foutjes bij de XC90 model 2016?

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
Kold
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.05.2023 - 15:23

Dag allen,

Ik heb een XC90 uit 2016 (160k op de teller) en ben recent tegen zoveel problemen aangelopen dat ik maar eens ben gaan speuren naar een forum, en jawel het volvo-forum.nl sprong eruit dus meteen ingeschreven.
Heb de auto nu ongeveer 8 maanden in bezit en helaas gelijk geconfronteerd met een kapot ERAD systeem, de hele boel vervangen kostte zo'n €6.600,-. Gelukkig kon ik nog aanspraak maken op non-conformiteit bij de garage waar ik de auto kocht (zij hadden hier natuurlijk een hele andere mening over), en heb ik uiteindelijk, met behulp van Unive rechtshulp, de helft van deze schadepost vergoed gekregen. Garagebedrijf Otto de Gooijer te Rhenen, uiterst onvriendelijk behandeld dus wees gewaarschuwd.
Volvo Ton van Kuyk heeft de reparatie op zich genomen, ze zagen dat de auto over 2,5mnd aan een nieuwe APK toe was dus stelde ze voor deze naar voren te halen. Ik had namelijk ook om een onderhoudsbeurt gevraagd i.v.m. de gratis Volvo Assistance service, dus kon de APK 'gratis' worden gecombineerd. Het kapotte ERAD systeem en de ongemakkelijkheid die het rijden met zich meebracht zette mij aan het denken.
Uiteraard kwam er bij de APK het nodige naar voren (wielarmen moesten vervangen) en zodoende kwam er nog een lullige €2.000,- bij. €8.600,- verder dacht ik het wel even uit te kunnen houden maar na twee dagen viel de auto wederom stil, gelukkig kon ik aanspraak maken op Volvo Assistance (glazenbol?) en is de XC90 weer bij Ton van Kuyk neergezet. Daar kwamen ze erachter dat de koelvloeistofpomp van de electromotor defect is. Zij gaven aan dat hij voor de reparatie al aan vervanging toe geweest zou kunnen zijn, en dat zij mogelijk het laatste zetje hebben gegeven. Zij hebben de pomp namelijk intensiever moeten gebruiken tijdens reparatie van het ERAD systeem. Omdat ik al zoveel kosten had gemaakt heeft Ton van Kuyk de kosten (ca. €500,-) op zich genomen, erg netjes geregeld moet ik zeggen. En voor mij de bevestiging dat ik nooit meer een auto bij een willekeurig (BOVAG geregistreerd) Autobedrijf koop, maar gewoon naar een officiele Volvo Dealer stap.

