelf kan aanpassen ook zonder een motor tuning. (Want ja we weten allemaal dat de automaat adaptief is, dus na motortuning ietsje anders schakelen -maar nog steeds binnen de parameters van de software) Mijn automaat schakelt totaal anders sinds die behandeling, daar ben ik wel erg blij mee. Het koppel laat ik misschien nog een keer terugbrengen naar 380Nm, gewoon voor mijn eigen gemoedsrust.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

Obbetuning schreef: 19.02.2023 - 23:47 Dit is zover als wij de latere serie aisin warner automaten kennen.
Voor de TF en TG 80 familie geven ze een continue max koppel van 440nm aan.
We hebben ze getest met 540nm, dat is absoluut geen probleem.

De TF 71 daarvan geven ze 300nm aan, bij een V90 D3 getuned naar 400nm geeft dat een melding bij vol vermogen.
Wij zetten deze op 380nm dan is er geen enkel probleem.
We hebben een aantal V40's en V60's met deze automaat op 400nm getest, daar krijgen we bij vol gevraagd vermogen geen meldingen.

Onze huidige Volvo's zitten vol sensoren die continue meten.
Een melding (oranje) lampje houd niet meteen in dat er iets kapot is, het is een waarschuwing (dus uitlezen en kijken waar het over gaat).
Bij de V90 D3 met TF71 was het een melding op teveel torque (solenoid x), bij 380nm kregen we het niet meer voor elkaar de melding op te roepen.

Dank voor je bericht! Zo te zien is er dus nog van alles mogelijk.
Ik zal je even persoonlijk een bericht sturen zodat we de mogelijkheden door kunnen nemen!
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Pitcher laat je even weten hoe het loopt bij Obbe?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

Bover schreef: 20.02.2023 - 19:20 Pitcher laat je even weten hoe het loopt bij Obbe?
Er staat een afspraak voor 20mei. Dan krijgt onze V90 een kuurtje van Obbe ;)
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

Bover schreef: 20.02.2023 - 19:20 Pitcher laat je even weten hoe het loopt bij Obbe?

Morgen is het zover! Dan krijgt onze V90 een kuurtje van Obbe. Ik ben benieuwd!
Tevens informeren of het inmiddels mogelijk is om Start-Stop op default off te zetten. Ik had 2 maanden geleden begrepen dat ze er in een ver gevorderd stadium mee bezig waren en bijna gereed om te implementeren!
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Op zondag een kuurtje?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27498
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De 20e is hier net als bij jou op een zaterdag =)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
redracer
4th Gear member
Berichten: 551
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Kijk ook even bij BSR die hebben allerlei hardware zoals intercooler, luchtfilter, downpipe, uitlaat etc. Zeg 2K voor de eerste 3 dingen dan nog een tune zal 3 a 3.5k uitkomen met standaard turbo excl. inbouwen.

Een 2.4 D3D4D5 awd gaat bij hun naar 338pk 575nm 🤣
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 20.05.2023 - 21:05 De 20e is hier net als bij jou op een zaterdag =)
ijle berglucht... :lol:
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

Bover schreef: 20.05.2023 - 21:03 Op zondag een kuurtje?
Excuses voor mn late reactie! Ik kreeg geen melding van nieuwe berichten op dit onderwerp!

20 mei jongstleden bij Obbe Tuning langsgeweest om onze V90 T5 te voorzien van een Obbe sausje.

Het was waanzinnig druk in de werkplaats dus helaas niet de gelegenheid gehad om met Obbe persoonlijk over Volvo relateerde zaken van gedachten te wisselen.

Na aankomst werd de auto uitgelezen en gelukkig geen onvolkomenheden geconstateerd. Op zich was dat ook el te verwachten want de V90 was juist in de week hiervoor bij de dealer geweest voor jaarlijks onderhoud en een update van systeem.

Nadat de auto was goed bevonden werd vlot en kundig de computer gedemonteerd van achter wielkast aan de bestuurderszijde.

Na een gezellig gesprek in de kantine met een trotse mede Volvo bezitter werd mij na klein half uurtje gevraagd om een testronde te rijden.
Tijdens deze ronde viel me op dat de auto nog iets meer pit had dan voorheen met Polestar Optimalisatie. Vooral het gemak waarmee de motor nu oppakt tussen de 80km/h en 120km/h is verbazingwekkend. Het maximale koppel is al bij een relatief laag toerental beschikbaar waardoor deze haast als een diesel aanvoelt maar dan wel over een veel langer toerentalbereik doortrekt.