Nu begreep ik van Ton van Kuyk dat de ERAD een 'bekend probleem' bij dit type is, mijn vraag aan jullie: zijn er nog meer bekende problemen waar ik eventueel rekening mee kan houden? Ik ben na 15 jaar BMW overgestapt op Volvo omdat de betrouwbaarheid mij aansprak (en een 7 zitter vanwege gezinsuitbreiding comfortabeler is) maar deze eerste maanden stellen mij onwijs teleur.
XC90 T8
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Allereerst welkom op het forum en gefeliciteerd met de aanschaft van de XC90 T8. Super vervelend natuurlijk om zo met een nieuwe auto en nieuw merk te beginnen. Hopelijk was dit het voor nu. Mijn ervaring met een XC90 T8 van MY 2016 is dat het de meest betrouwbare en goedkoopste Volvo is die ik heb gereden. Heb de auto 3 jaar geleden gekocht met rond de 160K op de teller en nu ruim 255. Na 90K twee issues gehad: lekkend pano dak (althans de afwatering i.v.m. een te grote spleet in het rubber) en de OBC (on board charger) die recent defect ging. Totale kosten 2300 euro bij elkaar. Verder niets en alleen regulier onderhoud. Voor zover ik weet zitten bij mij de originele draagarmen en remschijven/blokken nog onder de auto. Wel is er een compressor van de luchtvering vervangen (tijdens bezit vorige eigenaar).
In algemene zin geldt natuurlijk dat de T8 een complexe auto is en er dus veel op zit wat ook kapot kan gaan. En soms heb je of geluk of pech. Naast de ERAD en de OBC weet ik alleen niet echt wat specifiek zwakke(re) punten zijn van de XC90 T8.
Ik hoop dat je nu langdurig kunt gaan genieten van je T8. Het is een formidabele reiswagen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik heb een D5 en bewust geen T8 gekozen. Aanschaf duurder, verbruik alleen laag bij veel stekkeren en potentieel hoge reparatiekosten die je financiële voordelen al gauw teniet doen. Maar mijn D5 is wel een met de meeste problemen van alle Volvo's tot nu toe. Km stand is 155000 en MY17. Ik heb gezocht naar een MY17 omdat er veel kinderziektes verholpen zouden zijn maar de laatste 6 maanden ben ik wel teleurgesteld geraakt.
Vlak voor wintersport melding handrem service vereist. Garage had niet meteen tijd en was een oranje waarschuwing dus geen nood. Maar op een ochtend ging de handrem er dus niet meer af. Na veel gedoe bleek uiteindelijk dat er een kabelbreuk zat in de kabel naar de rechtermotor. Hier was ook een modificatie op met een langere kabel zodat deze een wat ruimere bocht naar de draagarm kan maken.
Paar weken later start de auto niet: geen enkele reactie op de start-stop knop. Na wat googlen was de hoofdverdachte het elektrische stuurslot. Gek genoeg kwam er geen foutmelding van het stuurslot hoewel er wel een tiental mogelijke foutcodes gegeven kunnen worden. Volgens de dealer kwam dat vaker voor. Vervangen dus maar en ook opgelost.
En bij het zoeken naar de fout van het stuurslot kwam ook de melding naar boven dat de Power Pulse niet werkt. Daar heb ik niks van gemerkt maar de hoofdzekering van de power pulse compressor was doorgebrand. Er is nog even niks mee gedaan. Ze adviseerden de complete compressor te vervangen a 1500 euro maar dat vond ik wat te snel gaan. Maar daar moeten we nog iets mee.
Deze laatste is bij een T8 overigens niet aan de orde.

Mijn vorige D5 had het dubbele gelopen en daar had ik de laatste 50k ook wel wat mee maar tussen 100k en 250k eigenlijk niks noemenswaardig behalve slijtage.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Kold
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.05.2023 - 15:23

Gouwe schreef: 16.05.2023 - 11:51 Allereerst welkom op het forum en gefeliciteerd met de aanschaft van de XC90 T8. Super vervelend natuurlijk om zo met een nieuwe auto en nieuw merk te beginnen. Hopelijk was dit het voor nu. Mijn ervaring met een XC90 T8 van MY 2016 is dat het de meest betrouwbare en goedkoopste Volvo is die ik heb gereden. Heb de auto 3 jaar geleden gekocht met rond de 160K op de teller en nu ruim 255. Na 90K twee issues gehad: lekkend pano dak (althans de afwatering i.v.m. een te grote spleet in het rubber) en de OBC (on board charger) die recent defect ging. Totale kosten 2300 euro bij elkaar. Verder niets en alleen regulier onderhoud. Voor zover ik weet zitten bij mij de originele draagarmen en remschijven/blokken nog onder de auto. Wel is er een compressor van de luchtvering vervangen (tijdens bezit vorige eigenaar).
In algemene zin geldt natuurlijk dat de T8 een complexe auto is en er dus veel op zit wat ook kapot kan gaan. En soms heb je of geluk of pech. Naast de ERAD en de OBC weet ik alleen niet echt wat specifiek zwakke(re) punten zijn van de XC90 T8.
Ik hoop dat je nu langdurig kunt gaan genieten van je T8. Het is een formidabele reiswagen.
Dank!
Er zaten bij de verschillende garage bezoeken ook meer foutcodes in mijn auto. Parkeerrem niet beschikbaar (deze werkte gek genoeg wel gewoon), de centrale deur vergrendeling ging soms meerdere keren open en dicht na op slot doen via handvat en nog een lijst aan codes. Ton van Kuyk gaf ook aan dat er soms water naar beneden lekt via het pano dak waar veel kabels liggen die dan kunnen gaan storen. Ze hebben toen de rubbers 'aangetrokken' en raadde mij aan het in de gaten te houden, denk er toch maar aan het eerst volgende bezoek preventief te laten vervangen (kostte €150,- uit mn hoofd).
Daarnaast lijkt mijn auto soms heel traag te laden, met de oude versie van Charge Assist app zag ik dan ook dat dit rond de 1,5/1,7kwh zat. Helaas hebben ze die optie bij de nieuwste versie eruit gehaald dus kan het nu niet meer bijhouden. Ik heb al een nieuwe laadkabel gekocht (nog eens €150,-) maar dit maakte geen verschil. Ton van Kuyk gaf aan dat dit ook met aan de openbare paal en belasting op het net zou kunnen liggen, dit betwijfel ik zelf overigens.. Heb hem wel eens aan huis geladen met een mobiele lader en toen gaf hij 3,7kwh aan, maar dat geeft hij bij de openbare paal ook vaak genoeg aan dus kan nu niet zeggen of dat geluk was of dat het echt aan de openbare paal ligt.. Welke problemen ervaarde jij toen je OBC de geest gaf?

Ik snap op zich dat dit model complex is en dat er veel in zit wat kapot kan gaan maar mijns inziens is dit A-merk onwaardig, een auto van (nieuw) bijna €100k zou toch wat degelijker en betrouwbaarder moeten zijn. Zeker als hij ruim onder de 200k gelopen heeft.
Laatst gewijzigd door Kold op 16.05.2023 - 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 T8
Kold
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.05.2023 - 15:23

pimsam schreef: 16.05.2023 - 13:04 Ik heb een D5 en bewust geen T8 gekozen. Aanschaf duurder, verbruik alleen laag bij veel stekkeren en potentieel hoge reparatiekosten die je financiële voordelen al gauw teniet doen. Maar mijn D5 is wel een met de meeste problemen van alle Volvo's tot nu toe. Km stand is 155000 en MY17. Ik heb gezocht naar een MY17 omdat er veel kinderziektes verholpen zouden zijn maar de laatste 6 maanden ben ik wel teleurgesteld geraakt.
Vlak voor wintersport melding handrem service vereist. Garage had niet meteen tijd en was een oranje waarschuwing dus geen nood. Maar op een ochtend ging de handrem er dus niet meer af. Na veel gedoe bleek uiteindelijk dat er een kabelbreuk zat in de kabel naar de rechtermotor. Hier was ook een modificatie op met een langere kabel zodat deze een wat ruimere bocht naar de draagarm kan maken.
Paar weken later start de auto niet: geen enkele reactie op de start-stop knop. Na wat googlen was de hoofdverdachte het elektrische stuurslot. Gek genoeg kwam er geen foutmelding van het stuurslot hoewel er wel een tiental mogelijke foutcodes gegeven kunnen worden. Volgens de dealer kwam dat vaker voor. Vervangen dus maar en ook opgelost.
En bij het zoeken naar de fout van het stuurslot kwam ook de melding naar boven dat de Power Pulse niet werkt. Daar heb ik niks van gemerkt maar de hoofdzekering van de power pulse compressor was doorgebrand. Er is nog even niks mee gedaan. Ze adviseerden de complete compressor te vervangen a 1500 euro maar dat vond ik wat te snel gaan. Maar daar moeten we nog iets mee.
Deze laatste is bij een T8 overigens niet aan de orde.