Volgens het meegeleverde certificaat heeft onze V90 T5 nu een koppel van 420nm en een vermogen van 275pk. Prima waardes die je in de praktijk zelfden aanspreekt maar de opbouw van de koppelcurve draagt wel bij aan het comfort en rijplezier.

Binnenkort volgen er nog een aantal styling updates aan onze V90! Deze zal ik bijhouden in mn voorsteltopic: viewtopic.php?t=88861
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

redracer schreef: 21.05.2023 - 08:37 Kijk ook even bij BSR die hebben allerlei hardware zoals intercooler, luchtfilter, downpipe, uitlaat etc. Zeg 2K voor de eerste 3 dingen dan nog een tune zal 3 a 3.5k uitkomen met standaard turbo excl. inbouwen.

Een 2.4 D3D4D5 awd gaat bij hun naar 338pk 575nm 🤣
Ik heb BSR meerdere malen gecontacteerd, echter kreeg ik geen respons op mn vragen. Bovendien heb ik uit het contact met Obbe op kunnen nemen dat hardwarematige aanpassingen met deze complex aangestuurde blokken nog niet zo eenvoudig is. Er zal dan namelijk een bedrijf gevonden moeten worden die software dient te schrijven die toegevoegde hardware samen laat werken met de rest van het motormanagement. Denk hierbij aan het toevoegen van een compressor of een hybride turbo.

Een grotere turbo creërt wel meer vermogen maar ook een groter turbogat wat ook niet echt wenselijk is. Daarnaast zou een grotere intercooler ook meer tijd kosten om te vullen.
Het toevoegen van downpipe geeft ook meer geluid uit de uitlaat en dat is eigenlijk niet wat we willen.

Uiteindelijk heb ik me erbij neergelegd dat we hardwarematig maar weinig aan kunnen passen zonder daarbij onze V90 als proefkonijn te laten gebruiken.

Daarintegen hebben we ervoor gekozen om qua styling de auto nog wat te verfraaien.
Ik zal binnenkort een update geven in mn voorsteltopic! (Link in bericht hierboven)
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Pitcher schreef: 07.06.2023 - 21:43
Bover schreef: 20.05.2023 - 21:03 Op zondag een kuurtje?
Volgens het meegeleverde certificaat heeft onze V90 T5 nu een koppel van 420nm en een vermogen van 275pk. Prima waardes die je in de praktijk zelfden aanspreekt maar de opbouw van de koppelcurve draagt wel bij aan het comfort en rijplezier.
je hebt de kern te pakken bij het aanpassen van je motormanagement bij Obbe Tuning. "de koppelcurve draagt wel bij aan het comfort en rijplezier."
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
redracer
4th Gear member
Berichten: 551
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Pitcher schreef: 07.06.2023 - 22:04
Ik heb BSR meerdere malen gecontacteerd, echter kreeg ik geen respons op mn vragen. Bovendien heb ik uit het contact met Obbe op kunnen nemen dat hardwarematige aanpassingen met deze complex aangestuurde blokken nog niet zo eenvoudig is. Er zal dan namelijk een bedrijf gevonden moeten worden die software dient te schrijven die toegevoegde hardware samen laat werken met de rest van het motormanagement. Denk hierbij aan het toevoegen van een compressor of een hybride turbo.

Een grotere turbo creërt wel meer vermogen maar ook een groter turbogat wat ook niet echt wenselijk is. Daarnaast zou een grotere intercooler ook meer tijd kosten om te vullen.
Het toevoegen van downpipe geeft ook meer geluid uit de uitlaat en dat is eigenlijk niet wat we willen.

Uiteindelijk heb ik me erbij neergelegd dat we hardwarematig maar weinig aan kunnen passen zonder daarbij onze V90 als proefkonijn te laten gebruiken.