Mijn vorige D5 had het dubbele gelopen en daar had ik de laatste 50k ook wel wat mee maar tussen 100k en 250k eigenlijk niks noemenswaardig behalve slijtage.
Ook een aardige lijst, en dan inderdaad de (technisch) simpelere versie... Bijzonder! Dank voor het delen komt wellicht goed van pas als ik later vreemde dingen opmerk.
De slijtage onderdelen horen er natuurlijk gewoon bij, over het vervangen van de wielarmen zul je me dan ook niet horen. Het kwam nu alleen een beetje ongelukkig samen met de ERAD.
Begrijp me niet verkeerd, de auto zelf is fantastisch en ik geniet van elke rit die ik rij. Volgeladen of alleen ;). Maar het valt mij gezien mijn vorige ervaringen met de BMW's wel even tegen. Dat waren overigens wel jong(er) gebruikte auto's...
Wat ik overigens een pluspunt vind is de levenslange garantie die Volvo (sinds kort?) biedt op de vervangen (niet slijtage!) onderdelen. Dat stelt me enigszins gerust, en maar wat langer doorrijden met deze auto.
XC90 T8
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kold schreef: 16.05.2023 - 13:46 Er zaten bij de verschillende garage bezoeken ook meer foutcodes in mijn auto.
Foutcodes zeggen niet alles. De auto slaat gewoon heel veel op, maar niet elke codes is een issue. Niet wakker van liggen.

Kold schreef: 16.05.2023 - 13:46 Daarnaast lijkt mijn auto soms heel traag te laden, met de oude versie van Charge Assist app zag ik dan ook dat dit rond de 1,5/1,7kwh zat. Helaas hebben ze die optie bij de nieuwste versie eruit gehaald dus kan het nu niet meer bijhouden. Ik heb al een nieuwe laadkabel gekocht (nog eens €150,-) maar dit maakte geen verschil. Ton van Kuyk gaf aan dat dit ook met aan de openbare paal en belasting op het net zou kunnen liggen, dit betwijfel ik zelf overigens.. Heb hem wel eens aan huis geladen met een mobiele lader en toen gaf hij 3,7kwh aan, maar dat geeft hij bij de openbare paal ook vaak genoeg aan dus kan nu niet zeggen of dat geluk was of dat het echt aan de openbare paal ligt.. Welke problemen ervaarde jij toen je OBC de geest gaf?
Bij openbare laadpalen doen ze soms aan zogenaamde load balancing. Je auto moet dan het beschikbare vermogen delen met andere auto's die op dat moment worden geladen. Kan dus heel goed aan de openbare laadpaal liggen, zeker als je geen issues thuis hebt.
Als je OBC de geest geeft kun je helemaal niet meer laden, dus niet thuis en niet onderweg. Hier mijn verhaal: viewtopic.php?t=74844&start=720
en dan even op de pagina naar beneden scrollen.
Kold schreef: 16.05.2023 - 13:46 ..... maar mijns inziens is dit A-merk onwaardig, een auto van (nieuw) bijna €100k zou toch wat degelijker en betrouwbaarder moeten zijn. Zeker als hij ruim onder de 200k gelopen heeft.
Dat is m.i. vooral een perceptie dingetje. Neemt niet weg dat ik met je meevoel dat het wel heel veel in één keer is en zeker lullig om zo te starten met je nieuwe auto van een voor jou nieuw merk.
Blijf vooral lekker genieten!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Welkom hier Kold. Tja, je hebt wel flinke pech zo te lezen.
Hoewel ik de eerste tijd ook wel het e.e.a. heb moeten laten vervangen/repareren (draagarmen, standkachel, contactslot) rij ik nu alweer (knock on wood...) een tijd probleemloos.
De problemen met de ERAD zijn bekend, hoe vaak ze zich voordoen niet. Zelf hou ik me maar vast aan de gedachte dat je op een forum vooral de problemen voorbij ziet komen, de grote meerderheid die geen problemen ervaart meldt zich nu eenmaal niet...

Hopelijk ben je nu je pechpunten kwijt en inderdaad, het is genieten van een geweldige reiswagen - en in mijn geval ook nog een meer dan fantastische caravantrekker.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Kold
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.05.2023 - 15:23

Gouwe schreef: 16.05.2023 - 17:43 Bij openbare laadpalen doen ze soms aan zogenaamde load balancing. Je auto moet dan het beschikbare vermogen delen met andere auto's die op dat moment worden geladen. Kan dus heel goed aan de openbare laadpaal liggen, zeker als je geen issues thuis hebt.
Als je OBC de geest geeft kun je helemaal niet meer laden, dus niet thuis en niet onderweg. Hier mijn verhaal: viewtopic.php?t=74844&start=720
en dan even op de pagina naar beneden scrollen.
Top thanks, ga ik even lezen. Ik hoop inderdaad dat het de load balancing was hoewel het ook wel eens rond het middag uur is voorgekomen (weinig auto's in de straat). Zal hem eens vaker thuis aansluiten, vooral nu de zon weer vaker gaat schijnen interessant (leve het dynamische energie contract).
Dat is m.i. vooral een perceptie dingetje. Neemt niet weg dat ik met je meevoel dat het wel heel veel in één keer is en zeker lullig om zo te starten met je nieuwe auto van een voor jou nieuw merk.
Blijf vooral lekker genieten!
Ben me er ook wel van bewust dat dit een valse start is. Ben eigenlijk heel erg merk trouw dus hoop dat het hier bij blijft en ik voorlopig Volvo blijf rijden ;)
.Genieten doe ik zeker!
XC90 T8
Kold
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.05.2023 - 15:23

BraboFrits schreef: 16.05.2023 - 17:53 Welkom hier Kold. Tja, je hebt wel flinke pech zo te lezen.
Hoewel ik de eerste tijd ook wel het e.e.a. heb moeten laten vervangen/repareren (draagarmen, standkachel, contactslot) rij ik nu alweer (knock on wood...) een tijd probleemloos.
De problemen met de ERAD zijn bekend, hoe vaak ze zich voordoen niet. Zelf hou ik me maar vast aan de gedachte dat je op een forum vooral de problemen voorbij ziet komen, de grote meerderheid die geen problemen ervaart meldt zich nu eenmaal niet...

Hopelijk ben je nu je pechpunten kwijt en inderdaad, het is genieten van een geweldige reiswagen - en in mijn geval ook nog een meer dan fantastische caravantrekker.
Dank!
Daar zit natuurlijk ook iets in. Fijn te lezen dat je nu al enige tijd probleemloos rond rijdt, daar gaan we voor ;)
XC90 T8
Kold
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.05.2023 - 15:23

De sleutel van mijn vrouw lijkt het nu overigens begeven te hebben, reageert niet altijd meer op het indrukken van de knoppen. Heb de batterij al vervangen, maar problemen blijven...Toch maar weer even langs Ton van Kuyk vrees ik.
XC90 T8
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

De sleutel van mijn vrouw lijkt het nu overigens begeven te hebben, reageert niet altijd meer op het indrukken van de knoppen. Heb de batterij al vervangen, maar problemen blijven...Toch maar weer even langs Ton van Kuyk vrees ik.
Dat heb ik ook bij beide sleutels. Batterij vervangen en contact in de sleutel schoonmaken en beetje bijbuigen werkt niet of heel kort. En tikje op de sleutel geven werkt wel. In ieder geval is het irritant en ook dat getuigt niet van de kwaliteit die Volvo ooit was. Ik word uitgelachen door mijn compagnon die een Alfa Romeo Stelvio rijdt...... dat was tot voor kort andersom
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Kold
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.05.2023 - 15:23

pimsam schreef: 17.05.2023 - 22:22
De sleutel van mijn vrouw lijkt het nu overigens begeven te hebben, reageert niet altijd meer op het indrukken van de knoppen. Heb de batterij al vervangen, maar problemen blijven...Toch maar weer even langs Ton van Kuyk vrees ik.
Dat heb ik ook bij beide sleutels. Batterij vervangen en contact in de sleutel schoonmaken en beetje bijbuigen werkt niet of heel kort. En tikje op de sleutel geven werkt wel. In ieder geval is het irritant en ook dat getuigt niet van de kwaliteit die Volvo ooit was. Ik word uitgelachen door mijn compagnon die een Alfa Romeo Stelvio rijdt...... dat was tot voor kort andersom
Haha frustrerend! Ik heb de boel binnen iets gebogen inderdaad zodat de batterij wat beter blijft zitten...Het werkt nu beter maar nog steeds heeft ze af en toe problemen. Nieuwe sleutel was rond de €400,- geloof ik?! Ook een vrij forse prijs als je het mij vraagt.
XC90 T8
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”