Daarintegen hebben we ervoor gekozen om qua styling de auto nog wat te verfraaien.
Ik zal binnenkort een update geven in mn voorsteltopic! (Link in bericht hierboven)
Buiten het feit dat het beperkte winst oplevert tegen mega kosten krijg je wellicht ook een zenuwachtige auto met veel gegrom die continu grip zoekt . Past totaal niet bij de V90 denk ik en de normale slijtage en onderhoudskosten lopen ook door .

ps. vergeet je ondeschrift niet aan de passen , polestar is exit neem ik aan .
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

redracer schreef: 08.06.2023 - 20:51
Pitcher schreef: 07.06.2023 - 22:04
Ik heb BSR meerdere malen gecontacteerd, echter kreeg ik geen respons op mn vragen. Bovendien heb ik uit het contact met Obbe op kunnen nemen dat hardwarematige aanpassingen met deze complex aangestuurde blokken nog niet zo eenvoudig is. Er zal dan namelijk een bedrijf gevonden moeten worden die software dient te schrijven die toegevoegde hardware samen laat werken met de rest van het motormanagement. Denk hierbij aan het toevoegen van een compressor of een hybride turbo.

Een grotere turbo creërt wel meer vermogen maar ook een groter turbogat wat ook niet echt wenselijk is. Daarnaast zou een grotere intercooler ook meer tijd kosten om te vullen.
Het toevoegen van downpipe geeft ook meer geluid uit de uitlaat en dat is eigenlijk niet wat we willen.

Uiteindelijk heb ik me erbij neergelegd dat we hardwarematig maar weinig aan kunnen passen zonder daarbij onze V90 als proefkonijn te laten gebruiken.

Daarintegen hebben we ervoor gekozen om qua styling de auto nog wat te verfraaien.
Ik zal binnenkort een update geven in mn voorsteltopic! (Link in bericht hierboven)
Buiten het feit dat het beperkte winst oplevert tegen mega kosten krijg je wellicht ook een zenuwachtige auto met veel gegrom die continu grip zoekt . Past totaal niet bij de V90 denk ik en de normale slijtage en onderhoudskosten lopen ook door .

ps. vergeet je ondeschrift niet aan de passen , polestar is exit neem ik aan .
Je slaat dus precies de spijker op zn kop! Het vermogen is nu nog beheersbaar zonder AWD.

Doordat we ervoor gekozen hebben om hardwarematig niks meer aan te passen aan de auto (afgezien van een K&N inlegfitertje) hebben we nu een prachtige aftermarket stylingset. Deze ligt volgende week bij een spuiter die vaker Volvo's in Crystal white pearl spuit.

Ik zal mn onderschrift wijzigen. Het is nu deels Polestar, deels Obbe. Obbe wijzigd niks aan het schakelgedrag van de Geartronic maar veranderd alleen de drivers wish in de ECU.

Polestar blijft overigens gewoon beschikbaar als drive modus.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

Bover schreef: 08.06.2023 - 19:30
Pitcher schreef: 07.06.2023 - 21:43
Bover schreef: 20.05.2023 - 21:03 Op zondag een kuurtje?
Volgens het meegeleverde certificaat heeft onze V90 T5 nu een koppel van 420nm en een vermogen van 275pk. Prima waardes die je in de praktijk zelfden aanspreekt maar de opbouw van de koppelcurve draagt wel bij aan het comfort en rijplezier.
je hebt de kern te pakken bij het aanpassen van je motormanagement bij Obbe Tuning. "de koppelcurve draagt wel bij aan het comfort en rijplezier."
Dat is zondermeer waar! Hierdoor verdwijnt het motorgeluid nog meer naar de achtergrond terwijl het al een relatief stille wagen is.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
S90 Inscription
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 17.06.2023 - 16:16

Merken jullie niet dat door meer vermogen in pk's en koppel, de voorwielen slippen? Ik heb de afgelopen 20 jaar louter achterwiel aangedreven en een 4wd gereden, waardoor het voor mij echt wennen is.

Nu met droog wegdek merk ik dat indien ik iets te snel cq vlot optrek, de voorwielen willen spinnen. Het was voor mij in het begin, zeker omdat de S90 afgelopen winter afgeleverd werd met vaak een nat wegdek, "leren" rijden en aftasten wat de dosering qua gasgeven is.

Als je nog meer vermogen hebt, heb je daar dan niet ongelooflijk veel hinder van?
Ik heb bijvoorbeeld een BMW 750i gehad met 367 pk. Deze kon je bij wijze van spreken "vloeren" bij optrekken, terwijl ik bij mijn T5, veel telkens moet oppassen dat hij niet gaat spinnen, indien een keer wat vlotter optrek.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Welke banden heb je en hoe oud zijn deze?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”